شناسهٔ خبر: 31195993 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سران اروپا با درخواست آمریکا مخالفت کردند

مخالفت اتحادیه اروپا با خروج از توافق هسته ای

وزیر امور خارجه آلمان و مسئول سیاست اتحادیه اروپا با درخواست آمریکا مبنی بر خروج کشورهای اروپایی از توافق هسته ای با ایران مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج آنلاین، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان با درخواست «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا به اروپایی ها درباره خروج از توافق هسته ای ایران و منزوی کردن تهران مخالفت کرد.

هایکو ماس از این توافقنامه که در سال 2015 بین ایران و کشورهای اروپایی امضا شد و آمریکا سال گذشته از آن خارج شد، دفاع کرد.

 

وی روز گذشته (26 بهمن) در کنفرانس امنیت در مونیخ، گفت: ما با انگلیسی ها و فرانسوی ها و همه اتحادیه اروپا راههایی را برای نگه داشتن ایران در این توافقنامه تا امروز پیدا کردیم.

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد: بدون این توافق، هرگز منطقه امن تر نخواهد بود، بلکه گامی به درگیری باز نزدیک تر خواهد شد.

 

ماس گفت: جهان درحال تغییر و در معرض بحران پوپولیستی است. وضعیت ژئوپولتیکی ناراحت کننده شده است. درگیری ها فزاینده شده است و ما متعهدیم که در کنار اروپا به عنوان یک بازیگر قوی بایستم.

در همین حال، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه بر اجرای کامل توافق هسته ای پایبند است.

 

وی تاکید کرد: این مسئله، مسئله حیاتی برای امنیت اروپاست.

مسئول سیاست خارجی اروپا گفت: من معتقدم که اگر حمایت اتحادیه اروپا و کشورهای عضو از جمله فرانسه،آلمان و انگلیس نبود، توافق هسته ای با ایران مدت ها پیش فسخ می شد.

 

میاک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا پنجشنبه گذشته در کنفرانس ورشو، پایبندی اروپایی به توافق هسته ای با ایران را محکوم کرد.

وی همچنین از طرح فرانسه، آلمان و انگلیس که به شرکت های اروپایی برای تدوام همکاری در ایران باوجود تحریم های آمریکا اجازه می دهد، انتقاد کرد.

 

دونالد ترامپ، در هشتم می 2018 میلادی از توافق هسته ای امضاء شده با ایران خارج شد.

این توافق در سال 2015 در شهر لوزان سوئیس بین ایران و شش کشور (چین، روسیه، آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس) امضا شد. هدف این توافق نامه دستیابی به یک راه حل کامل در چارچوب مسالمت آمیر برای برنامه های هسته ای ایران و لغو همه تحریم های تحمیلی بر تهران بود.

نظر شما