شناسهٔ خبر: 30880079 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

۵ سینماگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تقدیر می شوند

صاحب‌خبر -
 

پنج سینماگر و هنرمند باسابقه‌ی سینما در حالی در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر ویژه قرار می‌گیرند که هر کدام آثار ماندگاری را در سینمای ایران خلق کرده‌اند و اگرچه سنگینی ترازوی کارشان با یکدیگر متفاوت است، اما هر یک به تنهایی جایگاهی ارزشمند در سینما دارند.

به گزارش ایسنا، در افتتاحیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر قرار است برای پنج هنرمند فعال در سینما؛ فاطمه معتمدآریا، عباس گنجوی، ابراهیم حقیقی، خسرو خسروشاهی و عزیزالله حمیدنژاد بزرگداشتی برای سال‌ها فعالیتشان در این عرصه برگزار شود که به تازگی گفت وگوی ایسنا با ابراهیم حقیقی منتشر شد و در ادامه مروری داریم هر چند کوتاه به دیگر بزرگداشت های این رویداد که قرار است در افتتاحیه برگزار شود.

در این بین فاطمه معتمدآریا به عنوان بازیگری که تقدیر خواهد شد، از جمله سینماگرانی است که در طول سال‌ها فعالیت خود کم فراز و نشیب نداشته و حتی در مقطعی ممنوع الکاری را هم تجربه کرده است.

معتمدآریا مدتی قبل در گفت‌وگویی با ایسنا، از برخی شرایط و مناسبات تازه در سینمای ایران گله کرده و گفته بود، «حدود پنج سال پیش زمانی که پس از چند سال ممنوعیت به سینما برگشتم احساس کردم در این چند سالی که نبودم یک چیزهایی تغییر کرده که حداقل با من همخوانی ندارد. فکر می‌کردم مشکل از من است ولی پس از حضور در چند فیلم با پدیده جدیدی به اسم «اُتوریته بازیگر» مواجه شدم. می‌دیدم همه چیز به دست بازیگر افتاده، طوری که بازیگر می‌توانست ساعت‌ها عوامل را نگه دارد و سر صحنه نیاید یا تصمیم بگیرد دنبال کارهای شخصی خود برود و گروه فیلمبرداری ساعت‌ها منتظرش بماند.

در کنار معتمدآریا، برای یکی از کارگردان‌های سینما هم بزرگداشت برگزار می‌شود که اگرچه تعداد زیادی فیلم نساخته اما برخی آثارش در سینما ماندگار شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها «اشک سرما» با بازی پارسا پیروزفر و گلشیفته فراهانی است.

عباس گنجوی تدوینگر سینمایی ایران متولد سال ۱۳۲۰ در تهران فعالیت خود در سینما را با سینکرون و امور فنی صدای فیلم «شیطون بلا» ساخته نظام فاطمی در سال ۱۳۴۴ آغاز کرد. او که حرفه اصلی‌اش تدوینگری است و تاکنون تدوین نزدیک به ۶۰ اثر را برعهده داشته، صدابرداری، میکس و امور فنی صدای فیلم‌هایی را در سال‌های پیش از انقلاب انجام داده است.

این هنرمند همچنین ساخت فیلم‌های کوتاهی مانند تاکسی متر، آرایشگاه آفتاب، ارتباط، باد جن، پنجشنبه بازار میناب، نخل، گزارش‌های حفاری‌های علمی، معبد آناهیتا، عمو سیبیلو، موسیقی جنوب، رهایی، تهران کهنه و نو، خاویار، عروسک‌های کم و پیش را در کارنامه کاری خود دارد.

گنجوی در سال‌های فعالیت‌اش با کارگردانان مطرحی در سینمای ایران همکاری داشته که از جمله آنها می‌توان به ناصر تقوایی، محمد تهامی‌نژاد، مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، محمدرضا بزرگ‌نیا، رسول صدرعاملی، کیومرث پوراحمد، محمد متوسلانی، علیرضا رئیسیان، احمدرضا درویش، سیروس الوند، رخشان بنی‌اعتماد نام

برد.

خسرو خسروشاهی متولد هفتم دی‌ماه سال ۱۳۲۰، از پیشکسوتان عرصه دوبله و مدیران دوبلاژ که بیشتر به خاطر دوبله کاراکتر “الن دلون” و “آل پاچینو” شهرت پیدا کرده، کار دوبله را از سال ۱۳۴۰ و مدیریت دوبلاژ را از سال ۱۳۴۹ آغاز کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما