شناسهٔ خبر: 31117723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

کاخ سفید بازهم با نمایندگان کنگره به تفاهم نرسید

تکرار تعطیلی بیخ گوش واشنگتن

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: دو هفته از پایان طولانی‌ترین تعطیلی دولت در آمریکا می‌گذرد. ظرف این مدت نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات پیرامون یافتن راه حلی برای مناقشه بر سر بودجه احداث دیوار مرزی با مکزیک مذاکره کرده‌اند. مذاکراتی که تا کنون نتیجه‌ای به همراه نداشته است.
آخرین دور گفت‌وگوهای نمایندگان دو حزب در «کمیته دیوار مرزی» بدون کسب نتیجه‌ای به پایان رسید. اکنون احتمال تعطیلی مجدد بخش‌هایی از دولت آمریکا تقویت شده است.
نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه فرصت دارند تا روز جمعه ۲۶ بهمن راه حلی برای مناقشه بر سر تامین بودجه احداث دیوار مرزی با مکزیک بیابند. این در حالی است که نمایندگان حزب دموکرات با اختصاص بودجه مورد نیاز این  پروژه مخالف هستند.
مخالفت دموکرات‌ها
«دونالد ترامپ» برای احداث این دیوار مرزی درخواست پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کرده است. نمایندگان دموکرات با اختصاص این بودجه مخالف هستند. ترامپ نیز اعلام کرده که لایحه بودجه‌ای را که این مبلغ در آن پیش بینی نشده باشد امضا و تایید نخواهد کرد.
در رسانه‌های آمریکا سخن از اختصاص ۸۰۰ میلیون دلار به میان  آمده بود. این در حالی است که دونالد ترامپ خواستار تامین کامل بودجه احداث این دیوار است.
«میک مولوانی» ، رئیس کارکنان کاخ سفید، پس از پایان بی فرجام گفت‌وگوهای بین دو حزب روز یکشنبه در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت که خطر تعطیلی مجدد دولت به‌هیچ‌وجه منتفی نیست.
ترامپ و خطر تعطیلی مجدد دولت
دونالد ترامپ رهبران  حزب دموکرات را متهم کرده که در راه کسب توافق در این  مناقشه کارشکنی می‌کنند. رئيس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در یک پست توییتری نوشته است: «به باور من، نمایندگان دموکرات‌ها در «کمیته مرزی» از رسیدن به توافق با نمایندگان جمهور‌خواه از سوی رهبری این حزب منع شده‌اند.»
ترامپ در پست توییتری خود نوشته است که دموکرات‌ها حاضر به پذیرش بودجه بسیار ناچیزی برای احداث این دیوار شده‌اند.
ترامپ گناه تعطیلی مجدد را بر گردن دموکرات‌ها انداخته و نوشته است: «به باور من، آن‌ها خواستار تعطیلی دولت هستند.»
ترامپ با رجوع به «وضعیت اضطراری» می‌تواند حتی بدون رای کنگره نیز اقدام به احداث این دیوار بکند. این در حالی است که چنین چیزی از منظر حقوقی مشاجره‌ برانگیز است. گفته می‌شود که شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا نیز موافق چنین  اقدامی نیستند. به رغم آن، ترامپ مجددا تهدید کرده است که این دیوار چه با همراهی و چه بدون همراهی کنگره احداث خواهد کرد.
در جریان تعطیلی پنج هفته‌ای دولت آمریکا، حقوق و دستمزد ۸۰۰ هزار نفر از شاغلان دولتی پرداخت نشده بود. پس از آن، نمایندگان دو  حزب توافق کرده بودند، موقتا به تعطیلی دولت خاتمه داده و از این طریق زمینه را برای مذاکره فراهم کنند؛ مذاکراتی که پنج روز پیش از پایان این دوره موقت، نتیجه‌ای نداشته است.
بحث خوش گذرانی های ترامپ
در گیر و دار تعطیلی مجدد دولت فدرال آمریکا ، تقویم کاری دونالد ترامپ «لو» رفته است. تقویمی که در آن مرز بین کار و تفریح ناروشن است. اکنون ترامپ مدعی شده که بیشتر از سایر رئیس‌جمهورهای آمریکا کار می‌کند و او یک آمریکای هرج و مرج زده را تحویل گرفته است.
وبسایت «آکسیوس» هفته گذشته تقویم محرمانه سه‌ماهه ترامپ را رسانه‌ای کرده است. بر اساس داده‌های ثبت شده در این تقویم، دونالد ترامپ بیش از ۶۰ درصد وقت خود را صرف«فعالیت‌های ویژه» می‌کند. فعالیت‌هایی که از آن‌ها تحت عنوان «executive Time» یا «زمان امور اجرایی» یاد شده است.
