شناسهٔ خبر: 31182694 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لهستان سفیر رژیم صهیونیستی را فراخواند

وزارت خارجه لهستان امروز جمعه سفیر رژیم صهیونیستی در ورشو را به سبب اظهارات اخیر نخست‌وزیر این رژیم احضار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه لهستان روز جمعه «آنا ازری»، سفیر رژیم صهیونیستی در لهستان را احضار کرد.

بنا به این گزارش، دولت لهستان سفیر رژیم صهیونیستی را برای اعلام مراتب اعتراض خود علیه اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی احضار کرده است. نتانیاهو مدعی شده  لهستان در جنگ جهانی دوم با آلمان نازی همکاری کرده است.

این اظهارات نتانیاهو موجب خشم دولت لهستان شده و «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان، حتی پیشنهاد لغو نشست سران چهار کشور مرکزی اتحادیه اروپا موسوم به «نشست گروه سران ویزگراد» را مطرح کرده است. این نشست قرار است هفته آینده در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود.

نتانیاهو پنجشنبه در جمع گروهی از خبرنگاران در لهستان گفته بود: «لهستانی‌ها با نازی‌ها همکاری کردند و من کسی را نمی‌شناسم که از او بابت گفتن این حرف شکایت شده باشد.»

اشاره نتانیاهو به قانونی است که چند ماه پیش در پارلمان لهستان تصویب شد و بر اساس آن افراد حق ندارند لهستان را همدست آلمان نازی بخوانند. تصویب آن قانون که البته بعدا کمی تعدیل شد، به بروز مناقشه‌ای دیپلماتیک میان ورشو و تل‌آویو منجر شد، اما نهایتا تحت فشار آمریکا طرفین تابستان امسال بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در آن تأکید شده بود که به طور کلی لهستان در کشتار یهودیان نقشی نداشته است.

با این حال، اظهارات روز پنج‌شنبه نتانیاهو بار دیگر این مناقشه را تجدید کرده است. وزارت خارجه لهستان اعلام کرد صحبت‌های نتانیاهو را مورد بررسی قرار می‌دهد. لهستان یکی از کشورهایی است که ادعا می‌شود آلمان نازی در آن شماری از اقلیت‌ها را به صورت جمعی کشته است.

انتهای پیام/

نظر شما