شناسهٔ خبر: 31187965 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ظریف راهی آلمان شد

کنفرانس مونیخ زیر سایه اختلافات آمریکا و اروپا

صاحب‌خبر -

کنفرانس امنیتی مونیخ که از دیروز(جمعه) با حضور ده‌ها تن از سران و وزیران خارجه و دفاع کشورهای جهان آغاز شد، در پی اتهامات ضد ایرانی نشست آمریکایی ورشو فرصتی برای تبیین سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت صلح و امنیت در غرب آسیا است.
به گزارش ایرنا، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز (جمعه) به منظور شرکت در پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ وارد آلمان شد. ظریف علاوه بر سخنرانی در این کنفرانس مهم بین المللی با مقامات و شخصیت‌های حاضر در این نشست دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به آلمان برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: در اینجا از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و واقعیت‌های منطقه صحبت خواهیم کرد.
«محمد جواد ظریف» با اشاره به اتفاق‌های اخیر از جمله حمله تروریستی در ایران، دیدار سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه و کنفرانس ورشو گفت: آمریکا با سیاست‌ها و انتخاب‌های غلط باعث شده است تا «دونالد ترامپ» اعلام کند هفت تریلیون دلار در منطقه خاورمیانه هزینه کردیم و به جایی نرسیدیم.
وی گفت: احساس می‌کنم اگر غربی‌ها به ویژه آمریکا هر چه سریع‌تر اشتباهات ۴۰ سال اخیر خود را درک کنند، زندگی را برای خودشان و منطقه راحت‌تر می‌کنند.
بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر امور خارجه کشورمان اجلاس ورشو را اجلاسی از پیش شکست خورده خواند و گفت: نتانیاهو به طور رسمی اعلام کرد که در ورشو برای جنگ متحد می‌شوند در حالی‌که این اتحاد فشلی بود که به نتیجه نرسید.
در کنفرانس امسال مونیخ همانند سال‌های گذشته شمار زیادی از شخصیت‌ها و مقامات جهانی حضور دارند. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان که سال گذشته در بحبوحه تلاش‌های سیاسی تشکیل دولت در آلمان نتوانسته بود در کنفرانس مونیخ شرکت کند امسال بار دیگر حاضر خواهد بود.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر، «کلاوس یوهانیس» رئیس جمهوری رومانی، «پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین، «پل کاگامه» رئیس جمهوری رواندا، «شیخ حسینه واجد» نخست وزیر بنگلادش، «شیخ تمیم بن احمد آل ثانی» امیر قطر از جمله شرکت کنندگان هستند.
از چین نیز یکی از اعضای ارشد هیات سیاسی حزب کمونیست این کشور در مونیخ حضور داشتند. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو ، «کریستین لاگارد» رییس صندوق بین‌المللی پول و «کریستالینا جئورجیوا» رئیس موقت بانک جهانی از جمله دیگر شرکت کنندگان کنفرانس مونیخ هستند.
شمار زیادی از وزیران خارجه و دفاع کشورهای جهان در کنفرانس مونیخ حاضر بودند. «هایکو ماس» و «اورسولا فان» در لاین وزیران خارجه و دفاع آلمان در کنار بیش از 40 تن دیگر از وزیران خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو حاضر هستند.
علاوه بر ظریف، «سرگئی لاوروف»، «محمد علی الحکیم» و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیران خارجه روسیه، عراق و قطر از جمله شرکت کنندگان هستند. وزیران خارجه پاکستان و فیلیپین و وزیران دفاع کشورهایی از جمله بریتانیا، فرانسه، کانادا و سنگاپور و ترکیه نیز قرار است در این کنفرانس شرکت کنند.
در مجموع پیش‌بینی شده است که بیش از 35 رئیس دولت یا کشور و حدود 50 وزیر خارجه و 30 وزیر دفاع از کشورهای مختلف جهان در کنفرانس امنیتی مونیخ 2019 میلادی حاضر باشند.
موضوعات مورد بحث در نشست امسال کنفرانس امنیتی مونیخ شامل مواردی از جمله خوداتکایی اتحادیه اروپا، همکاری فرا آتلانتیکی و همچنین پیامدهای احتمالی احیای دوره‌ای از رقابت قدرت‌های بزرگ است. همچنین کارشناسانی از سراسر جهان درباره موضوع آینده کنترل تسلیحات و همکاری در زمینه سیاست‌های دفاعی، بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.
موضوع درهم آمیختگی تجارت و امنیت بین‌المللی و همچنین تاثیرات تغییرات آب و هوایی و نوآوری‌های فنی بر امنیت بین‌المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
«ولفگانگ ایشینگر» دیپلمات کهنه کار آلمانی و رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ پیش از آغاز این کنفرانس گفته بود که: «با نگاهی به وضعیت کنونی امور بین‌المللی به دشواری می‌توان از این احساس گریخت که جهان نه تنها شاهد یک رشته بحران‌های کوچک و بزرگ است بلکه یک مشکل بنیادی تر نیز وجود دارد.»
در گزارش سالانه این کنفرانس که هفته گذشته منتشر شد تاکید شد که بررسی‌های انجام شده حاکی است که اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تأثیر مورد نظر کاخ سفید برای تغییر سیاست‌های ایران را نداشته است.
در همین حال، وزیران خارجه آلمان و فرانسه پیش از کنفرانس امنیتی مونیخ در مقاله مشترکی که در روزنامه زدویچه زایتونگ منتشر شد بر لزوم تقویت و کارآمد‌تر شدن چندجانبه‌گرایی جهانی تاکید کردند.
بخش انگلیسی زبان خبرگزاری دویچه وله آلمان در این خصوص گزارش داد: «هشدار ایشینگر درباره دوره جدیدی از رقابت قدرت‌های بزرگ هشداری درباره جنگ سرد جدید است. اما مناقشه‌های بالقوه‌ای که در کنفرانس درباره آنها بحث می‌شود فراتر از جنگ سرد قرن بیستم است. گزارش جدید کنفرانس مونیخ درباره این پرسش است که اگر آمریکا از صحنه جهانی خارج شود و نخواهد تضمین کننده نظم جهانی باشد چه اتفاقی برای نظام جهانی خواهد افتاد؟ مسائلی از جمله ناتو و روسیه و ظهور چین و بسیاری از مسائل دیگر از جمله مسائل آفریقا و تاثیر مهاجرت بر امنیت در جهان و مانند همیشه مسائل خاورمیانه مورد بررسی خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما