شناسهٔ خبر: 31156697 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ورود پمپئو به لهستان/ حضور محدود اروپايي‌ها در نشست ورشو/ قول لهستان به ايران درباره نشست ورشو

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- پايتخت لهستان امروز چهارشنبه شاهد برگزاري نخستين روز از نشست ضدايراني است که با ابتکار عمل آمريکا و با عنوان ظاهرفريب «ترويج آينده‌اي برآمده از صلح و امنيت در خاورميانه» در سطح وزراي خارجه انجام خواهد شد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا وارد ورشو پايتخت لهستان شد.
پمپئو مورد استقبال جاکيچ کژاپوتوويژ وزير امور خارجه لهستان قرار گرفت.

توئيت هاي جعلي در حمايت از نشست ورشو
بررسي بيش از 14 هزار توئيتي که ماه گذشته در حمايت از اجلاس ورشو منتشر شد، نشان مي دهد همه اين توئيت ها براي ايجاد جوّي مصنوعي فقط از طريق 8 حساب کاربري تنظيم شده اند.
بخش تحليلي شبکه انگليسي زبان بي بي سي (BBC Monitoring) در پيام هايي در توئيتر خود نوشت:" اجلاس ورشو عمدتا تلاش آمريکا براي بازداشتن ديگر کشورها از همکاري با ايران تلقي مي شود. بررسي بيش از 14 هزار توئيتي که در ماه گذشته در حمايت از اين نشست منتشر شده است، نشان مي دهد که همه اين توئيت ها فقط از طريق 8 حساب کاربري تنظيم شده اند. به نظر مي رسد هدف از اين اقدام، ايجاد جوّي مصنوعي براي نشان دادن حمايت عمومي از نشست ورشو يا به عبارت ديگر، نارضايتي عمومي از ايران است."

هدف کنفرانس ورشو
هدف از کنفرانس ورشو مشروعيت بخشيدن به تجاوزگري رژيم صهيونيستي است.
به گزارش خبرگزاري آناتولي عربي ، يک مقام پايه فلسطيني با اشاره به اهداف کنفرانس ورشو عليه فلسطين و آينده فلسطيني ها و در جهت مشروعيت بخشيدن به تجاوزگري هاي رژيم صهيونيستي ، از کشورهاي عربي خواست از هرگونه ديدار با نخست وزير رژيم صهيونيستي پرهيز کنند.
صائب عريقات ­دبير کل کميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) در پيامي خطاب به نمايندگي هاي کشورهاي جهان در فلسطين ، تاکيد کرد کنفرانس ورشو درباره خاورميانه (غرب آسيا) با هدف طبيعي جلوه دادن تجاوزگري هاي اسرائيل عليه حقوق فلسطيني ها و مشروعيت بخشيدن به اين تجاوزگري ها برگزار مي شود.
وي در پيام خود درباره کنفرانس ورشو، که طي امروز و فردا در لهستان برگزار مي شود، از نمايندگان کشورهاي جهان در فلسطين (مناطق تحت کنترل تشکيلات خودگردان فلسطين) خواست به تعهدات خود درباره قوانين و مقررات بين المللي پايبند بمانند؛ زيرا اين قوانين و مقررات تنها ضامن صلح عادلانه و پايدار بين فلسطيني ها و اسرائيل و به طور کلي منطقه خاورميانه است.
وي با تاکيد بر مخالفت مقامات فلسطيني براي شرکت در اين کنفرانس گفت: «مقامات فلسطيني براي مشروعيت بخشيدن به اين کنفرانس هيچ اقدامي انجام نخواهند داد. آنچه آمريکا با همکاري دولت لهستان انجام مي دهد، در راستاي تلاش براي حذف طرح ملي فلسطين است. هدف اين کنفرانس عبور از طرح صلح عربي و اعطاي فرصت به اسرائيل براي عادي سازي روابط خود با کشورهاي منطقه است.»
عريقات تصريح کرد سياست هاي آمريکا درباره مسئله فلسطين سبب افزايش ناامني و بي ثباتي در سراسر منطقه عربي (کشورهاي عربي) و بلکه سراسر جهان خواهد شد. مسئله فلسطين آزمون و محکي براي توانايي جامعه بين المللي در عمل کردن به تعهدات خود بر اساس قوانين بين المللي است. اگر جامعه بين المللي به آمريکا اجازه بدهد تا در مقام مشروعيت بخشيدن به جنايت ها و تجاوزگري هاي اسرائيل برآيد، بدعتي خطرناک درباره هرگونه فرايند صلح در آينده در همه نقاط جهان خواهد بود.

