شناسهٔ خبر: 31198958 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عرضه طيور بدون ذبح شرعي در بازار تکذيب شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مسئول صيد و ذبح حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان دامپزشکي کشور با اعلام اينکه ناظرين شرعي به طور مستمر بر ذبح شرعي دام و طيور نظارت دارند، گفت: انتشار تصاويري مبني بر عرضه طيور بدون ذبح شرعي براي فضا سازي و تشويش اذعان عمومي است و صحت ندارد.

«اکبر قره خانلو» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره انتشار تصاويري مبني بر عرضه گوشت مرغ گرم ذبح نشده در سطح بازار افزود: اکنون 700 ناظر شرعي بر کشتار دام و طيور کشتارگاه هاي سراسر کشور نظارت مستمر دارند، بنابراين امکان چنين تخلفاتي وجود ندارد.
مسئول صيد و ذبح حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان دامپزشکي کشور تصريح کرد: هيچ دستگاهي براي انجام ذبح شرعي در کشتارگاه هاي کشور وجود ندارد و تمامي اين عمليات توسط نيروي انساني انجام مي شود.
وي اظهارداشت: در عين حال فرآيند کشتار از ابتدا تا بسته بندي مورد کنترل ناظرين شرعي و بهداشتي سازمان دامپزشکي کشور است بنابراين احتمال عرضه گوشت مرغ بدون ذبح در مراکز صنعتي يا سنتي وجود ندارد.
قره خانلو بر اين باور است، در صورتي که اين موضوع صحت داشت به طور حتم نام برند و کشتارگاه را در عکس هاي منتشر شده، مخدوش نمي کردند.
وي اضافه کرد: در سالهاي اخير علاوه بر تشديد نظارت هاي سختگيرانه بر کشتار دام و طيور در ايران، براي واردات گوشت قرمز و حتي مرغ نيز داراي ناظرين شرعي فعال در کشتارگاه هاي کشورهاي مبدا هستيم.
وي از شهروندان خواست در صورت مشاهده چنين مواردي به طور حتم مراتب را با مشخصات برند، کشتارگاه و آدرس به سازمان دامپزشکي کشور يا حوزه نمايندگي ولي فقيه در وزارت جهادکشاورزي اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد قانوني شود.
به گزارش ايرنا، ساليانه 2 ميليون و 300 هزارتن گوشت مرغ در کشور توليد و به بازار داخلي عرضه مي شود.
ناظران شرعي بر سه مسئله حليت يعني ذبح مطابق با موازين شرعي، طهارت به معني شست‌ و شو و پاک کردن لاشه ذبح شده به هنگام خروج از کشتارگاه و مبرا بودن لاشه ذبح شده از هرگونه اجزاي حرام تاکيد دارند.
افراد ذبح کننده در کشتارگاه هاي دام و طيور کشور و خارج از کشور به صورت کامل دوره هاي آموزش و احکام فقهي ذبح را مي آموزند و مجوز ذبح دريافت مي‌کنند.
اقتصام**9186**2025
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما