شناسهٔ خبر: 31169607 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های تارنماها؛

گام دوم؛ فصل جدید توسعه و پیشرفت انقلاب اسلامی

تهران- ایرنا- «درآمدی بر آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی»، «پشت پرده همزمانی حمله تروریستی سیستان و بلوچستان و اجلاس ضد ایرانی ورشو»، «اصلاحات جدی، راهبرد حیاتی جمهوری اسلامی ایران» و «روحانیت و 40 سالگی انقلاب؛ افتخار روحانیت زندگی در کیفیت توده ضعیف است» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** درآمدی بر آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی
وب سایت جامعه خبری تحلیلی «الف» گزارش داد: جهان پس از گذشت سه روز از راهپیمایی شگفتی ‌ساز ملت ایران به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی، مبهوت شور و هیجان این حضور تاریخی است. ارزیابی‌ های دقیق از وسعت حضور مردم در راهپیمایی تماشایی 22 بهمن حاکی است نسبت به سال گذشته 20 تا 40 درصد افزایش حضور چشمگیر داشته است. فشارهای غرب و آمریکا، تحریم و تهدید دشمن نه تنها اثری در اراده حضور ملت ایران در این همایش ملی نداشته، بلکه برعکس، حضور مردم را در جنبش 40سالگی مضاعف کرده است.

ایران اسلامی از 22 بهمن امسال، 40 سالگی انقلاب را پشت سر گذاشت و با چنین درآمدی که گفته آمد، وارد حیات دهه پنجم خود می ‌شود. ملتی که در سرتاسر کشور به خیابان‌ها ریختند، در دهه پنجم گام ‌های مقاوم ‌تر و استوارتری برخواهد داشت به گونه ‌ای که ایران را با جهش ‌های عظیم در مسیر توسعه و پیشرفت قرار خواهد داد.

رهبر معظم انقلاب همزمان با آغاز دهه پنجم حیات انقلاب با تقدیر و سپاس از حضور سرافرازانه و دشمن ‌شکن ملت در راهپیمایی عظیم 22بهمن، 7توصیه کلیدی را به ملت ایران به‌ ویژه جوانان در مورد علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و نیز سبک زندگی ارائه فرمودند و چراغ راه آینده را روشن کردند.

صدور بیانیه مهم و راهبردی مقام معظم رهبری به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب، فصل جدیدی از حیات انقلابی و اسلامی در ایران، منطقه و جهان را رقم خواهد زد. سرفصل‌ های مهم این پیام تاریخی باید هر کدام، گفتمان انقلابی را در اعماق جامعه اسلامی ما تعمیق و تحکیم ببخشد تا ابرقدرت‌ ها برای همیشه از ضربه زدن به نظام الهی ما ناامید شوند.

تبیین و روشنگری در مورد نظریه نظام انقلابی پس از حضور حماسی ملت در راهپیمایی 22 بهمن از سوی رهبری، جان تازه ‌ای به حرکت ملت ایران، به‌ ویژه جوانان خواهد بخشید. انقلاب با چنین سرمایه تئوریک وارد فصل جدید حیات خود در آغاز دهه پنجم انقلاب می ‌شود.

با اطمینان می‌ شود گفت با چنین سرمایه عظیم، انقلاب هرگز دچار رکود و خموشی نمی شود و پویایی خود را تا ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه حفظ خواهد کرد. این بیانیه، تبیین افتخارات 40 سال گذشته و بازخوانی وظایف انقلابی برای طی مسیر امیدبخش آینده ‌ای درخشان بود، آن را باید ده‌ ها بار خواند تا ابعاد حکیمانه آن را درک کرد.

** پشت پرده همزمانی حمله تروریستی سیستان و بلوچستان و اجلاس ضد ایرانی ورشو
وب سایت خبری «تابناک» گزارش داد: وزرای خارجه و مقام‌های ارشد شصت کشور در نخستین کنفرانس ورشو در لهستان در روز چهارشنبه دور هم جمع شدند تا بر اساس دعوت آمریکا، ظاهرا در مورد صلح و ثبات در خاورمیانه و در اصل برای مقابله با ایران به گفت وگو بنشینند. این در حالی است که عدم حضور بسیاری از کشورها و به ویژه وزرای خارجه قدرت‌های بزرگ اروپایی مانند آلمان و فرانسه، اختلافات شدید اتحادیه اروپا و آمریکا را بر سر مسائل مختلفی مانند خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران نشان می‌دهد.

