شناسهٔ خبر: 31183838 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

از اجراي سرودهاي انقلابي تا تنظيمِ آثار پرويز مشکاتيان براي گيتار!

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
موسيقي ما – در دومين شب سي‌وچهارمين جشنواره‌ي موسيقي، گروه «سايه» در ايوان شمس روي صحنه رفت. در اين اجرا «محمدامين اکبرپور» -سرپرست گروه- در دو بخش از دو گروه نوازنده و دو خواننده مختلف براي به روي صحنه بردن رپرتوار انتخاباش استفاده کرد؛ تمامي ‌قطعات بخش اول از ساخته‌هاي محمد امين اکبرپور بود. اما کوارتت آمل به سرپرستي فرزين زاهدي دومين گروهي بود که پنجشنبه‌شب در برج آزادي روي صحنه رفت. کوارتتي که رپرتوار متنوعي از آثار کلاسيک و رمانتيک اجرا کرد. قطعه‌ي «بيداد همايون» و «چکاد» از آثار ماندگار «پرويز مشکاتيان» از جمله قطعاتِ اجرايي در اين کنسرت بود، اين کوارتت براي گيتار کلاسيک را «فرهاد اسلامي‌زاده» تنظيم کرده بود.گروه‌هاي موسيقي کلاسيک و سنتي هنرستان موسيقي پسران قطعاتي از نوازندگان کلاسيک جهان و آهنگسازان ايراني را نواختند.گروه موسيقي «نوبهار» با بداهه نوازي و اجراي اشعاري از محمدرضا شفيعي کدکني پايان بخش اجراهاي دومين شب از سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر در فرهنگسراي نياوران بود. اين گروه به سرپرستي بهاره فياضي روي صحنه رفت و به اجراي موسيقي اصيل ايراني پرداخت.
 سايه و شبِ سرودهاي انقلابي
 بخش نخست کنسرت «همنوازان سايه» در دستگاه شور اجرا شد. مقدمه که بر اساس رديف موسيقي ايراني ساخته شده بود اولين قطعه‌اي بود که با گروه‌نوازي اجرا شد. تکنوازي تار در چهارمضراب که آن هم بر اساس رديف موسيقي ايراني تصنيف شده بود بعد از مقدمه به اجرا درآمد. «دلم تنگ است» با شعري از «اردلان سرفراز، ه.ا.سايه و مهدي اخوان ثالث» از جمله قطعات ساخته شده توسط سرپرست گروه بود که در حوزه اجرا به نظر قطعه پيچيده‌اي مي‌آمد. ني و آواز در گوشه قرچه بر روي شعري از ه.ا.سايه و تار و آواز در گوشه رضوي باز هم بر روي شعري از هوشنگ ابتهاج ساز و آوازهايي بودند که پيش از تصنيف «دلتنگ شد گل» اجرا شدند. تصنيف‌سازي زيباي اکبرپور را شايد بتوان اوج بخش اول اجراي پنجشنبه شب در ايوان شمس دانست. سنتور و آواز در گوشه حسيني، دلم گرفته، تار و آواز، شب آمد و دلتنگم و ز آتش دل، ديگر قطعات بخش نخست بود که شعر همگي آنها از هوشنگ ابتهاج بود. رنگ عاشق‌کش (شهناز کت) بر اساس رديف موسيقي دستگاهي آخرين بخش از اجراي همنوازان سايه بود.
پس از تنفسي چند دقيقه‌اي بخش دوم اجرا با حضور نوازندگان «سايه ارغوان» و خوانندگي اشکان کمانگري در دستگاه ماهور به روي صحنه رفت. 
اين بخش به سرودهاي انقلابي دهه 60 اختصاص داده شده بود با اجراي«بشارت» ساخته محمدرضا لطفي و با شهر ه.ا.سايه آغاز شد. در ادامه تکنوازي تار محمدامين اکبرپور با بداهه‌پردازي او در گوشه‌هاي مختلف ماهور زمينه را براي اجراي عاشقان سرمست باز هم از ساخته‌هاي محمدرضا لطفي با شعري از مجتبي کاشاني فراهم کرد. 
تکنوازي کمانچه (دو ضربي ميرزاحسينقلي به روايت محمدرضا لطفي) قطعه بعدي بخش دوم بود. سرود ايراني ساخته پرويز مشکاتيان با شعري از جواد آذر، ضربي تار و سنتور(چاووش 6)، دوضربي عراق (ساخته محمدرضا لطفي با شعري از فرخي يزدي) و تکنوازي کمانچه قطعات بعدي اجرا شده در بخش دوم کنسرت پنجشنبه شب ايوان شمس را تشکيل مي‌دادند. سرود آزادي با آهنگسازي محمدرضا لطفي و شعر فرخي يزدي، اي ايران با آهنگسازي محمدرضا لطفي و شعر جواد آذر و «دلا ديدي» از چاووش 6 با شعر ه.ا.سايه ديگر قطعات بخش دوم کنسرت گروه محمدامين اکبرپور بود. 
در پايانِ اين اجرا نيز قطعه‌ي «سپيده» با آهنگسازي محمدرضا لطفي و با شعر هوشنگ ابتهاج اجرا شد که باعثِ تشويقِ حاضران شد.
آثار پرويز مشکاتيان با گيتار کلاسيک
اما کوارتت آمل به سرپرستي فرزين زاهدي دومين گروهي بود که پنجشنبه‌شب در برج آزادي روي صحنه رفت. کوارتتي که رپرتوار متنوعي از آثار کلاسيک و رمانتيک اجرا کرد. قطعه‌ي «بيداد همايون» و «چکاد» از آثار ماندگار «پرويز مشکاتيان» از جمله قطعاتِ اجرايي در اين کنسرت بود، اين کوارتت براي گيتار کلاسيک را «فرهاد اسلامي‌زاده» تنظيم کرده بود.
