شناسهٔ خبر: 31188072 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مروری بر وقایع تاریخ انقلاب اسلامی پس از 22 بهمن 57

نخستین تشکیلات کمیته در اصفهان چگونه شکل گرفت؟

سردار رحیم صفوی در بخشی از کتاب خاطرات خود که با عنوان «از جنوب لبنان تا جنوب ایران» منتشر شده است درباره تشکیل کمیته و ایجاد امنیت در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب نوشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357، انقلابیون به سرعت نظم و امنیت را در سراسر کشور برقرار کردند و به رتق و فتق امور پرداختند.

این مهم در اصفهان به وسیله کمیته دفاع شهری صورت گرفت، سردار رحیم صفوی در بخشی از کتاب خاطرات خود که با عنوان «از جنوب لبنان تا جنوب ایران» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره تشکیل این کمیته و اقدامات آن می‌گوید: «در روز 23 بهمن با کمک مردم و جوانان انقلابی توانستیم ساختمان مرکزی ساواک اصفهان را به اشغال درآوریم.

با تصرف این ساختمان و استقرار نیروها در آن‌جا اولین تشکیلات کمیته دفاع شهری به وجود آمد و با سازماندهی و تقسیم‌بندی نیروها به دفاع و نگهبانی از مراکز حساسی چون صداوسیما، نیروگاه‌های برق، تصفیه‌خانه‌های آب شهری و زاغه‌های مهمات ارتش در پادگان هوانیروز اصفهان و دیگر مکان‌ها پرداختیم.

در ورودی‌های اصفهان، بخصوص جاده دروازه تهران، نیروهایی را برای کنترل ماشین‌هایی که از تهران وارد می‌شدند به کار گرفتیم و اتفاقاً در این کنترل و بازرسی‌ها، مقادیر زیادی اسلحه و مهمات به‌ دست آوردیم. یک گروه نیز برای شناسایی و دستگیری عوامل اصلی رژیم که در ساواک و فرمانداری نظامی اصفهان خدمت می‌کردند و در روزهای اول پیروزی انقلاب مخفی شده بودند، بسیج شدند و توانستند بسیاری از عوامل رژیم پهلوی را در اصفهان دستگیر کنند. اعضای این کمیته که بعداً اعضای شورای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان شدند، کلیه کارها، فعالیت‌ها و تشکیلات را سازماندهی می‌کردند.

از جمله کارهایی که این کمیته انجام داد، صدور کارت عضویت برای کلیه اعضایی بود که از سوی شورا مورد تأیید قرار می‌گرفتند. روی کارت‌ها آیه اِنَاللّهَ یحِبُ الذینَ یقاتِلوُنَ فی سبیله صَفاً کاَنَّهُمْ بُنیانٌ مَرْصُوص نوشته شده بود و هم‌چنین تصویر دو قبضه اسلحه ژ3 که روی هم قرار گرفته بود، طراحی شده بود. از آن‌جا که این کمیته مورد تأیید و حمایت علمای شهر اصفهان قرار گرفته بود، بر روی هر کدام از کارت‌های عضویت امضا و مهر آیت‌الله خادمی و سید جلال‌الدین طاهری قرار می‌گرفت».

انتهای پیام/63064/ص20/

نظر شما