با این حال، آنچه امروز در نشست ورشو نمایان بود، تلاش های اسرائیل و چند کشور عربی به همراه گروهک منافقین برای تمرکز بر موضوع ایران بود، تا جایی که نتانیاهو از هدف مشترک با کشورهای عربی برای جنگ با ایران سخن گفت.

نکته مهم دیگر، همزمانی حادثه تروریستی امروز در سیستان و بلوچستان با برگزاری کنفرانس ورشو بوده است؛ جایی که نتانیاهو از هدف مشترک جنگ و مبارزه با ایران سخن گفته و همزمان با این اظهارات، حمله انتحاری در سیستان و بلوچستان راه اندازی می شود.

در همین زمینه، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، در توییتر خود با اشاره به حادثه تروریستی عصر امروز نوشت: اینکه ایران درست در همان روز برگزاری سیرک ورشو هدف حمله تروریستی قرار می‌گیرد، تصادفی است؟ به خصوص وقتی که همتایان همان‌ تروریست‌ها از خیابان‌های ورشو برای آن جشن به پا کرده و با ربات‌های توئیتر از آن حمایت می‌کنند. ظاهراً آمریکا همیشه اشتباهات یکسانی مرتکب می‌شود، ولی انتظار دارد نتایج متفاوتی دریافت کند.

** اصلاحات جدی، راهبرد حیاتی جمهوری اسلامی ایران
وب سایت خبری «عصر ایران» در گزارشی نوشت: مشکلات پرشمار ایران امروز بر هیچ کس پوشیده نیست این در حالی است که قدرت های متعددی در منطقه و جهان، برای نابودی جمهوری اسلامی طرح و نقشه دارند و هر روز علیه آن اقدامی جدید می کنند؛ واقعیت اما پیچیده تر از این حرف هاست. این ساده انگاری محض است که فکر کنیم جمهوری اسلامی با حمله خارجی سرنگون می شود یا با یک انقلاب درونی، جای خود را به مخالفان می دهد. هر دو گزینه، به معنای ورود ایران به یک دوران طولانی جنگ داخلی با آینده ای مه آلود و مبهم خواهد بود.

نظام جمهوری اسلامی ایران برای بقای خویش و جلوگیری از درافتادن ایران در وادی ناامنی، باید تنش زدایی در داخل و خارج را به عنوان یک راهبرد «حیاتی» در دستور کار خود قرار دهد. تنش زدایی در داخل، به معنای اصلاحات جدی در نظام تصمیم سازی، مشارکت مردم، گسترش آزادی های سیاسی و اجتماعی، توسعه آزادی بیان، تبعیض زدایی، مدارا و انعطاف پذیری بیشتر، مقدم داشتن منافع ملی بر سایر امور و به رسمیت بیش از پیش گروه ها و عقاید متفاوت و حتی مخالف است.

همچنین باز کردن فضای اقتصادی کشور به روی مردم با رانت زدایی، مقررات زدایی، شفافیت اقتصادی و بیرون کشیدن دولت و نهادهای قدرت از اقتصاد ملی می تواند ظرفیت های اقتصاد ایران را در کوتاه زمانی شکوفا کند و رونق اقتصادی پایدار به وجود آورد.

با اصلاحات در داخل (اصلاحات به معنای واقعی نه به معنای جناحی کنونی که جریانی است در برابر اصولگرایان) تنش زدایی در خارج بسیار آسان تر و کم هزینه تر خواهد بود. با تنش زدایی در عرصه روابط بین الملل، از حجم دشمنی ها، سنگ اندازی ها و اصطکاک ها کاسته می شود و اقتصاد ایران و جهان به روی هم باز خواهد شد. بدین ترتیب، هم جایگاه و اقتدار بین المللی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران تقویت خواهد شد و هم رشد اقتصادی و ثروت آفرینی برای برای مردم ایران تسریع می شود.

با این دو گام راهبردی، سرمایه اجتماعی نظام در داخل و اقتدار آن در خارج به حدی بالا خواهد رفت که حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران تضمین می شود و الّا باید منتظر تشدید نارضایتی ها در داخل و طمع ورزی دشمنان در خارج برای دست اندازی به این سرزمین باشیم و عواقبش را بپذیریم.

