شناسهٔ خبر: 31114834 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرين تحولات سوريه؛

حمله جنگنده‌هاي آمريکايي به ديرالزور/ درگيري شديد ميان نيروهاي «قسد» و «داعش»

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- منابع رسمي سوري از حمله مجدد جنگنده‌هاي آمريکايي به استان ديرالزور خبر دادند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، خبرگزاري رسمي سوريه از حمله جنگنده‌هاي آمريکايي به منازل مردم در شهرک الباغوز در حومه شرقي ديرالزور خبر داد.
اين رسانه افزود منابع محلي گفتند در اين حمله دست‌کم چهار غيرنظامي به شهادت رسيده‌اند.

پرچم‌ آمريکا و فرانسه در شمال سوريه به آتش کشيده شد
ساکنان رقه سوريه با برگزاري تظاهرات عليه نيروهاي اشغالگر آمريکا و فرانسه، اعتراض خود را به حضور نيروهاي خارجي اعلام کردند.
ساکنان شهر «رقه» سوريه بار ديگر اعتراض خود را عليه حضور شبه‌نظاميان کُرد موسوم به «نيروهاي دموکراتيک سوريه» و نيروهاي خارجي حاضر در اين شهر اعلام کردند.
خبرنگار «اسپوتنيک» از رقه گزارش داد که دو نفر از عناصر امنيتي نيروهاي دموکراتيک موسوم به نيروهاي «آسايش» يکشنبه (روز گذشته) کشته و چهار نفر از آنان نيز زخمي شدند.
اين افراد در پي انفجار دو بمب دستي که افراد نقاب‌دارِ سوار بر موتور سيکلت به سمت آنان پرتاب کردند، کشته و زخمي شدند.
اين انفجار در اطراف ورزشگاه «الاسود» رقه رخ داد. دو روز پيش نيز يک انفجار در نزديکي همين ورزشگاه، مقر نيروهاي آسايش را هدف قرار داد.
در پي اين انفجار، شش نفر کشته و هفت نفر ديگر نيز زخمي شدند. نيروهاي دموکراتيک هم در واکنش به اين انفجار، شمار نيروهاي آسايش را افزايش دادند.
روز گذشته يک گشتي متعلق به نيروهاي دموکراتيک در پي انفجار يک بسته حاوي مواد منفجره در ميدان «النعيم» در مرکز رقه منهدم شد که در پي آن، دو نيروي دموکراتيک کشته شدند.
يک گشتي نيروهاي دموکراتيک نيز در روستاي «ابوقبر» واقع در جنوب شهر «سلوک» (شمال رقه) منفجر شد که بر اثر آن، يک نفر کشته و چند نفر نيز زخمي شدند.
در کنار اين انفجارها، ساکنان رقه به نيروهاي دموکراتيک هشدار دادند که بايد صدها تن از افراد بازداشتي را آزاد کنند. اين افراد، به خاطر اعتراض به رفتارهاي نيروهاي دموکراتيک، بازداشت شده بودند.
ساکنان و عشاير رقه و ديرالزور روز گذشته پرچم‌هاي فرانسه و آمريکا را به آتش کشيدند و بار ديگر درخواست خروج «نيروهاي اشغالگر آمريکا و فرانسه از سوريه و توقف مداخله خارجي در امور داخلي آن –تحت هر بهانه‌اي-» را مطرح کردند.
اين افراد در جريان تظاهرات و اعتراضات خود تأکيد کردند که «ارتش عربي سوريه، تنها حامي و ضامن تماميت [ارضي] سوريه و امنيت ملت» اين کشور است.
ساکنان اين مناطق تأکيد کردند مصمم هستند با اشغالگري آمريکا و همه نيروهاي خارجي که در سوريه به صورت غير قانوني حضور دارند، مقابله کنند و با همکاري ارتش سوريه آنان را بيرون برانند.
اين افراد از دولت سوريه خواستند، پلهايي را که نيروهاي آمريکايي تخريب کردند، بازسازي کنند.

انهدام تجهيزات تروريستها در ادلب
تجهيزات تروريستها در حومه جنوبي ادلب منهدم شد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه ؛ يگان هايي از ارتش سوريه در حومه جنوبي ادلب موفق شدند گروهي از تروريست ها را که سعي داشتند از شهر هبيط به سمت مواضع ارتش در مناطق آزاد شده حومه جنوبي ادلب نفوذ کنند، هدف قرار دادند و تجهيزاتشان را منهدم کردند.

درگيري شديد ميان نيروهاي «قسد» و «داعش»
گروه مسلح «نيروهاي دموکراتيک سوريه» موسوم به «قسد» يک روز پس از آغاز عمليات خود عليه داعشي‌هاي مستقر در شرق سوريه، به شدت با عناصر داعشي درگير شده است.
«نيروهاي دموکراتيک سوريه» که تحت حمايت نيروهاي آمريکايي قرار دارند، روز يکشنبه براي اخراج عناصر داعش از آخرين پايگاه‌هاي آنها در شرق سوريه، درگيري شديدي را تجربه کردند.
«مصطفي بالي» سخنگوي نيروهاي دموکراتيک سوريه به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت که «داعشي‌هايي از آخرين دژ خود دفاع مي‌کنند، گروهي از باتجربه‌ترين نيروهاي آنها هستند.» بالي گفت که هنوز حدود 500 تا 600 عناصر داعشي در آخرين منطقه تحت اشغال داعش که در شرق سوريه و در نزديکي مرز عراق قرار دارد و شامل دو رستا مي‌شود، حضور دارند.
منابع سوري مي‌گويند، اولين هدفي که در عمليات نيروهاي دموکراتيک سوريه دنبال مي‌شود، تسلط بر روستاي «الباغوز» در نزديکي مرز عراق است.
نيروهاي دموکراتيک سوريه عصر شنبه گفته بودند که عمليات براي آزادسازي آخرين منطقه‌ در شرق فرات آغاز کرده‌اند.
خبرگزاري فرانسه مي‌گويد که نيروهاي داعش در منطقه‌اي به وسعت 4 کيلومتر در نزديکي روستاي «الباغوز» از توابع منطقه «هجين» در شرق ديرالزور متمرکز شده‌اند.

تسلط شبه نظاميان کرد بر برخي مناطق تحت کنترل داعش در شرق سوريه
شبه نظاميان کُرد موسوم به نيروهاي سوريه دمکراتيک از تسلط بر برخي مناطق تحت کنترل گروه تروريستي داعش در شرق سوريه خبر دادند.
به گزارش به نقل از شبکه تلويزيوني اسکاي نيوز عربي، يکي از فرماندهان نيروهاي سوريه دمکراتيک اعلام کرد اين نيروها در جنگ عليه داعش، پيشروي هايي داشتند.
وي افزود نيروهاي سوريه دمکراتيک توانستند بر برخي مناطق که تحت کنترل داعش بود، مسلط شوند.
نيروهاي سوريه دمکراتيک که تحت فرماندهي ائتلاف آمريکا هستند براي تسلط بر آخرين مناطق تحت کنترل داعش در شرق سوريه، حملات خود را آغاز کردند و حدود بيست هزار غير نظامي از اين منطقه خارج شدند.

زماني احتمالي خروج نيروهاي آمريکايي از سوريه
فرمانده آمريکايي از احتمال خروج نيروهاي آمريکايي از سوريه طي چند هفته آينده خبر داد.
به گزارش شبکه الجزيره، ژنرال جوزف ووتل فرمانده نيروهاي مرکزي آمريکا گفت احتمالا نظاميان آمريکايي طي چند هفته آينده از سوريه خارج خواهند شد.
«جوزف ووتل» که فرماندهي نيروهاي آمريکايي در منطقه غرب آسيا را به عهده دارد بامداد دوشنبه (به وقت تهران) اين نکته احتياطي را مطرح کرد که زمان‌بندي دقيق خروج نظاميان آمريکا از سوريه به اوضاع در اين کشور جنگ‌زده بستگي خواهد داشت.
فرمانده آمريکايي در پاسخ به اين سوال که خروج نيروهاي آمريکايي ظرف چند روز آينده اتفاق مي‌افتد يا چند هفته ديگر گفت: «احتمالاً چند هفته. اما، باز هم بايد گفت که همه چيز به اوضاع ميداني بستگي دارد.»
پيش از اين رسانه‌هاي آمريکايي خبر داده بودند ارتش اين کشور فرايند خارج کردن تجهيزات خود از سوريه را آغاز کرده است. ووتل گفت: «منتقل کردن آدم‌ها ساده‌‌تر از تجهيزات است، بنابراين کاري که ما تلاش مي‌کنيم الان انجام دهيم، پاکسازي تجهيزات و اقلامي است که به آنها نياز نداريم.»
ترامپ آذرماه سال جاري با اعلام اينکه شکست داعش در سوريه به پايان رسيده از قصد خود براي خارج کردن نظاميان آمريکا از اين کشور خبر داد.
بعد از اعلام اين خبر، «جيمز متيس»، وزير دفاع آمريکا و «برت مک‌گورک»، نماينده رئيس‌جمهور آمريکا در ائتلاف موسوم به ضدداعش، از سمت خود استعفا کرده‌اند.



نظر شما