شناسهٔ خبر: 30776059 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

نهمین جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت 
سواحل استان در استانداری گیلان برگزار شد

گروه شهرستانها: هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان و دیگر مدیران کل استان در استانداری گیلان برگزار شد.
حمیدرضا آبایی در نهمین جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان گیلان با بیان اینکه ۴ بخش از ساماندهی سواحل بسیار پر اهمیت بوده اظهار داشت: مشکلات طبیعی و زیست محیطی، مسائل اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و مشکلات کاربری زمین بیشترین موضوعات را می‌تواند به خود اختصاص دهد که ساخت و‌ ساز‌های غیر قانونی به عنوان موضوع اصلی آن است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از افزایش درخواست‌های ساخت و سازهای ساحلی و مهاجرت به شمال کشور خبرداد و افزود: با همدلی و هماهنگی بیشتر تمامی دستگاه‌های استان، می‌توان شاهد استفاده غیر صحیح از منابع استان گیلان نبود و در همین راستا می‌بایست دستگاه‌های نظارتی به جد ورود کنند.
وی با تشریح تاثیرات شهر به بندر و بالعکس با بهره‌مندی از طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ICZM خاطرنشان کرد: شهر از ارگان‌های مختلفی تشکیل می‌شود و تمام شرایط آن باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد، برای مثال شهرستان بندرانزلی با مباحثی همچون گردشگری دریایی و وضعیت تالاب روبرو می‌باشد و از مواردی است که در طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی مورد بررسی قرار گرفته است زیرا شرایط تالاب دربسیاری از موارد بر هموطنان تاثیرگذار است.
آبایی از اصلی‌ترین شاخصه‌های طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ICZM را مسائل حقوقی دانست و گفت: برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها از نظرات و پیشنهادات کارشناسان استان نیز استقبال می‌کنیم تا نتیجه بهتری را شاهد باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران سخت نگردد و آنقدر نیز راحت از کنار آن بگذریم که شاهد بی قانونی وساخت و ساز غیر مجاز باشیم. وی در پایان با پیشنهاد به اینکه باید طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ICZM با اولویت در استان گیلان اجرا شود، متذکر شد: با اجرای این طرح در طول ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استان  گیلان می‌توان حضور و نظارت موثری داشته و سواحل به خوبی پوشش داده می‌شود.

برگزاری جلسه درخصوص ثبت اظهار نامه ارزیابی 
در مخابرات منطقه آذربایجان غربی

 گروه شهرستانها: جلسه توجیهی در خصوص ثبت اظهارنامه ارزیابی در مخابرات منطقه آذربایجان غربی با حضور نماینده حوزه‌ها در کمیته‌های مختلف در سالن ویدئو کنفرانس برگزار شد.
این جلسه در راستای تدوین اظهار نامه تعالی سازمانی براساس الگوی جامع ارزیابی اپراتورهای برتر سازمان تنظیم مقررات برگزار و نکات و مطالب مهم در خصوص عملکرد حوزه‌ها در زمینه درج اطلاعات مربوط به نتایج و توانمندسازی‌های ارزیابی در این جلسه تشریح و اهداف ضروری و لازم در خصوص تدوین اظهار نامه توسط همکاران حوزه ارتقاء و تضمین کیفیت ارائه گردید.

برق منطقه‌ای خوزستان ۲ هزار میلیارد ریال
 از صنایع طلب دارد

گروه شهرستانها: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه این شرکت بیش از ۲ هزار میلیارد ریال از صنایع بابت هزینه برق مصرفی طلبکار است، گفت: برای نگهداری و بهینه سازی شبکه برق، صنایع باید به تعهدات خود در پرداختی‌ها عمل کنند.
به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان، محمود دشت بزرگ اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تعمیرات و نگهداری و توسعه شبکه برق از منابع داخلی صنعت برق بوده که این منابع باید از محل وصول درآمدهای حاصل از فروش برق به مشترکین تامین شود.
وی با بیان اینکه نگهداری شبکه موجود و توسعه آن رابطه مستقیمی با وصول درآمدهای حاصل از فروش برق به مشترکین دارد، تصریح کرد: هزینه نگهداری شبکه موجود در یک سال به سرمایه گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی نیاز دارد و طبق برنامه ششم توسعه برای توسعه و احداث ظرفیت‌های جدید سالیانه ۲۰ هزار میلیارد ریال باید در شبکه سرمایه گذاری صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان بیان کرد: مسلم است با چنین هزینه‌های سنگینی اگر نتوانیم از محل فروش برق به صنایع کسب درآمد داشته باشیم یا پرداختی‌ها با تاخیر بلند مدت رو به رو شود، حتی حفظ و نگهداری شبکه موجود که با زندگی مردم مرتبط است با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. دشت بزرگ تاکید کرد: برخی از صنایع دو سالی می‌شود که به این شرکت معوقه برق مصرفی خود را پرداخت نکرده‌اند. 
وی ادامه داد: این شرکت حامی صنایع بوده و برای کمک به آنها در پرداخت بدهی معوقه مصرفی، هم اقساطی کردن بدهی‌ها را انجام داده است و هم با کسب موافقت از وزارت نیرو به صورت تهاتر در ازای هزینه برق مصرفی از صنایع محصولات تولیدی آن صنعت را برای استفاده در پروژه‌های برق دریافت می‌کند.  مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با بیان اینکه از وضعیت اقتصادی صنایع باخبر هستیم و با آنها همه نوع همکاری را خواهیم کرد، افزود: باید بدانیم حفظ و پایداری شبکه برق که اساس و پایه زندگی مدرن است نیازمند سرمایه‌گذاری است و بخشی از این سرمایه گذاری از محل فروش برق تامین می‌شود. 