** روحانیت و 40 سالگی انقلاب؛ افتخار روحانیت زندگی در کیفیت توده ضعیف است
پایگاه بین المللی همکاریهای خبری شیعه «شفقنا» در گفت و گو با حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نوشت: وی فاصله گرفتن بخشی از روحانیت از سطح زندگی عامه‌ی مردم را بخشی از نقاط ضعف این قشر دانست و گفت: روحانیت نباید با ورود به حاکمیت سطح زندگی خود را از طبقه عامه مردم جدا کند چراکه افتخار روحانیت زندگی در کیفیت توده ضعیف است و این نقد امروز بر بخشی از روحانیت وجود دارد.

حجت الاسلام سلیمی اظهار کرد: در ابتدا باید به چند نکته اشاره کنم. نکته اول اینکه امروز تصور عموم این است که بسیاری از مسائل کشور در دست روحانیت است درحالی که این تصور اشتباه است چراکه نقش عموم روحانیت و حوزه‌ علمیه در موارد اجرایی چندان زیاد نیست. ما در مجلس کلاً 17 نماینده‌ روحانی داریم. شاید حضور روحانیت در میان کارمندان دولت و در بدنه اجرایی دولت حتی به یک درصد هم نرسد؛ ولی تصور عموم مردم چیز دیگری است.

او کناره گیری روحانیت از مسایل کشور را نادرست دانست و گفت: به تصور برخی از مردم روحانیت باید نسبت به مسائل کشور بی تفاوت باشند و کنار بکشند و به سراغ درس و بحث بروند. سکولاریسم این باور را نهادینه کرده است و می‌گوید دین از سیاست جداست. این مساله این روزها هم مطرح می‌شود. در زمان طاغوت نیز چنین بحث‌هایی مطرح می‌شد و روحانیت تشویق شده بود تا در مدارس حضور داشته باشد و دیگران به کشورداری بپردازند، اما بزرگانی همچون مرحوم مدرس از جمله مخالفان این عقیده بودند که اعلام کردند «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست»

سلیمی در خصوص دستاوردهای روحانیت اظهار کرد: در بحث دستآوردها چند نکته به صورت کلی مطرح می‌شود. در گذشته اینگونه تبلیغ می شد که دین قدرت اداره جامعه را ندارد و حکومت دینی یک حکومت شکست خورده است درحالی که 40 سال است یک حکومت دینی در کشور شکل گرفته با اینکه دین‌داران به آن معنای مورد نظر، در تمام ارکان حکومت و کشور داری حضور نداشتند. این حاکمیت در مجموع توفیقات فراوانی داشت و به گفته مقام معظم رهبری علی رغم فشارها و سختی های فراوان، بالندگی ها و رشد و توسعه داشتیم و این تفکر امروز در دنیا مطرح شده است و ما تئوری سیاسی جدیدی را به دنیا ارائه کردیم.

** شکست دیگر آمریکا در دادگاه لاهه در مورد 2 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران
پایگاه خبری تحلیلی «تابناک» در گزارشی نوشت: دیوان بین‌المللی دادگستری، مستقر در شهر لاهه هلند، روز چهارشنبه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا برای رسیدگی به پرونده توقیف دارایی‌های بانک مرکزی ایران تشکیل جلسه داد. دیوان عالی آمریکا سال 2015 حکم به حدود 2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران داد و قرار شد که این دارایی‌ها به خانواده‌های قربانیان انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال 1983 میلادی پرداخت شود.

«عبدالقوی احمد یوسف»، رئیس دیوان، با رد استدلال آمریکا گفت که خروج از عهدنامه مودت، اثری روی صلاحیت دیوان مذکور برای بررسی پرونده شکایت ایران ندارد. او گفت دیوان به اتفاق آرا ایراد آمریکا درباره قابل استماع نبودن ادعای ایران را رد کرده است. رئیس دیوان تصریح کرد عهدنامه مودت در تاریخ طرح دعوی معتبر بوده و بر همین اساس دیوان لاهه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد. در پایان این جلسه، با موافقت دیوان مقرر شد رأی نهایی درباره شکایت ایران در جلسه‌ای که تاریخ آن مشخص نیست اعلام شود.

رسیدگی به شکایت ایران در پرونده مربوط به توقیف اموال و دارایی‌های بانک مرکزی ایران از 16 مهرماه سال جاری، در دیوان بین‌المللی دادگستری واقع در کاخ صلح شهر لاهه آغاز شد و تا 20 مهر ادامه داشت. جمهوری اسلامی در سال 2016 علیه توقیف دو میلیارد دلار دارایی‌های ایران در آمریکا به دادگاه لاهه شکایت کرده بود که این شکایت پس از آن انجام شد که دادگاه‌های آمریکا مدعی شدند ایران در بمب‌گذاری‌های سال‌های 1983 و 1996 با صدها کشته نظامی آمریکایی و فرانسوی دست داشته و باید به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند.

نهایتاً در 16 مهرماه سال جاری نخستین جلسه دادگاه تشکیل شد و نماینده آمریکا طی سخنانی در دادگاه مدعی شد: اتهام‌هایی که ایران به آمریکا وارد کرده واهی و البته قابل بررسی است. ادعای ایران بر اساس پیمان مودت یک نوع سو استفاده از دادگاه است. تمام مشکلات ما نمی‌تواند بر اساس آن پیمان بررسی شود. ایران سابقه بدی دارد و اصلاً نمی‌تواند بر اساس آن پیمان از ما شکایت کند. حتی نماینده آمریکا در جلسه دادگاه ادعا کرد که کشورش صلاحیت قضائی برای دیوان بین‌المللی دادگستری را قائل نیست.

** رئیس‌جمهور آینده آمریکا چگونه می‌تواند به برجام بازگردد؟
تارنمای خبری «فرارو» در این گزارش نوشت: با گذشت بیش از 9 ماه از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای، این توافق همچنان زنده است. این استمرار برخی از کارشناسان آمریکایی را امیدوار کرده است که رئیس‌جمهور آینده آمریکا به این توافق بازگردد. دو کارشناس آمریکایی، ایلان گولدنبرگ، مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا، و اریک بروئر، پژوهشگر مرکز امنیت جدید آمریکا، طی یادداشتی در مجله فارین پالیسی، ضمن تاکید بر ضرورت بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، راه حلی برای تسهیل این بازگشت ارائه کردند.

به نوشته این دو کارشناس، اولین مسئله‌ای که پیروز فرضی انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا با آن مواجه خواهد شد، این است که آیا آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد یا خیر. پاسخ باید قطعا بله باشد. توافق هسته‌ای ایران یکی از قوی‌ترین و مفصل‌ترین توافقاتی است که تا به حال بدست آمده است و زمانی که آمریکا از آن خارج شد، توافق دقیقا همانگونه که طراحی شده بود، کار می‌کرد. یعنی برنامه هسته‌ای ایران به نحو موثری محدود شده بود. مهمتر از این، ایران به توافق پایبند بود و همچنان پایبند است. اگر آمریکا به توافق بازگردد، این منافع ادامه خواهد داشت. توافق هسته‌ای یک توافق بین المللی بود که با متحدان اروپایی آمریکا، چین و روسیه امضا شد و توسط سازمان ملل تصویب شد. اگر دولت جدید آمریکا بخواهد به عنوان یک رهبر جهانی ظاهر شود که به تعهدات جهانی احترام می‌گذارد، بازگشت به توافق هسته‌ای ضروری خواهد بود. اما مسئله پیچیده‌تر این است که آمریکا چگونه باید به این توافق بازگردد.

این دو کارشناس، به رغم حمایت از بازگشت آمریکا به برجام، معتقدند که آمریکا نباید به برجام، همانگونه که الآن هست، بازگردد. بلکه رئیس‌جمهور آینده آمریکا باید از اهرم خروج ترامپ از برجام استفاده کند و در حوزه سایر مسائل مورد اختلاف و نیز در مورد آینده برنامه هسته‌ای به تفاهماتی با ایران برسد.

** واکنش غرویان استاد حوزه به تجمع برخی از طلاب در فیضیه بر ضد پیوستن ایران به FATF؛ این نوع تجمع ها افراطی گری است؛ اینها از سوی مردم طرد خواهند شد
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفتگو با «محسن غرویان» مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه، نوشت: 7 هزار نفر از طلاب و استادان حوزه علمیه در نامه ای به رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دبیر و اعضای شورای عالی حوزه های علمیه و مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور خواستار برگزاری تجمع شده اند. البته این گروه ساعاتی پیش در «فیضیه» تظاهراتی علیه تلاش دولت برای پیوستن به FATF برگزار کردند.

«محسن غرویان» مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه با بیان اینکه « گروهی که اتفاقا جایگاهی در اجتماع و نزد مردم ندارند، منافع شخصی و جریانی را به مصالح عمومی ترجیح داده و به همین سیاه نمایی و کارشکنی را در دستورکار خود قرار می دهند» درباره تبعاتِ تندوریِ تندروها به پرسش های طرح شده پاسخ می گوید: متاسفانه برخی اصلا توجه ندارند، کشور در چه شرایطی قرار دارد و در حالیکه آمریکا تلاش های شبانه-روزی ای برای تخریب ایران دارد، در داخل با بهانه هایی پوچ و زدن حرف هایی غیرمنطقی همچون همیشه مشغول ضرررسانی هستند. تندروها در حالی اصرار به رفتارهای ساختارشکنانه نشان می دهند که برای هر کسی معلوم است، ما با توجه به مشکلات عدیده ای که داریم، بیشتر از هر زمانی به وحدت و یکپارچگی نیاز داریم.

تعجب آور است که در چنین فضایی، عده ای که در حوزه های علمیه مشغول به تحصیل هستند، چنین نامه ای را بنویسند و انتظار هم داشته باشند که به حرکت افراطی شان مجوز داده شود. البته جامعه به آگاهیِ لازمی رسیده و آنها حتما از سوی مردم طرد خواهند شد. همانطور که آیت الله مکارم هم به تندی نسبت به-این نوع کارها واکنش تندی نشان دادند. جالب، این است که آنها حتی به توصیه مقام معظم رهبری هم توجه نشان نداده و در راه پیمایی 22 بهمن شعارهایی رادیکال گونه را سر دادند تا بتوان اینطور نتیجه گیری کرد که لازم است تا برای بی اثر کردن کارهایی که انجام می دهند، چاره اندیشی کرد که متاسفانه تا امروز آنطور که باید، چنین نشده است.

** هاشمی: اصلاح نظام بانکی گریزناپذیر است
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با بهاء الدین حسینی هاشمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات نوشت: این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: «متاسفانه اقتصاد ایران در چند مرحله از خصوصی‌سازی آسیب دیده است. شیوه خصوصی سازی در کشور زمینه را برای بروز بحران‌هایی جدی فراهم کرد.» «وقتی بحث بر سر تشکیل بانک‌های خصوصی مطرح شد، برخی کارشناسان پیشنهاد دادند بانک‌های دولتی طی فرایندی از پیش تعیین شده خصوصی شوند اما متاسفانه این پیشنهاد رای کافی را نداشت.»

او گفت: ناکارآمدی سیستم تمام دولتی بانکی نیز از سوی دیگر خود را نشان داده بود اما به جای آنکه بانک‌های دولتی طی فرآیندی کارشناسی به بخش خصوصی واگذار شوند، بانک‌های خصوصی راسا تشکیل شدند و همین امر بحران‌های موجود در نظام بانکی را تشدید کرد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مهمترین اولویت اقتصادی کشور اصلاح نظام بانکی است، گفت: «تا زمانی که اصلاح نظام بانکی صورت نگیرد نمی‎توان به سایر طرح‌های اصلاحی در حوزه اقتصاد امیدوار بود.» «در جریان تشکیل بانک‌های خصوصی اتفاقات بدی رخ داد، به عنوان مثال برخی گروه‌ها که به دنبال دریافت تسهیلات از بانک های دیگر بودند، خودشان بانک تاسیس کردند و انحراف از همین جا آغاز شد.»

وی گفت: «در حالی که هنوز بحران‌های ساختاری بانک های خصوصی خود را به طور کامل نشان نداده و ارزیابی برای رفع آن صورت نگرفته بود، بانک‌های دولتی به بدترین شیوه به بخش خصوصی واگذار شد و ساختاری یافت که نه به ساختار دولتی شبیه بود، نه به ساختار بخش خصوصی.» «همین وضعیت سبب شده است برخی دشمنان نیز از این موقعیت سوء‌استفاده کنند و شایعاتی را پیرامون نظام بانکی شکل دهند.» «برای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد باید از نظام بانکی شروع کرد چرا که اقتصاد ایران امروز باید در برابر تهدیدات بیرونی واکسینه شود.»

