شناسهٔ خبر: 30776151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به رغم درخواست دمکرات ها برای تعویق؛

ترامپ پیگیر برگزاری سخنرانی سالانه خود در گنگره است

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری آمریکا به رغم درخواست رهبران دمکرات کنگره این کشور مبنی بر تعویق سخنرانی سالانه وی به دلیل تعطیلی دولت فدرال، به صورت رسمی خواستار برگزاری این سخنرانی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با وجود احتمال لغو سخنرانی سالانه او در کنگره همچنان پیگیری برگزاری آن است.
پیشتر نانسی پلوسی رهبر دمکرات های کنگره آمریکا و رئیس مجلس نمایندگان این کشور از ترامپ خواست که به دلیل تعطیلی دولت فدرال سخنرانی سالانه خود در کنگره را به تعویق بیاندازد.
«استنی هویر» دومین نماینده پرقدرت دمکرات ها در این مجلس هفته گذشته گفت: با توجه به اینکه پلوسی کسی است که باید ترامپ را دعوت کند و به دلیل تعطیلی دولت از این کار امتناع می کند، سخنرانی ترامپ لغو می شود.
هنوز پایان مشخصی برای تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا که از 22 دسامبر سال گذشته میلادی (1 دی ماه) آغاز شده، قابل پیش بینی نیست.
ترامپ روز شنبه برای پایان دادن به تعطیلی دولت پیشنهاد داد که اجرای قانون داکا را به مدت سه سال تمدید کند و در ازای آن دمکرات ها با بودجه 5.7 میلیارد دلاری مورد درخواست وی برای ساخت دیوار مرزی موافقت کنند.
«میچ مک کانل» رهبر جمهوریخواهان سنای آمریکا گفت: پیشنهاد ترامپ این هفته در این مجلس به رای گیری گذاشته می شود اما تصویب آن با تردیدهایی روبرو است.
سران دمکرات های کنگره آمریکا پیش از اعلام پیشنهاد ترامپ با آن مخالفت کرده و این پیشنهاد را غیرقابل پذیرش دانستند؛ دمکرات ها پیشتر پیشنهاد بودجه الحاقی یک میلیارد دلاری برای امنیت مرزی را داده بودند.
سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکا هر ساله براساس سنتی قدیمی به دعوت رئیس مجلس نمایندگان در صحن این مجلس برگزار می شود.
براساس برنامه ریزی قبلی سخنرانی امسال ترامپ باید سه شنبه هفته آینده برگزار شود اما با وجود اختلاف های فعلی برسر بودجه دیوار مرزی و تداوم تعطیلی دولت آمریکا برگزاری آن با تردید مواجه است.
با این حال، یک مقام دولت ترامپ گفت کاخ سفید به صورت رسمی درخواست کرده که مجلس نمایندگان این سخنرانی را طبق برنامه ریزی پیش ببرد و به مقام های امنیتی اجاره بررسی تدابیر امنیتی را بدهد.
ترامپ در حالی این درخواست را از پلوسی کرده که چند روز پیش اجازه استفاده وی از هواپیمای نظامی برای یک سفر خارجی را لغو کرد و علت آن را تعطیلی دولت فدرال اعلام کرد.
در همین حال، یک مقام کاخ سفید به شرط بی نام ماندن گفت که رئیس جمهوری آمریکا پاسخ درخواست پلوسی برای تعویق سخنرانی خود را نیز نداده است.
به نظر می رسد مساله سخنرانی ترامپ درگیری میان وی و پلوسی را شدت بخشیده و قدرت نمایی دمکرات ها و جمهوریخواهان برابر یکدیگر را وارد مرحله ای جدید کند.
دمکرات ها با به دست آوردن اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در انتخابات سال گذشته میلادی، از آغاز رسمی این دوره از این مجلس در اول سال جاری میلادی تحرکات گسترده ای را علیه دولت ترامپ شروع کرده اند.
شبد**9416**1379

نظر شما