شناسهٔ خبر: 31019628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مديركل دامپزشكی استان يزد مطرح کرد

صادرات سالیانه 3500 تن انواع محصولات دامی و لبنی تولیدی استان به کشورهای هم‌جوار/ فعالیت ۲۶۷ دامپزشک در یزد

مديركل دامپزشكی استان يزد با اشاره به اینکه خوشبختانه در زمینه کنترل بیماری تب کریمه کنگو، تمام کشتارگاه‌های استان یزد دارای پیش سرد هستند، از صادرات سالیانه سه هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات دامی و لبنی تولیدی استان به کشورهای هم‌جوار خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، علی‌اکبر حدادزاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به دستاوردهای دامپزشکی کشور و استان یزد پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ایجاد تشکیلاتی منسجم، پویا و فعال در عرصه تأمین بهداشت جامعه ازجمله مهم‌ترین این دستاوردها قلمداد می‌شود.

وی افزود: اگر تا قبل از پیروزی انقلاب به‌واسطه ساختار سنتی دامداری و جایگاه آن در زندگی مردم، دامپزشکی دراین‌باره تنها نقش حفظ ساختار خانواده‌ها را بر عهده داشت؛ اما خوشبختانه به برکت انقلاب امروز باید بهداشت جامعه را در خم و پیچ این صنعت بزرگ حفاظت کند و اگر در این مسیر بدون برنامه حرکت کند، هرگز موفق نخواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه فعالیت دامپزشکی در دو حوزه حفظ سلامت جامعه و نقش دامپزشکی در حفظ و توسعه اقتصاد جامعه نقش مؤثری در جامعه دارد، اظهار داشت: حفظ سلامت جامعه با کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از چنان اهمیتی برخوردار است که سازمان بهداشت جهانی قرن بیست و یکم را قرن غلبه بر بیماری‌های مشترک نام‌گذاری کرده است.

حدادزاده، از عمده بیماری‌های مشترک تهدید‌کننده جامعه را تب مالت، تب کریمه کنگو، هاری و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و بیان داشت: درواقع استان یزد در چهارراه مواصلاتی کشور قرار دارد و تردد انواع فرآورده‌های خام دامی، می‌تواند بیماری‌ها و مخاطرات را برای استان یزد بیشتر کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال ۵۷، پنج درصد بیماری‌های مشترک انسان و دام تحت پوشش بودند و در سال ۹۷ با گسترش مبارزه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام این رقم به ۸۴ درصد رسیده است؛ چنانچه خوشبختانه استان یزد در حوزه بیماری مشترک تب مالت در وضعیت خوبی در کشور قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که با ۱۴ مورد در ۱۰۰ صد هزار نفر و در مقایسه با آمار ۷۷ در صد هزار برخی از استان‌ها شرایط مطلوبی دارد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو، عنوان کرد: خوشبختانه در زمینه کنترل بیماری تب کریمه کنگو، تمام کشتارگاه‌های استان یزد دارای پیش سرد هستند؛ به‌گونه‌ای که طی سال‌های اخیر با اقدامات صورت گرفته در این راستا هیچ مورد تلفاتی ناشی از این بیماری در استان وجود نداشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: درواقع استان یزد تا قبل از انقلاب فاقد کشتارگاه صنعتی بوده، اما در حال حاضر دارای ۱۸ کشتارگاه صنعتی و نیمه‌صنعتی شامل ۹ کشتارگاه دائم، چهار کشتارگاه بلدرچین و پنج کشتارگاه مرغ است.

حدادزاده با بیان اینکه در سال جاری ۳۹ کانون بیماری هاری در استان یزد شناسایی شده‌اند، اذعان کرد: استان یزد در سال‌های اخیر تقریباً فاقد کانون هاری بوده است؛ اما در حال حاضر به دلیل خسارت ناشی از خشک‌سالی بر حیات‌وحش استان و همچنین کمبود غذا در حیات‌وحش، حیوانات وحشی به سمت حاشیه شهر سوق یافته‌اند و این موضوع باعث پیوند این بیماری به مناطق شهری گردیده است؛ اما خوشبختانه با کنترل این بیماری در استان یزد، علیرغم افزایش این کانون‌ها در سال جاری کوچک‌ترین مورد در بین مردم استان یزد مشاهده نشده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: خوشبختانه استان یزد در سال جاری در پی اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی استان، در حوزه بیماری‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کوچک‌ترین کانون بیماری نداشته است.

وی، نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی را از دیگر اقدامات دامپزشکی استان در راستای تأمین سلامت غذایی جامعه عنوان کرد و ابراز داشت: در این زمینه دامپزشکی استان با برنامه‌ریزی‌های مدون از محل پرورش تا حمل به مراکز تولید و عرضه اهتمام ویژه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد دام سبک موردنیاز استان از خارج از استان تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالیانه سه هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات دامی و لبنی تولیدی استان به کشور‌های هم‌جوار صادر می‌شود و این در حالی است که قبل از انقلاب از چنین ظرفیت‌هایی برخوردار نبودیم.

حدادزاده در پایان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۷ دامپزشک در استان یزد در حال نظارت و پرورش دام در تمام مراحل تولید و عرضه دام هستند، تأکید کرد: در حال حاضر استان یزد دارای ۳۳ واحد بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی با ظرفیت سالیانه ۵۰ هزار تن است که تحت نظارت دامپزشکی استان فعالیت دارند.

انتهای پیام/۹۰۰۰۹

نظر شما