او به شیوه‌های آسیب زدن به کشورها در دنیای جدید اشاره کرد و گفت: چرا شایعه کردند فلان بانک مشکل دارد و فلان بانک وضعیتی نامناسب را دارد، برای اینکه می دانند بنیان های اقتصادی ایران بر بانک سوار است و در نتیجه لازم است که برای ضربه زدن به اقتصاد، به بانک ها ضربه بزنند و اعتماد مردم را از آن سلب کنند. اینکه ما انتقادی را به نظام بانکی وارد می کنیم به معنای بحرانی بودن و تایید حرف‌های آن دسته افراد نیست بلکه می‌خواهیم راه را بر ضربه زدن ببندیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی بانک مرکزی وارد میدان شد و سود بانکی را کاهش داد برخی می‌گفتند چرا در این شرایط سود بانکی را کاهش می‌دهید و ممکن است بازارهای موازی حرکت کند. اتفاقا این اقدام اقدامی اصلاحی و مثبت بود.

** رئیس جمهور چرا فردا عازم سوچی می‌شود؟
وب سایت خبری «پارسینه» در گزارشی نوشت: رئیس جمهور فردا برای شرکت در نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه، عازم بندر سوچی در روسیه می‌شود. در نشست یک روزه سوچی روسیه که چهارمین نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه با محوریت مبارزه مشترک با تروریسم منطقه‌ای و بازگرداندن آرامش، بازگشت آوارگان و برقراری ثبات سیاسی در سوریه است، نتایج مذاکرات موسوم به روند آستانه و آغاز فرآیند‌های سیاسی داخلی، تمامیت ارضی، حاکمیت اراده عمومی مردم سوریه و همچنین همکاری در دوران بازسازی این کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

روسای جمهور سه کشور در نشست سوچی، همچنین ضمن بررسی وضعیت میدانی کنونی، به ارزیابی تحولات سوریه پس از آخرین نشست مشترک خود در تهران می‌پردازند و گام‌های آتی را برای تحکیم ثبات و آرامش در این کشور بررسی و تدوین می‌کنند.

علاوه بر نشست سه جانبه با موضوع سوریه، حسن روحانی دیدار‌های جداگانه و دوجانبه‌ای نیز با همتایان روسی و ترکیه‌ای خود خواهد داشت و در آن، آخرین گزارش‌ها از روند اجرای توافقات فیمابین مورد بررسی قرار می‌گیرد. رئیس جمهور را در این سفر که به دعوت رسمی رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود، یک هیئت بلندپایه سیاسی از جمله برخی وزرای کابینه همراهی می‌کنند.

روسای جمهوری سه کشور پیوسته در نشست‌های مشترک، بر پای بندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین گفتگو‌های سوری - سوری و حاکمیت اراده مردم این کشور بدون دخالت خارجی تأکید کرده اند.

** محمد متوسلانی: سیمرغ نصیریان درجه دو نبود
تارنمای خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با محمد متوسلانی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، نوشت: اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اتفاقاتی خاص و بعضا حاشیه‌ای همراه بود که واکنش‌های متعدد و متنوعی را در بین سینماگران به همراه داشت. مهم‌ترین بخش این مراسم را می‌توان اهدای سیمرغ نقش مکمل مرد به علی نصیریان دانست، جایزه‌ای که به نظر می‌رسید بیشتر از آنکه برای نقش او در فیلم «مسخره‌باز» باشد، ادای دینی به این بازیگر باسابقه بود که تا به حال سیمرغی دریافت نکرده بود.

نخستین واکنش به این جایزه از سوی خود نصیریان صورت گرفت که به شوخی سیمرغ نقش مکمل را جایزه درجه دو دانست و به نظر می‌رسید که این جایزه برایش اهمیت چندانی نداشته است. این برای نخستین بار نیست که در جشنواره فیلم فجر شاهد تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت با اهدای سیمرغ هستیم، سال گذشته نیز این اتفاق برای جمشید هاشم‌پور رخ داد و چند سال قبل‌تر نیز برای ثریا قاسمی.

محمد متوسلانی در اینباره توضیح داد: «به نظرم بازیگری چون علی نصیریان شان خود را از سیمرغ نمی‌گیرد، جوایز به نوعی حرمت گذاشتن و تشویق کردن است، فکر نمی‌کنم که جایزه برای نقش مکمل، جایزه درجه دو به شمار بیاید، نقش کوتاه‌تر بوده است اما جایزه، جایزه اول است. طبقه بندی شده است که نقش اول از آن قهرمان داستان است و جایزه نقش مکمل را به نظرم نمی‌توان درجه دو دانست. ما امسال آقای نوید محمدزاده را داشتیم که هم برای نقش اول و هم برای مکمل نامزد شده بودند.»

