شناسهٔ خبر: 31140224 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نشست ورشو؛ ناکام پيش از آغاز

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - برگزاري نشست آمريکايي «آينده صلح و امنيت در خاورميانه» در ورشو پايتخت لهستان از امروز (چهارشنبه) اگرچه تلاشي براي تقابل با ديپلماسي ايراني است، اما پيش از برگزاري مي توان نشانه هاي شکست آن را مشاهده کرد.

به گزارش ايرنا، نشست ورشو که به ميزباني آمريکا - لهستان در شهر ورشو با عنوان اصلي «آينده صلح و امنيت در خاورميانه» در روزهاي 24 و 25 بهمن برگزار خواهد شد، در ماه هاي گذشته، به محل مباحث ديپلماتيک و رسانه اي فراواني تبديل شده است.
`مايک پمپئو` وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه 22 دي ماه در جريان سفر خاورميانه اي خود در گفت وگو با شبکه خبري 'فاکس نيوز' از برگزاري يک گردهمايي بين المللي با تمرکز بر فعاليت هاي منطقه اي ايران در ورشو پايتخت لهستان با حضور متحدان آمريکا از جمله بعضي شيخ نشين هاي حاشيه خليج فارس و در راس آنها عربستان سعودي و نيز رژيم صهيونيستي خبر داد.
گفته مي شود که برخي گروه هاي تروريستي مخالف جمهوري اسلامي نيز به اين نشست فراخوانده شده اند.
کشورهاي بزرگ اروپايي از جمله روسيه به علاوه بسياري از کشورهاي مهم عربي و غير عربي منطقه مانند ترکيه و لبنان از مشارکت در اين نشست به رغم دعوتي که واشنگتن از آنها کرده، خودداري کرده اند.
واشنگتن مي کوشد با ادعاي اينکه اين نشست صرفا عليه ايران نيست و اوضاع خاورميانه را بحث و بررسي مي کند، کشورهاي موثر دنيا را به شرکت در اين نشست ترغيب کند.
لهستان در حالي ميزبان اين نشست شده است که ايرانيان 70 سال قبل، پذيراي بيش از يک‌صد هزار پناهجوي لهستاني بودند. حتي امروز نيز مردم کشورهاي همسايه، ايران را پناهگاهي امن در روزهاي سخت مي‌دانند.
فضاي کلي اين نشست که از نگاه بسياري از کارشناسان با نگاهي ضد ايراني از سوي دولت ترامپ آغاز شده بود، در ادامه با توجه به اقدامات ديپلماتيک ايران و توجه نکردن طرف هاي دعوت شده از سوي آمريکا و لهستان، نشست ورشو عملا تنها با حضور طرف هايي برگزار خواهد شد که جريان به اصطلاح دست راستي را شکل مي دهند.
`محمدجواد ظريف` وزير خارجه ايران در گفت وگويي با يادآوري برگزاري نشست ورشو، افزود: آمريکايي ها براي برگزاري نشستي عليه ايران در لهستان تلاش بسياري انجام دادند اما از مواضع خود عقب نشيني کردند، به همين جهت عنوان نشست ورشو را تغيير دادند و اعلام کردند که ايران موضوع اين نشست نيست.
وي تصريح کرد: آمريکايي ها همچنين اعلام کردند که معاون رئيس جمهوري اين کشور، در نشست ورشو حضور پيدا مي کند، بنابراين همه موارد نشان مي دهد که اهداف و حرکت اوليه آنها به نتيجه نرسيده است.
رئيس دستگاه ديپلماسي ايران همچنين اظهارداشت: آمريکا در تلاش است که به شکلي فضاي شکل گرفته عليه خود را جبران کند، لذا به نظر مي رسد اين نشست نيز به صورت مورد قبول و نظر آمريکايي ها برگزار نمي شود.
وزير امور خارجه با بيان اين که هيچ کدام از مقام ها و مسئولان ايراني براي حضور در اين نشست دعوت نشدند، تاکيد کرد: نشست ورشو پيش از شروع محکوم به شکست شد.
