شناسهٔ خبر: 31190617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

نشست ورشو 'ولنتاین' اعراب و اسرائیل بود

صاحب‌خبر -
خرداد:  یک روزنامه نگار عراقی، نشست شکست خورده ورشو را تلاشی برای تبادل حرف های عاشقانه میان اعراب و رژیم صهیونیستی دانست.
به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، 'میثم العطوانی' روز شنبه در یادداشتی در خبرگزاری 'براثا'ی عراق نوشت: کشورهای عربی بجای آن که در بدعتی به نام روز والنتاین نسبت به یکدیگر اظهار محبت و دوستی کنند، جشنشان را به ورشو بردند، جایی که نشستی به ریاست نخست وزیر رژیم صهونیستی برگزار شد. 
بر همین اساس است که جیسون گیبنرلات نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در این مذاکرات، درباره این نشست می گوید که 'امروز یک واقعیت جدید را آغاز می کنیم' بدون آنکه از ماهیت یا جزییات چنین 'واقعیت'ی سخن بگوید. 
وزیر خارجه بحرین در این نشست گفته که ایران یک تهدید بزرگ برای امنیت منطقه و حل نشدن درگیری اعراب و اسرائیل است اما مشخص نیست آل خلیفه که به دامن رژیم صهیونیستی در ورشو رفته، از کدام اختلاف و درگیری میان اعراب و اسرائیل سخن می گوید.
سخنان وزیر خارجه بحرین در این کنفرانس، یک اعتراف آشکار به این مساله است که کشورهای عربی شرکت کننده، موضوع فلسطین را معامله کردند تا در مقابل آن محبت و دوستی اسرائیل را بدست آورند و اربابانشان (آمریکا) را از خود خشنود کنند. 
نویسنده عراقی با اشاره به سخنان و تحرکات وزرای خارجه چند کشوری عربی شرکت کننده در کنفرانس ورشو نوشت: رهبران عرب این گونه رسوایی های خود را تکرار می کنند و کرنش خود را با پوششی از الفاظ قومیت عربی، می پوشانند و مساله فلسطین را با اسرائیل معامله می کنند تا جایی که نتانیاهو بیاید و بگوید: 'ما تاریخ ساز هستیم'. 
العطوانی در پایان اضافه کرد: اما رهبران عرب فراموش نکنند که همچنان انسان های شریفی وجود دارند که همچون گذشته جان خود را در راه مساله فلسطین داده و می دهند.
کنفرانس «صلح و امنیت در خاورمیانه» در حالی در ورشو به پایان رسید که ایالات متحده تقریبا به هیچ یک از اهداف ضدایرانی که از آن انتظار داشت دست پیدا نکرد.
آمریکا در ورشو با گرفتن ژست حامی ثبات جهانی، نقش اصلی در برگزاری کنفرانس به اصطلاح امنیت خاورمیانه را به خود گرفته بود. واشنگتن با وجودی که به دلیل اعتراض کشورها موضوع ایران را از عنوان نشست حذف کرده بود، اما نتوانست سیاستمداران قابل توجهی را از کشورهای مطرح جهان به لهستان بکشاند. کاخ سفید با کنار هم قراردادن این چهره های درجه دو سیاسی نتوانست به جهانیان نشان دهد که در مقابل ایران جبهه ای منسجم را تشکیل داده است. 

نظر شما