این بازیگر درباره انتقادهایی که از این شکل جایزه دادن به علی نصیریان، ثریا قاسمی و جمشید هاشم‌پور، گفت: «جایزه برای جایگاه هنری، جایزه جدایی است و در خارج هم رسم است که جایزه یک عمر فعالیت هنری را به هنرمندان باسابقه اهدا می‌کنند، ممکن است بسیاری از هنرمندان کارهای خوبی کردند، نامزد هم شدند اما جایزه نگرفتند. نمی‌توانیم بگوییم این جایزه‌ها خیلی متر و معیار دقیقی دارد، افرادی که در جشنواره فجر جایزه دادند اگر ترکیب‌شان کمی تغییر می‌کرد، ممکن بود جایزه را به فرد دیگری بدهند. در تمام دنیا اینطور است، چون دو دو تا چهارتا ندارد و حساب ریاضی ندارد که بتوان به بازی‌ها نمره داد.»

** اتخاذ رویکرد تحولی، اولویت اصلی دستگاه قضایی در دوره جدید
جامعه خبری تحلیلی «الف» در گزارشی نوشت: کارآمدی دستگاه قضایی تنها در مواردی از قبیل کاهش اطاله دادرسی و اتقان آرای دادگاه‌ها خلاصه نمی‌شود، زیرا چنین مواردی از ضروریات حداقلی عملکرد قوه قضائیه است. دستگاه قضایی باید در راستای ایفای نقش حاکمیتی خود در نظام حکمرانی کشور، با طراحی سازوکارهای پیشگیرانه و از بین بردن بسترهای بروز اختلاف در جامعه به ایفای نقش جدی در نظام حکمرانی کشور بپردازد.

طبق اظهار حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، رئیس جدید این دستگاه قبل از آغاز سال جدید منصوب خواهد شد. تغییر مدیریت معمولا نوید دهنده آغاز تحول در یک دستگاه است و به همین دلیل فرصت مناسب جهت ارائه نقدهای کلان و ساختاری عمدتا در همین بازه مربوط به تغییر مدیران نهفته است.

یکی از نقدهای وارده بر دستگاه قضایی مربوط به سرعت پایین تحول در آن است که در دیدار تیرماه رئیس و مسئولان قوه قضائیه با مقام معظم رهبری، مورد انتقاد جدی رهبر انقلاب نیز قرار گرفت. ایشان با اشاره بر ضرورت «تعیین شاخص‌های دقیق» و «زمان‌بندی» در راستای تحول در دستگاه قضایی تاکید کردند: «تحول، به‌صورت تدریجی امکان‌پذیر نیست و باید، سریع و با شتاب مناسب باشد تا خود را نشان دهد». بنابراین، اتخاذ رویکرد تحولی در دستگاه قضایی و بازطراحی نقش قوه قضائیه در نظام حکمرانی کشور از اولویت‌های اصلی مدیران جدید دستگاه قضایی محسوب می‌شود.

در همین راستا، ضرورت دارد قوه قضائیه با اصلاح ساختار حکمرانی خود و ورود به عرصه‌های قاعده‌گذاری و تنظیم‌گری به ایفای نقش حاکمیتی خود بپردازد و بدین ترتیب با استفاده از ظرفیت‌های سیاستگذاری و قدرت حاکمیتی خود به بهبود روابط اجتماعی و اقتصادی در سطح جامعه کمک کند. بنابراین، اهمیت دارد که قوه قضائیه رویکرد فعلی خود مبنی بر تمرکز صرف بر حل اختلافات از طریق مکانیسم دادرسی در دادگاه‏ها را تغییر دهد و به قاعده‏گذاری و طراحی سیاست‏هایی بپردازد که ضمن تنظیم روابط اجتماعی و اقتصادی از بروز اختلاف جلوگیری می‌نماید.