بودجه ٩٨ شهرداري شيراز ٣ درصد کاهش دارد

گروه شهرستانها: شهردار شيراز لايحه بودجه ٣١ هزار ميليارد ريالي شهرداري اين كلانشهر براي سال ٩٨ را تقديم شوراي اسلامي كرد و گفت: بودجه پيشنهادي نسبت به بودجه ٩٧ كاهش ٣ درصدي دارد.
حيدر اسكندرپور  در صحن علني شوراي شهر شيراز ضمن ارائه لايحه بودجه ٩٨، از افزايش ٣٠ درصدي جمع هزينه‌هاي جاري شهرداري در بودجه پيشنهادي سال آینده خبر داد و افزود: سهم بودجه عمران شهري در لايحه بودجه ٩٨، دو هزار و يكصد ميليارد تومان است كه نزديك به ٧٠ درصد بودجه را شامل مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: لايحه بودجه ٩٨ شهرداري شيراز به عنوان برشي از برنامه پنج ساله سوم اين كلانشهر است و سهم زيرساخت‌هاي حمل و نقل عمومي و عبور و مرور شهري نیز به میزان ٤٠ درصد بودجه عمراني پيش‌بيني شده است.  شهردار شيراز از محدوديت‌هايي كه در زمينه پيش‌بيني لايحه بودجه ٩٨ شهرداري است سخن گفت و تصريح كرد: انقباضي بودن بودجه دولت، افزايش قيمت ارز و حق و حقوق كارمندان به عنوان مهمترين محدوديت‌ها موجب شد تا بودجه پيشنهادي سال ٩٨ افزايش نداشته باشد. 
اسكندرپور با بيان اينكه بودجه پيشنهادي به شكل واقعي بسته شده، از شوراييان خواست هر نگاهي كه براي اداره شهر شيراز براي سال ٩٨ دارند را در لايحه بودجه پيش‌بيني و تعريف كنند، چرا كه تكاليف باعث مي‌شود كه نفس لايحه دچار اشكال شود، لذا شوراييان بايد در لايحه بودجه ديدگاه‌هاي خود را لحاظ كنند تا نياز به تعريف تكاليف نباشد. 
وي با اشاره به اينكه در بودجه سال آينده ٤٠ تا ٥٠ درصد بودجه عمراني براي اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام اختصاص يافته است، ادامه داد: اجراي پروژه‌هاي جديد براساس وضعيت درآمدي شهرداري و تحقق بودجه خواهد بود.  شهردار شيراز اضافه كرد: بودجه پيشنهادي براساس پيش‌بيني وضعيت درآمدي تعريف و تنظيم شده است. 
اسكندرپور با بيان اينكه برنامه مطالعه جامع حمل و نقل عمومي كلانشهر شيراز علي‌رغم وجود قرارداد با دانشگاه شيراز به درازا كشيده است، گفت: با برگزاري چندين جلسه مقرر شد دانشگاه شيراز اين برنامه را با جديت بيشتري دنبال كند. همچنین باتوجه به ضرورت‌هاي حمل و نقل عمومي مقرر شد بحث قرارداد سيستم يكپارچه شهرداري شيراز با دانشگاه صنعتي شيراز نیز منعقد شود. 
شهردار شیراز همچنین از شوراییان خواست بودجه پيشنهادي شهرداري در سال ٩٨ را در اختيار صاحب نظران و شهروندان قرار دهند تا مورد نقد و بررسي قرار گيرد.
 

نظر شما