اگرچه پيش از اين نگاه ديپلماسي ايران به برگزاري چنين نشست هايي منفعلانه و در حد بياني بود، اما اين بار دستگاه ديپلماسي ايران فعالانه و قدرتمندانه وارد موضوع برگزاري نشست ورشو شد و محتوا و ماهيت برگزاري اين نشست را که پيش از اين با هدف اجماع سازي عليه ايران شکل گرفته بود، با روش اجماع سازي تغيير داد.
لهستان که با اعتراض شديد ايران نسبت به اين نشست مواجه شد؛ معاون وزير خارجه خود 'ماچي ميسلاولانگ'، را در رأس يک هيات سياسي به‌ منظور مذاکره با `عباس عراقچي` معاون سياسي وزيرخارجه ايران به تهران اعزام کرد.
وي در ديدار با همتاي ايراني خود در تهران اطمينان داد که اين نشست به‌ هيچ‌ وجه عليه ايران نخواهد بود.
در اين زمينه، `محمد باقري` رئيس ستادکل نيروهاي مسلح در گفت وگو با ايرنا تاکيد کرد، لهستان قول داده که در نشست ورشو هيچ حرفي عليه ايران زده نمي شود.
وي افزود: بايد منتظر بود تا اين نشست برگزار شود و ببينيم که لهستاني ها چقدر به قول خود وفادار هستند.
موضوع مهم ديگر، دعوت نکردن ايران به اين نشست و نيز شرکت نکردن شخصيت هايي همچون `فدريکا موگريني` مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و `سرگئي لاوروف` وزير امور خارجه روسيه است. فرانسه، آلمان و انگليس هم براي حضور در اين نشست، تصميم نگرفته‌اند.
اين درحالي است که خبرگزاري رويترز روز دوشنبه در گزارشي از آغاز سفر دوره اي 'مايک پمپئو' وزير خارجه آمريکا به اروپاي شرقي خبر داد و تصريح کرد که اين سفر از مجارستان آغاز مي شود و با جمهوري اسلواکي و لهستان ادامه مي يابد.
اين سفر پمپئو شامل شرکت در نشست صلح خاورميانه در ورشو پايتخت لهستان نيز مي شود.
نکته حائز اهميت در برگزاري اين نشست، تلاش براي فضاسازي و تصميم سازي براي اقدامات آينده در حوزه هاي منطقه اي است، آمريکا و هم پيمانان آن که اغلب نگاه ميانه و اعتدالي تصميم گيرندگان نيستند، به دنبال گزينه مجموع صفر به معناي حذف تمامي ساز وکارهاي امنيت دسته جمعي با حضور تمامي بازيگران منطقه اي در منطقه غرب آسيا هستند.
اما برگزاري چنين نشستي که آمريکاي ترامپ و متحدان منطقه اي آن در انزواي سياسي قرار گرفته اند، دستاوردهاي سياسي به همراه نخواهد داشت، دلايل آن را نيز مي توان در سياست هاي تقابلي دولت ترامپ در حوزه هاي سياسي و اقتصادي، خروج از توافق هاي دوجانبه و چندجانبه بين المللي، از پيمان اقليمي پاريس گرفته تا توافق برجام و پيمان منع تکثير موشک هاي ميان برد و دوربرد(INF) گرفته تا جنگ تجاري با چين و اتحاديه اروپا، همگي اگر نشانه هاي تقابل با آمريکا نباشد، نشانه هايي از همراهي را نيز نشان نمي دهد و آمريکاي ترامپ اگر نگوييم تنها نيست اما با جمعي از دوستاني است که از ظرفيت تصميم سازي، اجماع سازي و ائتلاف سازي منطقه اي و بين المللي برخوردار نيستند.
به نظر مي رسد که در فرداي نشست ورشو، آمريکاي ترامپ تنهاتر از گذشته خواهد بود.
شبد**اروپام**2040**1455**1379
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما