شناسهٔ خبر: 3085420 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

باقری اصل: ابزار استاندارد سازی فعالیت های حوزه ICT، دولت الکترونیک است

معاون دولت الکترونیک در سازمان فناوری اطلاعات بر دولت الکترونیک به عنوان ابزار استاندارد سازی فعالیت های حوزه ICT تاکید کرد

صاحب‌خبر -

 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باقری اصل در پاسخ به سوال خبرنگار این وزارت درباره رابطه دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات گفت: لازم است کلیه تبادل اطلاعات، خدمات و پیام ها به صورت امن، محرمانه با صحت و تمامیت صورت گیرد که بدین منظور شبکه ملی اطلاعات دارای معماری توسعه یافته است .

 باقری اصل با تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات امکان ایجاد شبکه اختصاصی مورد نیاز(G2G) دستگاه ها را فراهم می کند افزود: این شبکه امکان ایجاد شبکه عمومی را برای دسترسی مردم به خدمات و اطلاعات فراهم می کند. وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات دارای دو بخش عمومی و اختصاصی است گفت: دولت الکترونیک بخش اختصاصی شبکه ملی اطلاعات را در بر می گیرد.

 باقری اصل درباره برنامه های آینده سازمان فناوری اطلاعات در تحقق دولت الکترونیک گفت: پس از ابلاغ ضوابط فنی و اجرایی در 93/6/11 درباره توسعه دولت الکترونیک که توسط دکتر روحانی عنوان شد، تمرکز فعالیت های معاونت دولت الکترونیک در دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات و اجرای کامل و دقیق این مصوبه است.

 وی اظهار کرد: این مصوبه شامل 45 پروژه مشخص و 80 فعالیت است که برنامه ریزی اجرایی گام به گام توسعه دولت الکترونیک بر اساس این مصوبه تدوین  شده و از طریق دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات به دستگاهها ابلاغ خواهد شد.

 معاون دولت الکترونیک ادامه داد: در شروع کار از بقیه دستگاههای اجرایی خواسته ایم نماینده خود را با اختیارات کامل در حوزه ICT معرفی کنند تا با هماهنگی های فنی و اجرایی انجام گیرد.

باقری اصل افزود: همچنین چهارچوب تعامل پذیری دستگاهها در لایه های مختلف در حال تدوین است که مبنای فعالیت کارگروه تعامل پذیری دولت طبق  مصوبه هفتم شورای عالی فناوری اطلاعات خواهد بود.

معاون دولت الکترونیک با بیان اینکه  ابزار استاندارد سازی فعالیت های حوزه ICT، دولت الکترونیک است ادامه داد:در شرایط فعلی چند استان فعال و پیش رو را به عنوان نمونه انتخاب کرده ایم و زیرساخت توسعه دولت الکترونیک  را با مشارکت استاندار و دستگاههای اجرایی، با محوریت اداره کل ICT وزارتخانه در استان پیش می بریم .

باقری اصل در پاسخ به سوالی مبتنی بر خلاهای موجود در مسیر دولت الکترونیک افزود: پهنای باند مناسب و با کیفیت برای اتصال دستگاهها و دسترسی مردم به خدمات دولتی یکی از دغدغه های اصلی دولت الکترونیک است  بنابراین باید گفت:لازمه تحقق برنامه های توسعه دولت الکترویک، پهنای باند مورد نیاز است.

وی همچنین بر تامین منابع اعتباری دستگاههای اجرایی و دیجیتال کردن همه اطلاعاتشان تاکید کرد و افزود: تبادل اطلاعات در دولت الکترونیک یک موضوع حاکمیتی است نه اقتصادی بدین معنا که دستگاههای اجرایی نباید برای تبادل خدمات از یکدیگر پول طلب کنند.

باقری اصل تصریح کرد : یکی از موضوعاتی که در زمینه خلاهای موجود برای تشکیل دولت الکترونیک می توان به آن اشاره کرد : فقدان مستند سازی تجارب موفق و حتی شکست ها در زمینه الکترونیکی کردن خدمات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

نظر شما