شناسهٔ خبر: 3089854 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد: افتتاح مرحله اول شبکه ملی اطلاعات در سال 90

امیدواریم با تلاش های در دست اقدام، مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات در سال جاری به بهره برداری برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر رضا تقی پور، در حاشیه مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی(تلکام) ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایجاد شبکه ملی اطلاعات یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه است که می بایست تا پایان این برنامه عملیاتی شود.
وی با بیان این مطلب که افزایش پهنای باند و ارائه خدمات به متقاضیان از جمله مزایای بهره برداری از این شبکه است افزود: در صدد هستیم که مراحل مختلف شبکه ملی اطلاعات را به محض آماده شدن، زیر بار ببریم.
دکتر تقی پور در خصوص ارتباط شبکه ملی اطلاعات و اپراتور چهارم، گفت: اپراتور چهارم یا شبکه دسترسی فیبر نوری، شبکه‌ای داخل شبکه ملی اطلاعات است و تمامی اپراتورها، حتی شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت نیز در قالب یک شبکه وارد شبکه ملی اطلاعات خواهند شد.
وی با بیان این مطلب که به زودی تاریخ اجرای طرح هم کد سازی با هماهنگی رگولاتوری و شرکت مخابرات ایران اعلام می‌شود، گفت: در گذشته دو نوع تعرفه شهری و بین شهری برای مخابرات وجود داشت که امروز تعرفه استانی تعریف شده و این مجوز به شرکت مخابرات ایران داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: مشکلی که در رابطه با جبران هزینه‌های طرح هم‌کدی داخل استانی وجود داشت در حال حاضر مرتفع شده و مشکلی در رابطه با هزینه نداریم؛ تنها هماهنگی‌های فنی بین شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت باقی مانده است.
دکتر تقی پور تاکید کرد: مصوبه‌ی هیات دولت درباره افزایش تعرفه‌ی مکالمات تلفن ثابت نبود، بلکه به ما اجازه داده شد چون می‌خواهیم داخل هر استان یک کد داشته باشیم تعرفه‌ی استانی داشته باشیم؛ چون طبیعی است وقتی فاصله‌ها بیشتر می‌شود تعرفه‌ نیز افزایش می‌یابد و با این روش هزینه مکالمه تلفن ثابت در برخی موارد کاهش نیز داشته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برخی ابهام ها در زمینه قانون‌گذاری تعرفه‌های مخابراتی با بیان این مطلب که قانون در این زمینه صراحت دارد تصریح کرد: برابر بند 5 ماده 58 قانون اصل 44، شورای رقابت چارچوب تعرفه را در حوزه خدمات انحصاری اعلام می‌کند و رگولاتوری نیز کار تعریف خدمات و تعرفه‌گذاری را انجام می‌دهد.
وی در خصوص اینکه میزبانی چه تعداد از سایت‌های ایرانی از خارج به داخل منتقل شده است، گفت: طرح انتقال میزبانی سایت‌های داخلی از خارج به داخل کشور، یک سال پیش آغاز شد و هم‌اکنون 97 درصد سایت‌های دولتی در داخل کشور میزبانی می‌شود.
دکتر تقی پور در باره طرح جدید مجلس شورای اسلامی در رابطه با پست بانک ، گفت: این طرح از سوی نمایندگان مجلس اراوه شده ولی به طور کلی این طرح هم جهت و هم راستا با دیدگاه دولت و رئیس جمهور در رابطه با پست بانک است .
وی ادامه داد : رئیس جمهور سال گذشته با تاخیر در واگذاری پست بانک تا سال 1393 موافقت کرده بودند که دلیل آن هم این است که توسعه دفاتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاها بدون وجود یک پست بانک دولتی ممکن نیست .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب که نمایشگاه تلکام فرصتی است که مردم بتوانند با خدمات جدید حوزه‌ی ارتباطاتی و صنایع مخابراتی آشنا شوند اظهار داشت: این نمایشگاه هر ساله با وسعت بیشتر در عرصه صنایع داخلی و سرویس‌های ارزش افزوده برگزار می‌شود و خدمات جدیدی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند. در بازدیدی که از غرفه‌های نمایشگاه داشتیم شاهد حضور صنایع داخلی بودیم که با حضور برجسته و اطلاع‌رسانی مناسب در سطح جامعه، امکان بهره‌مندی از خدمات بومی روزبه‌روز افزایش خواهد یافت.
وی افزود: با توجه به سرعت تغییرات در این حوزه این گونه نمایشگاهها به طراحی کسب و کارهای جدید و روشهای جدید برای فعالیت در این حوزه منجر می‌شود و البته با توجه به آزاد سازی و خصوصی سازی که در این حوزه اتفاق افتاده، امروز باید بیشتر از حضور بخش خصوصی دفاع کنیم و میدان برای رقابت این بخش آماده‌تر ‌شود.
بر اساس این گزارش، سید حسین هاشمی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان این مطلب که تحریم های اقتصادی بر ضد ایران، یک فرصت طلایی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت های خصوصی محسوب می شود تا نسبت به بومی کردن صنعت مخابرات اقدام کنند گفت: توان مهندسان کشور بالاست و در صورت ایجاد فضای کاری مناسب برای شرکت های خصوصی می توان علاوه بر تامین نیازهای صنعت مخابرات اثرات تحریم ها را نیز خنثی کرد.
وی همچنین با مثبت ارزیابی کردن حضور شرکت های داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران تلکام 2011 گفت: یکی از ویژگی های صنعت مخابرات به عنوان یک صنعت نوظهور در کشور تغییر با سرعت بالا در این رشته است که موجب کاهش طول عمر فناوری های موجود در آن می شود.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی گفت: در نمایشگاه تلکام امسال توان شرکت های داخلی درساخت تجهیزات بهتر از سال گذشته به نمایش گذاشته شده و شرکت ها با عملکردهای جدید خود وارد نمایشگاه شده اند.
هاشمی افزود: یکی از ویژگی های مثبت امسال در نمایشگاه صنعت مخابرات و اطلاع رسانی این است که حضور شرکت ها از حالت تبلیغات بروشوری خارج شده و شرکت ها بیشتر به دنبال ارایه دستاوردهای خود هستند.
انتهای پیام

نظر شما