** «اولویت های دهه پنجم انقلاب» از نظر شماری از مسئولین و شخصیت های سیاسی
پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در گفت و گو با برخی مسئولان دستگاه های مختلف کشور، نوشت: 22 بهمن امسال چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را جشن گرفتیم و حالا با پشت سر گذاشتن چهل سال تجربه و فراز و نشیب هایی که در طول این چهار دهه طی کردیم، وارد پنجمین دهه از جمهوری اسلامی شدیم. شاید یکی از نکاتی که مورد توجه مردم باشد این است که مسئولین کشور برای آینده چه برنامه هایی در نظر دارند. برای اینکه این برنامه ها را جویا شویم در گفت و گوهای کوتاهی با برخی از مسئولین دستگاه های مختلف نظر آنها را در مورد اولویت اصلی کشور در دهه پنجم انقلاب اسلامی پرسیدیم که این نظرات را در ادامه می خوانید:

علی مطهری: در دهه پنجم انقلاب اسلامی اولویت خاصی نداریم. من این را قبول ندارم که اولویت دهه پنجم حل مشکلات اقتصادی است. باید همه آرمان ها از جمله عدالت، آزادی و استقلال فرهنگی را با هم جلو ببریم. اما امروز فشارهای مالی و بانکی بر مردم خیلی زیاد است و طبیعتا باید تلاش بیشتری داشته باشیم؛ ولی بقیه آرمان ها را هم نباید فراموش کنیم.

- محمود واعظی: امروز ما شاهد هستیم که مردم پای انقلاب، نظام و رهبری ایستاده اند. ما باید بیشتر کار کنیم و برای قدردانی از این مردم مشکلات آنها را حل کنیم.

- عادل آذر(رئیس دیوان محاسبات کشور): در دهه پنجم انقلاب اسلامی ضمن ایجاد رونق اقتصادی، باید استاندارد زندگی و رفاه جامعه را بالا ببریم. ما در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای دنیا پیام داشته ایم؛ اما به نظر من در بُعد اقتصادی لنگ می زنیم و باید به طور جدی برنامه ریزی کنیم که مردم به جایگاه واقعی خود از نظر استاندارد زندگی و رفاه برسند. راه آن هم این است که «رونق اقتصادی» ایجاد کنیم؛ تا از ظرفیت نیروی انسانی و ظرفیت دانشی که در کشور ایجاد شده به نحو مطلوب استفاده کنیم. ما الآن نزدیک به 12 میلیون نفر تحصیل کرده دانشگاه داریم و جالب است که 52 درصد آنها بانوان هستند. باید از این ظرفیت به نفع اقتصاد و تولید ثروت استفاده کنیم. فکر می کنم این اولویت دهه پنجم انقلاب خواهد بود.

- محمدرضا عارف: اولویت دهه پنجم انقلاب «پیشرفت اقتصادی» است. در چهار دهه گذشته اقدامات خوبی انجام شده است. طبیعتا اگر پیشرفت را با شاخص های امروز در نظر بگیریم، امروز مهمترین موضوع مورد اهمیت در مسائل اقتصادی معیشت مردم و اشتغال جوانان است. فکر می کنم با انسجام و تدبیر بیشتر و داشتن یک برنامه مشخص، با توجه به اقدامات زیربنایی که شده، بتوانیم مسائل اقتصادی را سامان دهیم و به رشد اقتصادی هشت درصد که در سند چشم انداز پیش بینی شده برسیم.

- آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی: «باید برنامه مقاومت را ادامه دهند» و باید توفیق‌ ها، صبوری ‌ها و تبعیت از ولایت را در این دهه ادامه دهند.

- احمد توکلی: «مبارزه با پدیده فساد» مهمترین کاری است که همه دلسوزان انقلاب باید در آن پیش ‌قدم شوند.

- امیر حبیب‌ الله سیاری: ما باید با نگاهی دقیق به پیشرفت‌ها و دستاوردها، برای رفع نقص‌ها در حوزه‌های مختلف تلاش کرده و نگاه‌مان به ساختن آینده‌ای بهتر باشد.

- علاء الدین بروجردی: من فکر می کنم «اقتصاد» و «حفظ ارزش های انقلاب» دو محور مهم دهه پنجم انقلاب است و باید ما با جدیت این مرحله سخت و گذرگاه را عبور کنیم و به مرحله شکوفایی اقتصادی برسیم.

- طیبه سیاوشی: قاعدتا باید همه مسائل را به طور متعادل در نظر گرفت، اما امیدوارم مهمترین اولویت دهه پنجم انقلاب اسلامی «فسادزدایی» و «توجه ویژه به مسائل اقتصادی» باشد.

- فاطمه سعیدی: من فکر می کنم «بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم» باید اولویت دولت و مجلس در دهه پنجم انقلاب اسلامی باشد.
حجت الاسلام و المسلمین علی رازینی: اولویت دهه پنجم «استقامت» است؛ و «حفظ استقلال» و «پیشرفت در زمینه های علمی مختلف».

پژوهشم**1699**

نظر شما