شناسهٔ خبر: 30960024 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

معرفی 220 رقم و بذر جدید محصولات کشاورزی در 4 دهه اخیر/سالانه 500 میلیون دلار با معرفی ارقام داخلی صرفه جویی می شود

صاحب‌خبر -

220 رقم و بذر جدید در بخش کشاورزی از سال 58 تا 96 توسط محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معرفی شده که 60 رقم آن مربوط به پنج سال اخیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز شنبه در نشست خبری به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی با اعلام این مطلب افزود: سالانه 150 دستاورد و یافته تحقیقاتی به بهره برداران ارایه و ترویج می شود و به طور میانگین حدود 30 درصد از افزایش و توفیقات حوزه کشاورزی مرهون فعالیت ها و بسته های تحقیقاتی می باشد.

دکتر کاظم خاوازی با بیان این که در سال 57 میزان تولید در بخش کشاورزی 26 میلیون تن بوده است،گفت: این رقم در سال 97 به 122 میلیون تن رسیده است.

وی ادامه داد: از سال 86 تا کنون 303 مورد دستاورد جدید به بخش کشاورزی منتقل کرده ایم.

خاوازی معرفی و ارایه ارقام جدید کشاورزی به بهره برداران را یکی از مهمترین فعالیت های بخش تحقیقات عنوان و تصریح کرد: اگر این ارقام در داخل تولید و معرفی نمی شد، سالانه 500 میلیون دلار ارز از کشور خارج می شد.

وی به معرفی ارقام جدید چغندر اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب 30 رقم چغندر توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر معرفی شده که با استفاده از این ارقام، میانگین تولید چغندر قند از 25 تن درهر هکتار در چند سال پیش به 50 تن در هکتار در حال حاضر رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تولید بذر چغندر قند موجب شده سالانه 4 تا 5 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

وی با بیان این که در سال گذشته 650 هزار تن بذر محصولات مختلف ارزیابی و برای آنها گواهی صادر شده،اذعان داشت: ما فقط سالانه 492 هزار تن گندم گواهی می کنیم و این کار در قبل از انقلاب صورت نمی گرفت.

وی درباره ذخایر استراتژیک گندم نیز گفت: ذخایر استراتژیک این محصول از 30 روز در سال 92 به 300 روز در نتیجه تحقیقات رسیده است.

خاوازی درباره تولید علوفه نیز از ارایه طرحی به مجلس برای تامین اعتبار خبر داد و تصریح کرد: تلاش می کنیم با اجرای این طرح که تولید بعضی از گیاهان علوفه ای همچون چغندر علوفه ای و خار شتر را گنجانده ایم بتوانیم بخشی از نیاز کشور را برطرف کنیم.

وی با اشاره به برنامه تولید چغندر علوفه ای موسوم به کارا اظهار داشت: یکی از معضلاتی که در گیلان و مازندران داریم مربوط به کشت دوم بعد از برنج است و ما اکنون به تکنیک کشت چغندر علوفه ای در این اراضی دست یافته ایم که در صورت کشت بعد از برنج در اراضی مازندران می توان حداقل 100 تن علوفه در هکتار برداشت کرد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تولید علوفه از طریق سرشاخه های نیشکر در خوزستان را یکی دیگر از برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: با این روش می توان سالانه یک میلیون تن علوفه در کشور تولید کرد.

خاوازی تولید واکسن های دام و طیور را از دیگر دستاوردهای بخش تحقیقات کشاورزی برشمرد و گفت: در بخش واکسن های دام، 35 فرآورده تولید می کنیم که 95 در واکسن های مورد نیاز کشور را تامین می کند.

وی میزان فرآورده های مربوط به واکسن طیور را 11 مورد عنوان کرد و اظهار داشت: 25 درصد واکسن مورد نیاز بخش طیور توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید می شود.

خاوازی افزود: سالانه 2.5 میلیارد دز واکسن دام و طیور و برای سرم های درمانی ضد عقرب و مارگزیدگی 120 هزار آمپول تولید می کنیم.


نظر شما