شناسهٔ خبر: 31161444 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

آخرین اخبار گوشی منعطف سامسونگ ؛ مشخصات، قیمت، زمان عرضه و بیشتر

در حالی که صدای قدم‌های گوشی منعطف سامسونگ بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد؛ بد نیست نحوه کارکرد، مشخصات فنی، تاریخ عرضه و قیمت احتمالی این محصول را با توجه به گمانه‌زنی‌ها و پتنت‌های موجود بررسی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

در حالی که صدای قدم‌های گوشی منعطف سامسونگ بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد؛ بد نیست نحوه کارکرد، مشخصات فنی، تاریخ عرضه و قیمت احتمالی این محصول را با توجه به گمانه‌زنی‌ها و پتنت‌های موجود بررسی کنیم.

از چند سال قبل زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه گوشی منعطف سامسونگ شنیده می‌شد و این اواخر، تولیدکنندگان دیگری مانند هواوی و شیائومی نیز به این عرصه گام نهادند. البته نمونه‌های مفهومی که تاکنون از چنین دستگاه‌هایی دیده‌ایم، شاید تاحدودی نامتعارف باشند؛ ولی گلکسی نوت اج (Galaxy Note Edge) هم هنگام عرضه در سال ۲۰۱۴، ظاهر عجیب و غریبی برای آن دوران داشت. به هر حال آن‌طور که پیداست، آینده متعلق به گوشی های هوشمند منعطف است.

اما شاید فرا رسیدن این آینده، بیش از آنچه که تصور می‌کنید نزدیک باشد. سامسونگ اخیرا مانور زیادی روی گلکسی فولد (این نام هنوز تایید نشده) داده است و به نظر می‌رسد علاوه بر سری گلکسی S10، باید منتظر رونمایی از این گوشی قابل انعطاف هم در تاریخ یکم اسفند ماه باشیم. البته ناگفته نماند که هواوی نیز رقابت تنگاتنگی با کمپانی کره‌ای، برای پیش‌دستی در رونمایی از چنین محصولی دارد.

چرایی عرضه گوشی منعطف سامسونگ

در دورانی به سر می‌بریم که بسیاری از کارهای روزمره با گوشی های هوشمند انجام می‌شود؛ تماشای کلیپ‌های ویدیویی در فضای مجازی یا حتی یک فیلم کامل، خواندن و فرستادن پست‌های بسیار در شبکه‌های اجتماعی، پاسخگویی به ایمیل‌ها و ویرایش تصاویر نمونه‌هایی از این کارها به شمار می‌روند. بنابراین داشتن یک صفحه بزرگ‌تر می‌تواند موهبتی باشد؛ اما گوشی های هوشمند در عین حال، باید ابعادی متناسب و قابلیت حمل آسان داشته باشند.

سامسونگ از دیرباز به این نکته توجه داشته است و عرضه سری گلکسی نوت را هم باید در همین راستا تعبیر کرد؛ اقدامی که کلیشه های صنعت موبایل را شکست و سبب ظهور گوشی هایی با صفحه نمایش بزرگتر از ۵ اینچ شد (در سال ۲۰۱۱ یک گوشی ۵ اینچی، بسیار بزرگ پنداشته می‌شد). این کمپانی در ادامه نیز روی افزایش قدرت پرچمداران خود و بالا بردن کارایی آن‌ها در انجام امور روزمره متمرکز شد.

یک گوشی انعطاف پذیر را می‌توان تجلی این ایده قلمداد کرد. چنین دستگاهی در عین کامپکت بودن، پس از باز شدن به سایز یک تبلت درمی‌آید که هم برای کار و هم برای بازی، سایز مناسبی است.

چگونگی نام‌گذاری این محصول

نام تجاری Galaxy X در فوریه سال ۲۰۱۷ بر سر زبان‌ها افتاد و تصور می‌شد، برای گوشی منعطف سامسونگ رزرو شده باشد؛ کمااینکه در دو سه سال گذشته، اکثرا با نام گلکسی ایکس از این پروژه یاد کرده‌اند. در یک پتنت هم، نام سامسونگ وینگ (Samsung Wing) مشاهده شد که برازنده‌ی چنین دستگاهی به نظر می‌رسید؛ اما این اواخر چندان شنیده نشده است.

