شناسهٔ خبر: 31191652 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش :

تلقی ناصحیح از علم اقتصاد آموزش و پرورش یکی از موانع است

تهران-ایرنا-وزیر آموزش و پرورش گفت:یکی از موانع جدی پیش روی نظام آموزشی تلقی ناصحیح و برداشت اشتباه از مفهوم علم اقتصاد آموزش و پرورش است و بخش عمده ای از سیاستگذاران ما برداشت اشتباه از این مقوله دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سید محمد بطحایی روز شنبه در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش در دانشگاه علامه طباطبایی افزود: آنها معتقدند که از اعتبارات تخصیص یافته برای آموزش و پرورش صرفه جویی کرده و در سایر بخش های اقتصادی کشور هزینه کنیم که این دیدگاه مانع ورود ما برای توجه به علم اقتصاد آموزش و پرورش است زیرا این منتقدان تنها جنبه کمی آموزش را در نظر می گیرند.
وی ادامه داد : یکی از مهمترین موانع که اجازه نمی دهد در تصمیم گیری ها به مولفه ها و روش های مختلف درعلم اقتصاد آموزش و پرورش توجه کنیم تلقی ناصحیح از علم اقتصاد آموزش و پرورش است که در اینجا باید متخصصان اقتصاد آموزش و پرورش به کمک ما مجریان بیایند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ما به دنبال این هستیم روش های های صحیح را برای فعالیت های اثربخش در نظام آموزشی مورد استفاده قرار دهیم، تصریح کرد: فعالیت های کم اثر باید به نفع فعالیت های اثربخش کنار گذاشته شود.
بطحایی با بیان اینکه اگر ما محدودیت منابع نداشتیم علم اقتصاد معنا پیدا نمی کرد، گفت:مدتی از عمر علم اقتصاد آموزش و پرورش در دنیا می گذرد اما در کشور ما این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی بیان داشت:تلاش های خوبی در گذشته برای توجه به مولفه های اقتصاد آموزش و پرورش انجام شده اما به صورت نظام مند و برنامه ریزی شده دنبال نشده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه در گام اول باید این موانع شناخته شود، این سوال را مطرح کرد که چرا در سال های گذشته به اصول و روش ها و ملاحظات اقتصاد آموزش و پرورش توجه نداشته ایم و گفت: البته برخی تصمیمات آثار خوبی در این رابطه داشته و هرچند آثار تربیتی را در اولویت داشته اما آثار اقتصادی آن را هم نباید نادیده گرفت.
بطحایی تصریح کرد: نرخ گذر از دوره تحصیلی به دوره های بالاتر از جمله مصادیقی است که ما در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش توانستیم گام های خوبی برداریم اما در مقابل، در سال های گذشته تصمیماتی گرفته شده که بیگانه با اقتصاد آموزش و پرورش بوده و آثار زیان بار بر جای گذاشته است و من به دلیل برداشت های احتمالی سیاسی، از بازگو کردن مصادیق آن اجتناب می کنم.
وی ادامه داد : زمانی در 40 سال قبل در وزارت آموزش و پرورش 340 هزار کارمند داشتیم و اکنون این تعداد به 940 هزار نفر ازایش یافته، اماکن ورزشی مدارس از 661 سالن به 3300 سالن و درصد باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال از 48 درصد به 95 درصد رسیده و اعتبارات از 8 میلیارد تومان، امروز به 57 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت : تمامی این پیشرفت ها نشان می دهد نیاز ما برای رشد کمی و کیفی با توجه به منابع کشور بیش از این است بنابراین اصلاح روش ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر در زمینه علم اقتصاد آموزش و پرورش است.
بطحایی افزود: برای برون رفت از این مانع ما دست خود را به سوی شما دانشگاهیان دراز می کنیم و درخواست می کنیم به تبیین مفاهیم علم اقتصاد آموزش و پرورش برای دیگر مسئولان همت کنید.
وی به انتقاداتی که درباره طرح خرید خدمات آموزشی می شود، اشاره کرد و گفت: تلقی ما از خرید خدمات آموزشی این نیست که دولت از زیر بار تکلیف خود شانه خالی کند اما باید توجه داشت که هر چند آموزش عمومی بر عهده ما است اما به معنای آن نیست که آموزش را نمی توان با هزینه کمتر اداره کرد بلکه با هزینه کمتر می توانیم خدمات با کیفیت تر ارائه دهیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: به محض این که بحثی درباره تغییر روش ها مطرح می شود انگشت اتهام به سمت ما دراز می کنند که کیفیت را رها کرده و صرفا کمیت را در اولویت قرار داده ایم حال آنکه این گونه نیست.
بطحایی دومین مانع جدی برای توجه به علم اقتصاد آموزش و پرورش را تمرکز در ساختار تصمیم گیری نظام آموزشی برشمرد و افزود: در برخی استان ها در سال هزار بخشنامه به مدارس ارسال شده که این یعنی نهایت تمرکز در مدارس؛ از این رو رفتن به سمت مدرسه محوری را چند سالی است دنبال می کنیم اما همچنان تمرکز گرایی وجود دارد و در این شرایط توجه و تاکید بر علم اقتصاد آموزش و پرورش مورد کم توجهی قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را برای کاهش تمرکز در مدارس از یک سال قبل به اجرا در آورده ایم و با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور، نظام سنجش شایستگی مدیران اجرا شد تا توان مدیران مدارس مورد سنجش قرار گرفته و مسیر رسیدن به شایستگی ها برای آنها تعریف شود.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد : مساله مدرسه باید در مدرسه حل شود در غیر این صورت ما به سمت اقتصاد آموزش و پرورش نخواهیم رفت.
بطحایی اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این همایش فرصت خوبی برای شتاب بخشی اقتصاد آموزش و پرورش فراهم شود و با بهره گیری از نظرات استادان و متخصصان راهکار های عملی برای رفع موانع پیدا شود و نتایج عملکرد کارگروه ها در طول سال قابلیت اجرا در وزارت آموزش و پرورش داشته باشد.
اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش، مدیریت منابع انسانی و مالی( چالش ها، مسائل و راهکارها) با تاکید بر تحقق سند تحول بنیادین از امروز 27 بهمن در دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی آغاز به کار کرده است.
در این همایش دو روزه نشست هایی با محوریت توزیع و تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش (اصل عدالت، کارآیی و اثر بخشی منابع مالی)، مدیریت یکپارچه و برنامه ریزی راهبردی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش، تامین منابع مالی آموزش و پرورش (اصل کفایت و تنوع بخشی منابع مالی) و بهسازی و توانمند سازی سرمایه انسانی آموزش و پرورش و نظام رتبه بندی معلمان برگزار می‌شود.
علمی *1883 *1440

نظر شما