شناسهٔ خبر: 31169711 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیر کل انتقال خون کردستان:

سالانه 30 هزار داوطلب اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه می‌کنند

مدیرکل انتقال خون استان کردستان گفت: سالانه مراکز فعال انتقال خون استان میزبان بیش از30 هزار داوطلب اهدای خون است که به واسطه حضور آنان خون و فراورده‌های 17 مرکز درمانی را تامین می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سقز، محمدسعید کریمیان ظهر امروز در نشست با فرماندار سقز اظهار داشت: امسال اهدای خون در شهرستان سقز با رشد چشمگیری مواجه بوده است و تا 23 بهمن داوطلبین اهدای خون 8 هزار و 486 بار به مرکز انتقال خون سقز مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 7 هزار و 398 آقایان و یک هزار و 88 بانوان بوده‌اند.

وی گفت: در هشت سال اخیر 28 هزار و 847 واحد خون کامل از اهداکنندگان سقزی دریافت شده است که 26 هزار و 242 واحد آن توسط آقایان اهداکننده خون و 2 هزار و 605 واحد نیز توسط بانوان سقزی به بیماران کردستانی نیازمند اهدا شده است.

کریمیان با بیان اینکه میزان نیاز به خون و فرآورده‌های آن بر اساس برش‌های استانی شبکه خونرسان کشور تعیین شده است، افزود: انتقال خون کردستان 100 درصد نیاز مراکز درمانی استان را پاسخ داده است و همواره تلاش می‌کند تا ذخایر خون و فرآورده‌های خون را به میزان دست‌کم 5 تا 9 روز نیاز معمول بیمارستان‌ها تامین نماید.

وی گفت: خون‌های اهدایی شهروندان سقزی روزانه طی دو سرویس اختصاصی به مرکز استان منتقل می‌شود و از هر واحد آن نیز سه فرآورده مختلف تولید شده و بر اساس درخواست مراکز درمانی توزیع می‌شود.

کریمیان دلیل ارسال خون‌های اهدایی به سنندج را نبود امکانات فرآوری خون در مرکز اهدای خون سقز برشمرد و اذعان کرد: باوجود پیگیری‌های فراوان و حتی درخواست کمک از خیرین سقزی بودجه مورد نیاز راه‌اندازی واحد فرآوری و سردخانه مرکز انتقال خون سقز تاکنون تامین نشده است.

مدیرکل انتقال خون استان اضافه کرد: عمده خون مورد نیاز 17 بیمارستان مصرف کننده خون در استان از طریق اهداکنندگان داوطلب در دو شهرستان سنندج و سقز تامین می‌شود و الزامی برای خونگیری در تمامی شهرستان‌ها و مصرف در همان شهرستان وجود ندارد و انتقال خون خود را موظف به تامین نیاز صد درصدی بیماران می‌داند.

کریمیان با اشاره به آمار مصرف خون در دو بیمارستان امام خمینی (ره) و تامین اجتماعی سقز گفت: بر اساس درخواست‌های دریافت شده از این دو بیمارستان امسال 4 هزار و 696 واحد فرآورده خون به این دو مرکز درمانی ارسال شده است که سهم بیمارستان امام 3 هزار و 610 واحد و سهم بیمارستان تامین اجتماعی یک هزار و 86 واحد بوده است.

وی در خصوص توزیع انواع فرآورده‌های خون نیز اظهار کرد: فرآورده‌های خون ارسالی به سقز در سال جاری 2 هزار و 781 واحد فرآورده‌های گلبول قرمز، یک هزار و 315 واحد فرآورده پلاسمایی و 600 واحد فرآورده پلاکتی بوده است.

کریمیان در خصوص منابع انسانی شاغل در انتقال خون سقز، گفت: دو کارشناس زن با هدف میزبانی شایسته از بانوان اهداکننده خون در مرکز انتقال خون حضور دارند و چهار پرسنل مرد نیز به صورت تمام وقت انجام وظیفه می‌کنند.

کریمیان افزود: با وجود برگزاری دو مرحله آزمون استخدامی در سال‌های اخیر هیچ پزشکی در این آزمون‌ها شرکت نکرد و نیروی پزشک همچنان در قالب قرارداد و یا دیگر روابط کاری با اداره کل تامین شده و در انتقال خون سقز خدمت‌رسانی می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون کردستان از اهداکنندگان خون خواست حضوری مستمر در مرکز انتقال خون داشته باشند و خاطرنشان ساخت: از اهداکنندگان گرامی که به دلیل شلوغی مرکز و فعالیت آن تنها در شیفت صبح دل آزرده می‌شوند پوزش می‌خواهم و این نکته را یادآور می‌شوم که تامین خون و فرآورده‌های آن فرآیندی تخصصی است و اولویت سازمان انتقال خون رعایت حداکثری استانداردها برای تامین سلامت خون است.

اداره‌کل انتقال خون کردستان دارای دو مرکز فعال در شهرستان‌های سنندج و سقز است و سالانه میزبان بیش از30 هزار داوطلب اهدای خون است که به واسطه حضور آنان خون و فراورده‌های 17 مرکز درمانی را تامین می‌کند.

کامیل کریمیان، فرماندار سقز هم در این نشست گفت: برای راه‌اندازی سردخانه خون سقز، از محل تملک‌داریی‌ها، اعتبار در نظر گرفته می‌شود و برای تکمیل آن نیازمند حمایت مالی و همکاری پزشکان و خیرین هستیم.

انتهای پیام/2330/74

برچسب‌ها:

نظر شما