نشست لهستان «يک موضوع فرعي و مضر» است
مقام‌هاي فرانسه، آلمان و انگليس ضمن مضر خواندن نشست ضد ايراني لهستان تاکيد کردند که وزير خارجه آمريکا اين نشست را بدون مشورت يا توجه به نظرات «شرکاي سنتي آمريکا»پيش برده است.
سه مقام فرانسوي، آلماني و انگليسي که نخواستند نامشان فاش شود، نشست لهستان را «يک موضوع فرعي و مضر» خواندند و از مواضع دولت کنوني آمريکا در قبال ايران و همچنين خروج واشنگتن از سوريه به شدت انتقاد کردند.
يک مقام اروپايي که در سازمان ملل کار مي‌کند، درباره تصميم آمريکا براي برگزاري نشست ضد ايراني در لهستان به پايگاه اماراتي «نشنال» گفت: «اين تصميمات مجموعه‌اي از تصميمات هرج و مرج‌آميزي است که به صورت تصادفي اتخاذ شده است».
وي ادامه داد: «آمريکا يک نشست با لهستاني‌ها برگزار کرد و تصميم گرفت که يک نشست در سطح وزراي خارجه برگزار کند. آنها از هيچ کس ديگري سوال نکردند که آيا آنها هم در اين نشست حاضر مي‌شوند. اين يک نمونه کلاسيک از عدم سنجيدن آغاز تا پايان کارها است».
اين مقام اروپايي با انتقاد از مواضع آمريکا در قبال لهستان افزود: «اينکه ما در اين موضوع (نشست لهستان) کنار گذاشته شديم، موضوع قابل ملاحظه و مهمي است. ما صحبت‌هاي طولاني با آمريکا داشتيم و تاکيد کرديم که اين طرح (طرح براي برگزاري نشست عليه ايران در لهستان) اساسا طرح نيست. آمريکا طرحي براي فشار حداکثري (عليه ايران) داشت که ما با آن موافق نبوديم و به منافع امنيتي ما جداً پرداخته نشد».
مقام‌هاي فرانسه، آلمان و انگليس به اين رسانه اماراتي گفتند عليرغم اينکه آنها با آمريکا درباره لزوم محدود کردن برنامه موشک بالستيک ايران اتفاق نظر دارند، اما معتقدند که چنين کاري را مي‌توان تنها با ابتکارهايي جديد انجام داد نه اينکه واشنگتن به قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متوسل شود.
يک ديپلمات اروپايي در اين باره گفت: «موضع آنها نامنسجم است. آنها از توافق (برجام) خارج شدند اما مي‌خواهند از چيزي که وابسته به آن است، براي رسيدن به چيزي که در قبال برنامه موشکي (ايران) مي‌خواهند، استفاده کنند. بدين نحو کارها پيش نمي‌روند».
يکي ديگر از مقام‌هاي اروپايي از تصميم رئيس‌جمهور آمريکا براي خارج کردن نظاميان اين کشور از سوريه به شدت انتقاد کرد و مدعي شد: «سوريه، يک جايزه بزرگ براي ايران است، جاهاي ديگر را فراموش کنيد. صادقانه بگويم که تصميم آمريکا زيان‌آور بود».
وي افزود: « ما با ايران به منزله يک مشکلي که به مدتي طولاني وجود داشته، رفتار مي‌کنيم و اين موضع براي زماني طولاني ادامه خواهد داشت».

