شناسهٔ خبر: 30771765 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام اردنی بر نقش موثر کشورهای عربی در سوریه تاکید کرد

تهران-ایرنا- 'ایمن الصفدی' وزیر خارجه اردن روز سه شنبه با بیان اینکه بحران سوریه تنها با راهکار سیاسی برطرف می شود، گفت که ایفای نقش سیاسی کشورهای عربی در این کشور ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، الصفدی در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای 'الشرق الاوسط' در حاشیه نشست اقتصادی بیروت افزود: همه اتفاق نظر دارند که راه حل بحران سوریه، سیاسی است. باید به رنج و مشکلاتی که تاکنون خرابی ها و ویرانی های زیادی در این کشور بر جای گذاشته، پایان داد.
مقام اردنی بر ایفای نقش سیاسی موثر از سوی کشورهای عربی در سوریه تاکید کرد و گفت: عاقلانه نیست که در حل بحران این کشور نقش عربی وجود نداشته باشد زیرا صلح و ثبات در این کشور و حل بحران آن، به نفع جهان عربی است.
وزیر خارجه اردن بر همکاری اقتصادی میان کشورهای عربی تاکید کرد و افزود: همانطور که امنیت و ثبات ما به هم گِره خورده، اقتصادنیز به هم مرتبط است.
وی توضیح داد:عبور از بحران‌ های منطقه شرط اساسی برای ارتقای توانمندی ‌های اقتصادی و دستیابی به سطح مطلوب است؛ همانطور که می دانیم بحران ‌های منطقه مانع تحقق رشد فراگیر بوده همچنان که این بحران ‌ها سبب فرسایش بسیاری از منابع شده و جوانان نیز سرخورده شده‌ اند.
مقام اردنی به اختلاف های سیاسی میان کشورهای عربی اشاره کرد و یادآورشد: مسائل روشنی وجود دارد که نیاز به تلاش ‌ها و همکاری های همگانی، رایزنی و ارائه راه‌حل ‌هایی است.
الصفدی درباره اوضاع اقتصادی بد منطقه نیز گفت: رشد اقتصادی اردن به سبب اوضاع منطقه از 7 درصد به کمتر از 2 درصد رسیده است. عراق بازار بزرگی برای اقتصاد اردن بود اما دیدیم طی سال های اخیر در اثر فعالیت های تروریستی چه بر سر آن آمد. البته امروز توانسته بر تروریسم پیروز شود و ما باید در بازسازی این کشور، کنار آن بایستیم.
وزیر خارجه اردن همچنین درباره برگزاری اجلاس عربی- اروپایی که قرار است ماه آینده در مصر برگزار شود، تصریح کرد که این اجلاس برای تقویت همکاری‌های عربی و اروپایی مهم است و قاهره نیز بهترین میزبان برای این اجلاس بوده و در آن به بررسی همه مسائل منطقه‌ای اعم از امنیت، صلح و ثبات و نزاع میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها پرداخته می‌ شود.
وزیر خارجه اردن درباره پناهجویان نیز گفت:ما با آنها مانند مهمان رفتار می کنیم و تا جایی که بتوانیم امکانات لازم در اختیارشان می گذاریم تا شرایط مناسب برای بازگشت به کشورشان فراهم شود. در اردن یک میلیون و 300 هزار پناهنده سوری زندگی می کند که بار سنگینی بر بخش بهداشت و آموزش و کار در اردن به شمار می رود.
الصفدی درباره طرح موسوم به معامله قرن درباره مساله فلسطین نیز گفت: عبدالله دوم شاه اردن بارها تاکید کرده که راهی به جز تشکیل دو کشور برای فلسطین وجود ندارد. باید کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی تشکیل شود و این تنها راه برای تحقق امنیت فراگیر در منطقه است.
شبد**خاورم**9329**

نظر شما