آنچه تحت عنوان «زمان امور اجرایی» در تقویم کاری ترامپ در نظر گرفته شده است،  از جمله نوآوری‌های ترامپ در کاخ سفید است. در قالب این «امور اجرایی»، ترامپ روزنامه می‌خواند، تلویزیون تماشا می‌کند و توییت منتشر می‌کند. در تقویم کاری ترامپ هیچ قراری پیش از ساعت ۱۱ صبح منظور نشده است. رسانه‌ها نوع کار روزانه ترامپ را با اوباما و همچنین با جورج بوش مقایسه کرده و درباره آن اظهار نظر کرده‌اند.
به عنوان نمونه سایت «آکسیوس» درباره تقویم کاری جورج بوش نوشته است که تقویم او از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود. او صبح‌ها ساعت شش و ۴۵ دقیقه به دفتر خود می‌آمد و رسما کار خود را شروع می‌کرد. تقویم کاری «جورج بوش» پدر حتی به واحدهای ده دقیقه‌ای تقسیم شده بود.
همین سایت نوشته  است که «باراک اوباما» معمولا همه روزه در شش جلسه شرکت می‌کرد. حال آنکه، تقویم ترامپ کاملا متفاوت است.شبکه خبری سی‌ان‌ان به طنز نوشته که حتی تقویم روزانه یک دانش آموز کلاس اول نیز پرتر از تقویم  کاری ترامپ است و پرسیده است که آیا آرایش سر و موی ترامپ نیز در شمار همان «امور اجرایی» است؟
بررسی استیضاح
به موازات بحث تعطیلی دولت فدرال ، بحث درباره عملکرد رئیس جمهوری آمریکا و در نهایت رسوایی «راشاگیت» و پولشویی خانوادگی ترامپ ، شایعه استیضاح در کنگره گوش به گوش می شود.  لس‌آنجلس‌تایمز نوشته دست‌کم ۶ کمیته در مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته به تحقیق درباره زمینه‌های احتمالی برای استیضاح ترامپ پرداخته‌اند.
مطابق این گزارش، آنها مطابق دستورالعمل «نانسی پلوسی»، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از عبارت «استیضاح» استفاده نمی‌کنند و قرار است کارشان را با واژگان کمتر حساسیت‌برانگیز پیش ببرند. با وجود این، این سوال که آیا رفتارهای قانون‌گریزانه و سایر رفتارهای جنجالی ترامپ او را واجد شرایط استیضاح و برکناری از قدرت می‌کند چندان پوشیده نیست و علناً درباره آن صحبت می‌شود. «نانسی پلوسی» اخیراً در همین باره گفت: «بایستی ببینیم واقعیت‌های موجود چه هستند. ما نباید رئیس‌جمهور را بنا به دلایل سیاسی استیضاح کنیم، ضمن آنکه بنا به دلایل سیاسی هم نباید جلوی این کار را بگیریم. بنابراین، بایستی منتظر وقایع پیش رو باشیم.»
لس‌آنجلس‌تایمز نوشته پلوسی و روسای کمیته‌های تخصصی در مجلس نمایندگان آمریکا که همگی دموکرات هستند، اکنون در مرحله «پیش‌استیضاح» قرار دارند و در حال انجام اقداماتی هستند تا استیضاح را ممکن کنند. 
پلوسی و همکارانش گفته‌اند برای اینکه استیضاح با موفقیت پیش برود، دو مرحله لازم است. گام اول، جمع‌آوری اطلاعات موثق و متقن است مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور مرتکب «خیانت، ارتشا و یا تخلفات و جرائم عالی» شده است. 
گام دوم، اقناع عموم مردم درباره ضروری بودن استیضاح و جلب حمایت اعضای هر دو حزب در کنگره است. این مرحله دشوارتر است.  
کمیته‌هایی که طبق توضیح لس‌آنجلس‌تایمز در حال بررسی رفتارهای خلاف ترامپ هستند، ۶ کمیته را شامل می‌شوند. کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان، در حال بررسی زد و بندهای احتمالی میان ترامپ و اعضای خانواده او با دولت‌های خارجی نظیر روسیه، عربستان سعودی و برخی از دیگر دولت‌های خارجی است.
کمیته امور مالی پولشویی احتمالی یکی از شرکت‌های خانوادگی ترامپ را بررسی می‌کند. کمیته امور قضایی، نقض احتمالی قوانین انتخاباتی آمریکا توسط ترامپ را بررسی می‌کند. کمیته نظارت و اعتبارات هم پرداخت پول‌های خارجی به شرکت‌های ترامپ را زیر نظر دارد و در نهایت، کمیته امور خارجی در حال تحقیق در خصوص تلاش احتمالی ترامپ برای کاستن از تحریم‌ها علیه روسیه است. کمیته «روش‌ها» هم در حال تحقیق درباره تخلفات احتمالی ترامپ در زمینه پرداخت مالیات است.

نظر شما