غيبت آلمان و فرانسه در نشست ضدايراني ورشو
وزير خارجه آمريکا در توجيه عدم حضور همتايان آلماني و فرانسوي در نشست ضدايراني ورشو، از احترام به حق انتخاب آنها سخن گفت و مدعي شد که به هرحال، اين نشست دستاورد مهمي براي خاورميانه دارد.
به گزارش رويترز، پايتخت لهستان امروز چهارشنبه شاهد برگزاري نخستين روز از نشست ضدايراني است که با ابتکار عمل آمريکا و با عنوان ظاهرفريب «ترويج آينده‌اي برآمده از صلح و امنيت در خاورميانه» در سطح وزراي خارجه انجام خواهد شد.
اين درحالي است که غيبت «هايکو ماس» و «ژان ايو لودريان» وزراي خارجه آلمان و فرانسه به عنوان 2 قدرت مطرح اروپايي، تنش‌هاي ناشي از خروج يکجانبه دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا از برجام را بيش‌ازپيش، نمايان مي‌کند.
از سوي ديگر، فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، از غائبين بزرگ اين نشست 2 روزه است.
البته پمپئو که پيش از عزيمت به ورشو، سفري به اسلواکي داشت؛ تلاش کرد تا غيبت چهره‌هاي سرشناس اروپا از اين نشست را به گونه‌ اي توجيه کند.
وي در اين باره گفت: وزراي خارجه برخي کشورها مي‌آيند و برخي ديگر هم نمي‌آيند. حق انتخاب با خود آنها است.
پمپئو در ادامه مدعي شد: فکر مي‌کنيم که پيشرفت واقعي حاصل خواهد شد. ده‌ها کشور آنجا خواهند بود که با جديت درباره خاورميانه‌اي بهتر و باثبات‌تر تلاش خواهند کرد و اميدوارم وقتي روز پنجشنبه ورشو را ترک مي‌کنيم، به اين دستاورد رسيده باشيم.
گفتني است در بيانيه وزارت خارجه در مورد اين نشست اشاره‌اي به ايران نشده، اما پمپئو پيشتر گفته بود يک هدف عمده از برگزاري اين کنفرانس، جمهوري اسلامي ايران است.
وزير خارجه آمريکا اوايل بهمن ماه گفته بود کشورش قصد دارد براي مقابله با تهران يک ائتلاف تشکيل دهد.

ترکيه هم نماينده‌اي به کنفرانس ورشو اعزام نمي‌کند
وزارت خارجه ترکيه شرکت اين کشور در کنفرانس ورشو را غيرممکن خواند.
به گزارش از حريت، يک مقام ارشد وزارت خارجه ترکيه روز گذشته (سه شنبه) در ارتباط با شرکت اين کشور در کنفرانس ورشو به روزنامه حريت گفت که مشارکت سياسي ترکيه در چنين جلسه‌اي که تنها يک کشور را هدف قرار داده است غير ممکن است.
وي ادامه داد: بنابراين ما هيچ نماينده‌اي را به اين جلسه اعزام نمي‌کنيم. سفارت ما در ورشو اين موضوع را دنبال خواهد کرد.

حضور اروپايي‌ها در نشست ورشو محدود خواهد بود
روزنامه گاردين مي‌گويد کشورهاي اروپايي در نشست ورشو که قرار است از چهارشنبه آغاز شود، حضوري محدود خواهند داشت.
روزنامه انگليسي نوشته «جرمي هانت»، وزير خارجه انگليس نشست ورشو را زودهنگام ترک خواهد کرد، فرانسه يک کارمند دولتي را فرستاده و آلمان، دستيار وزير خارجه‌اش را اعزام کرده است.
«فدريکا موگريني»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز اين نشست را بايکوت خواهد کرد. آمريکايي‌ها در ابتدا قصد داشتند نشست ورشو را به تريبوني براي فشار بر اروپا جهت وادار کردن آنها به اتخاذ سياست‌هاي تندتر عليه ايران تبديل کنند.
به نوشته گاردين، بعد از آنکه کشورهاي اروپايي به واشنگتن گفتند برگزاري نشستي براي پررنگ کردن اختلافات اروپا و آمريکا بر سر ايران ايده چندان خردمندانه‌اي نيست، دستور کار نشست ورشو تغيير يافت.
با آنکه آمريکا و لهستان به عنوان ميزبان‌هاي مشترک نشست، عنوان آن را تغيير داده و به نحوي گسترده کرده‌‌اند که تمرکز صرف روي ايران را شامل نشود ديپلمات‌هاي اروپايي هنوز مظنونند افرادي مانند «مايک پامپئو»، وزير خارجه آمريکا و «مايک پنس»، معاون وزير خارجه آمريکا به دنبال ارائه پيام‌هاي ضدايراني خود در نشست مورد نظر باشند.
اين نشست همچنين مقام‌هاي رژيم صهيونيستي و دولت‌هاي عربي را گرد هم خواهد آورد. يک ديپلمات غربي گفت اين اولين ديدار ميان نمايندگان کشورهاي عربي و اسرائيل از زمان برگزاري «کنفرانس صلح مادريد» در سال 1991 خواهد بود.
قطر، ترکيه، لبنان، ايران و تشکيلات خودگردان فلسطيني دولت‌هايي هستند که اعلام کرده‌اند در اين نشست حضور پيدا نخواهند کرد.