در حال حاضر، بیشتر شایعات به نام گلکسی فولد (Galaxy Fold) برای خود دستگاه و نام Infinity-V برای صفحه نمایش آن اشاره دارند. حرف V هم می‌تواند نشانه‌ای از خم شدن نمایشگر از وسط باشد.

طراحی و مشخصات سخت افزاری احتمالی

راه‌های مختلفی برای کارکرد یک گوشی انعطاف پذیر وجود دارد؛ مانند بیرون آمدن صفحه نمایشی از کناره‌های دستگاه، خم شدن نمایشگر به سمت داخل یا بیرون، یا وجود صفحه‌ای که پنل جلویی و پشتی را بپوشاند. یکی از پتنت‌های ثبت شده‌ی سامسونگ در ژانویه ۲۰۱۷، یک گوشی ۵ اینچی را نشان می‌دهد که پس از باز شدن، به شکل تبلتی ۷ اینچی درمی‌آید. نمایشگر این دستگاه به سمت بیرون خم می‌شود و در حالت تاشده، هم در جلو و هم در پشت دارای صفحه نمایش است.

پتنت گوشی منعطف سامسونگ

در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۸ «دی جی کو» مدیرعامل بخش موبایل سامسونگ، اظهار داشت که پیاده‌سازی این تکنولوژی (خم شدن دستگاه به سمت بیرون) بسیار مشکل است و هنوز آماده ورود به بازار نیست. در عوض شاید کمپانی متبوعش ابتدا گوشی هوشمندی را عرضه کند که به سمت داخل تا می‌شود.

چنین دستگاهی چندی پیش، در کنفرانس توسعه دهندگان سامسونگ به نمایش درآمد؛ البته درون یک قاب و طوری که طراحی آن به وضوح قابل مشاهده نباشد. بنابراین هنوز نمی‌توان چهره گوشی منعطف سامسونگ را توصیف کرد. با این حال، مشخص شد که این دستگاه به سمت داخل تا می‌شود (همانند بسته شدن یک کتاب) و علاوه بر داشتن نمایشگر بزرگ داخلی، یک نمایشگر ثانویه هم در قسمت خارجی خود دارد. بر اساس اطلاعات درز کرده، سایز این دو نمایشگر به ترتیب ۷٫۳ و ۴٫۶ اینچ است.

گوشی منعطف سامسونگ

پتنت دیگری که به جولای سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد نیز همین طراحی را به تصویر می‌کشد؛ دستگاهی که به شکل افقی از وسط خم می‌شود و در وضعیت تاشده، حالت تقریبا مربعی شکلی به خود می‌گیرد.

پتنت گوشی منعطف سامسونگ

مشخصات سخت افزاری گوشی منعطف سامسونگ هم، همچنان رازی سر به مهر باقی مانده است. پیش‌بینی می‌شود این محصول از تازه‌ترین تراشه کوالکام قدرت بگیرد و برخوردار از مقدار زیادی حافظه رم باشد؛ هرچند که هنوز شواهد محکمی در این رابطه وجود ندارد.

البته درباره باتری دستگاه به دفعات بحث شده است و آخرین اطلاعات، از ظرفیت ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی آن حکایت دارند. این در حالی است که پیش‌تر صحبت از ظرفیت ۶۲۰۰mAh بود. همچنین زمزمه‌هایی از وجود دوربین سه‌گانه در گلکسی فولد شنیده می‌‌شود؛ مشابه همان ماژولی که گلکسی اس ۱۰ خواهد داشت.

احتمال عرضه یک تبلت منعطف ۲ در ۱

پتنتی که سامسونگ برای ثبت آن در آوریل ۲۰۱۸ اقدام کرد، دستگاهی بزرگ و تبلت مانند را نمایش می‌دهد که به سمت بیرون خم می‌شود و بسته به نیاز کاربر، قابل استفاده به صورت نیم صفحه یا تمام صفحه است. البته انتظار می‌رود که ابتدا گوشی انعطاف پذیر سامسونگ وارد بازار شود و این کمپانی برای بهینه‌سازی آن تلاش کند، پیش از اینکه درگیر تولید یک تبلت منعطف شود.

پتنت گوشی منعطف سامسونگ

به هر حال واضح است که سامسونگ به عرضه چنین تبلتی هم فکر می‌کند؛ به ویژه با وجود کمپانی‌هایی مانند هواوی و شیائومی که به شدت تشنه‌ی ورود به رقابت و شکست دادن رقیب کره‌ای خود هستند.

جزئیات هیجان‌انگیز دیگر از گوشی منعطف سامسونگ

یکی از پتنت‌های سال جاری میلادی، از تلاش سامسونگ برای پیاده‌سازی تکنولوژی فورس تاچ مانندی (Force Touch) در گوشی منعطف حکایت دارد. بر اساس این اسناد، سنسورهای فشارسنج زیر نمایشگر انعطاف پذیر دستگاه کارگذاری می‌شوند. امید می‌رود که این حسگرها تنها برای دکمه هوم حساس به فشار، مشابه آنچه که در گلکسی S8 دیدیم نبوده باشند.

پتنت گوشی منعطف سامسونگ

از طرفی این گوشی قابل انعطاف یک محصول «سوپر پریمیوم» توصیف شده است که به صورت محدود عرضه می‌شود. هرچند که به نظر می‌رسد با قیمت نجومی دستگاه، مشتریان زیادی جذب آن نشوند؛ ولی شاید رفته‌رفته به بازارهای بین‌المللی بیشتری ورود کند. این اتفاق پیش‌تر در مورد گلکسی نوت اج هم رخ داد؛ در حالی که ابتدا به عنوان یک نسخه محدود تنها در کره جنوبی و آمریکا به فروش می‌رسید، پس از مدتی در اکثر بازارهای دنیا قابل خریداری بود.

به هر حال سامسونگ ایده‌های بسیاری  را خرج گوشی منعطف خود کرده و حتی در یک پتنت، به عنوان دستگاهی مختص گیمرها معرفی شده است. حتی پتنت دیگری، انعطاف این دستگاه را طوری به تصویر می‌کشد که می‌توان آن را همانند یک ساعت هوشمند، به دور دست بست.

پتنت گوشی منعطف سامسونگ
پتنت گوشی منعطف سامسونگ

البته آنچه که در پتنت‌ها دیده می‌شود، لزوما به محصول تجاری ختم نخواهد شد؛ ولی این‌ها علایمی هستند از تلاش سامسونگ، برای امتحان کردن هر چیز ممکن و غیر ممکنی در این محصول.

تاریخ عرضه و قیمت احتمالی

شهر سان فرانسیسکو در تاریخ ۲۰ فوریه، میزبان مراسم آنپک کره‌ای‌ها است و چه بسا شاهد رونمایی از گوشی منعطف سامسونگ در آنجا باشیم. از طرفی کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۹ هم در پیش است و احتمال به نمایش درآمدن این دستگاه در بارسلونا وجود دارد.

با این وجود، برخی می‌گویند سامسونگ گوشی منعطف خود را همزمان با سری گلکسی اس ۱۰ معرفی نخواهد کرد تا این محصولات رده بالا، زیر سایه یکدیگر قرار نگیرند. البته در دروانی که نمایشگرهای خمیده تازه ظهور کرده بودند، این کمپانی هیچ مشکلی با رونمایی همزمان از گلکسی نوت ۴ و نوت اج نداشت. پس از آن هم شاهد رونمایی از گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج بودیم. ولی شاید امروزه چنین رویکردی چندان رایج نباشد.

از طرفی با توجه به اینکه بازار هدف این محصول را قشر خاصی تشکیل می‌دهند و به طور محدود عرضه خواهد شد؛ احتمال معرفی آن همراه با خانواده گلکسی S10 را نباید منتفی دانست.

در مورد قیمت، چندان سخت نیست که مبلغ هنگفتی را برای گوشی منعطف سامسونگ متصور باشیم. خوش‌بینانه‌ترین گمانه‌زنی‌ها، به رقمی در حدود ۱۸۵۰ دلار اشاره دارند و حتی برچسب قیمت ۲۰۰۰ دلاری نیز محتمل است.

آخرین اخبار گوشی منعطف سامسونگ :

نظر شما