ديگر قطعاتِ اجرايي اين گروه استور پياتزولا، موتزارت، اندرو يورک، گاي برگرون، ثورلاکسون، مارک لمبرگ، مانوئل پنلا و پل دزموند که در مورد آخر يعني قطعه Take five ، تنظيم قطعه براي کوارتت گيتار را فرهاد اسلامي‌زاده به‌عهده داشت.
اعضاي کوارتت گيتار آمل را فرزين زاهدي (سرپرست)، فرهاد اسلامي‌زاده، بيژن اقدسي و محسن رضايي تشکيل مي‌دهند که هممگي نوازنده‌ي گيتار کلاسيک هستند.
اجراي آثاري از حسين عليزاده و ويوالدي در فرهنگسراي نياوران
گروه‌هاي موسيقي کلاسيک و سنتي هنرستان موسيقي پسران قطعاتي از نوازندگان کلاسيک جهان و آهنگسازان ايراني را نواختند.
در دومين شب از سي و چهارمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر، هنرآموزان هنرستان موسيقي پسران در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران به اجراي موسيقي پرداختند. در اين اجرا که نخستين سانس فرهنگسراي نياوران بود، نوازندگان در دو گروه سنتي و کلاسيک به اجراي موسيقي پرداختند.
در بخش اول ارکستر ساز‌هاي زهي هنرآموزان هنرستان موسيقي به رهبري پدرام طاهريان، قطعاتي از آنتونيو ويوالدي ،گئورک فيليپ تلمان، هندل، بلابارتئک و کارل جنکينز را براي حاضرين در سالن اجرا کردند. تعداد نوازندگان اين بخش از اجرا، نزديک به 15 نفر بود؛ همچنين در اين بخش از برنامه، معين جليليان، مهدي منادي، فراز مجديانفر، فربد مجديانفر و عرشيا دژانکار در قطعاتي دوبل کنسرتو ويولا اثر فيليپ تلمان و کنسرتو براي 4 ويلن و ارکستر اثر ويوالدي را اجرا و به تکنوازي پرداختند.
در بخش دوم کنسرت هنرستان موسيقي پسران تهران نوازندگان سازهاي اصيل ايراني از اين هنرستان با حضور بر روي سن توانستند قطعاتي ماندگار موسيقي ايران در دستگاه چهارگاه همچون هفت ضربي استاد حسين عليزاده را به خوبي اجرا کنند.
ارکستر سازهاي ايراني هنرستان موسيقي پسران به سرپرستي نادر سينکي در آغاز اجراي خود ابتدا پيش درآمد چهارگاه را نواختند. اجراي ساز و آواز در گوشه درآمد به خوانندگي عارف چراغيان و اجراي تصنيف خون دل و در ادامه ساز و آواز در گوشه زابل و نواختن چهارمضراب چهارگاه از ديگر برنامه‌هاي اين گروه بود.
اين ارکستر در قسمت آخر برنامه خود و پس از ساز و آوازي در گوشه حصار، رجز و مثنوي، قطعاتي هفت ضربي چهارگاه و تصنيف گل افشان را براي حاضرين در سالن اجرا کرد که مورد تشويق قرار گرفت.
درخشش ضربي‌هاي «نوبهار»
گروه موسيقي «نوبهار» با بداهه نوازي و اجراي اشعاري از محمدرضا شفيعي کدکني پايان بخش اجراهاي دومين شب از سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر در فرهنگسراي نياوران بود. اين گروه به سرپرستي بهاره فياضي روي صحنه رفت و به اجراي موسيقي اصيل ايراني پرداخت.
در قسمت اول اين اجرا «بهاره فياضي» قطعاتي را در دستگاه سه گاه با سه تار نواخت. در ادامه برنامه قطعاتي در دستگاه شور و آواز بيات ترک و افشاري با ساز تار اجرا شد. «گوهرناز مسائلي» در اين بخش به تک‌نوازي تمبک پرداخت. او در پاسخ بداهه‌نوازي هاي تار، ملودي‌هاي ضربي هوشمندانه‌اي را انتخاب کرده و توانست توانايي‌اش را در نواختن سازهاي ضربي به خوبي نشان دهد. اين بخش چهل دقيقه از اجرا را به خود اختصاص داد.
در بخش دوم فياضي قطعاتي در آواز بيات اصفهان و ابوعطا را با تنظيم جديد به همراه داوود فياضي خواننده، حسين قاسمي نوازنده ني و مجيد عليزاده نوازنده تمبک نواخت. گروه در اين اجرا اشعاري از محمدرضا شفيعي کدکني شاعر و اديب معاصر را انتخاب کرده و آنها را به‌خوبي اجرا کرد. خواننده گروه هم توانست به‌خوبي از عهده خواندن شعرهاي شفيعي کدکني که وزن و و لحن خاص خود را دارند، برآيد. در پايان بخش دوم يک تصنيف قديمي‌ با نام «گو به ساقي» اثر استاد غلامرضا مينباشيان نيز اجرا شد. هر چند بخش دوم کار کمي طولاني بود اما وجود قطعات ضربي خوش ريتم، اجرا را از کسالت رهاند و لحظات خوبي را براي گروه و حاضران رقم زد.

نظر شما