لهستان قول داده در اين نشست هيچ حرفي عليه ايران زده نشود
رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران نشست ورشو را "بي ارزش" توصيف و تاکيد کرد: اين نشست تاثيري بر قدرت ايران نخواهد داشت.
سردار سرلشکر محمد باقري با بيان اين که لهستان قول داده در نشست ورشو هيچ حرفي عليه ايران زده نمي شود، اظهار داشت: بايد منتظر بود تا اين نشست برگزار شود و ببينيم که لهستاني ها چقدر به قول خود وفادار هستند.
رييس ستادکل نيروهاي مسلح اين نشست را بي ارزش و بي اهميت توصيف و خاطرنشان کرد، چه در نشست ورشو عليه ايران حرفي زده شود و چه حرفي زده نشود، تاثيري در اقدامات و قدرت جمهوري اسلامي ايران نخواهد داشت.
در همين حال دستيار رئيس جمهور لهستان گفت کشورش از مسووليت هاي خود براي حفظ روابط ارزشمند و تاريخ دوجانبه با ايران کاملا آگاه است
«مسعود ادريسي کرمانشاهي» سفير جمهوري اسلامي ايران در ديدار با «کريستف شچرسکي» رييس دفتر و دستيار روابط خارجي رييس جمهوري لهستان که در محل کاخ رياست جمهوري اين کشور انجام شد درباره روابط دوجانبه و آخرين تحولات کنفرانس خاورميانه گفتگو کردند.
دستيار رييس جمهور لهستان با ابراز خرسندي از اين ديدار و انتظار وي و رييس جمهوري اين کشور براي گفتگو به منظور اطلاع از نظرات طرف ايراني ، روابط دو کشور را بسيار خوب توصيف و تاکيد کرد: کشورش از مسووليت هاي خود براي حفظ روابط ارزشمند و تاريخ دوجانبه کاملا آگاه است و در اين راه تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.
دستيار رييس جمهور لهستان گفت: هدف لهستان از برگزاري کنفرانس خاورميانه ، ارتقاي صلح و امنيت بين المللي با مشارکت ديگر کشورها بوده و در راستاي وظايف اين کشور به عنوان عضو غيردائم شوراي امنيت ملل متحد است.
وي افزود: اين کنفرانس عليه هيچ کشوري نيست و حرف هايي که درخصوص آن زده شده يا مي شود موضع کشورش نيست و لهستان درخصوص تمام آنها اعلام موضع خواهد کرد.
«کريستف شچرسکي» گفت : لهستان ارزش صلح را مي داند و لذا هيچ گاه عليه کشور ديگري اقدامي نکرده و نخواهد کرد و با ابراز تاسف از عدم حضور برخي کشورهاي منطقه در اين اجلاس تاکيد کرد: مشارکت اين کشورها مي توانست نظرات متفاوتي را که بايد شنيده شود در کنفرانس طرح کند.
سفير جمهوري اسلامي ايران در لهستان هم با اشاره به روابط خوب ايران و لهستان و اهميت آن ، به ميزباني اين نشست توسط لهستان و سوء برداشت هايي که ممکن است از سوي آمريکايي ها و ديگران صورت گيرد ، اشاره کرد و افزود: با توجه به تاکيدات لهستان و عنوان اين کنفرانس که صلح و ثبات در خاورميانه نام گرفته است ، انتظار مي رفت که براي موفقيت آن و حل مشکلات منطقه ، تمام مسايل و البته کشورهاي تاثيرگذار و مهم منطقه در آن حضور مي داشتند.
ادريسي گفت: از جمله مسايل مهم منطقه بحث فلسطين ، سوريه و يمن است که هيچ کدام از طرف هاي مساله به جز اسراييل و عربستان در کنفرانس حضور ندارند.
سفير ايران گفت: انتظار دارد که لهستان تمام تلاش خود را براي کاهش آثار منفي اين کنفرانس و سوء استفاده هاي احتمالي آن بکار بندد و نگذارد که لطمه اي به روابط طولاني و دوستانه دو کشور وارد شود. در غير اين صورت مسووليت عواقب آن برعهده لهستان خواهد بود.

نظر شما