شناسهٔ خبر: 30771173 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا پلاس | لینک خبر

نگاهی به معاونان مطبوعاتی در جمهوری اسلامی

گاهی ساکت، گاهی جنجالی

تهران- ایرناپلاس- امروز خبر استعفای محمد سلطانی‌فر، معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که عمر مسئولیت وی چند روزی بیش از یک سال بود.

صاحب‌خبر -

هنوز مطلبی در خصوص دلایل استعفا و جایگزین‌های احتمالی وی منتشر نشده است. سه‌شنبه ۵ دی‌ ماه 96، مراسم تکریم حسین انتظامی، معاون سابق امور مطبوعاتی و معرفی محمد سلطانی‌فر به عنوان معاون جدید امور مطبوعاتی با حضور سید عباس صالحی در دفتر این معاونت برگزار شد.

وی جایگزین انتظامی‌ای شد که روز سه‌شنبه 19 مرداد 1392 در حکمی از سوی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد وقت به‌ عنوان معاون مطبوعاتی این وزارتخانه منصوب شده بود. عمر مسئولیت انتظامی نسبت به اسلاف پیش از خود قابل توجه است. دولت حسن روحانی کمترین تغییرات را در حوزه معاونت مطبوعاتی در دو دوره خود و تا کنون داشته است.

 

 

سابقه معاونت مطبوعاتی

بعد از اتمام جنگ عراق و ایران در تابستان 1367 همزمان با آغاز دوره بازسازی کشور در سال 1368، دوباره فضای سیاسی ـ ‏فرهنگی نسبتا بازی برای فعالیت وسایل ارتباط جمعی بوجود آمد. کاهش سختگیری‌ها نسبت به صدور اجازه‌‌نامه انتشار ‏نشریات و همچنین اختصاص کمک مالی ویژه به مطبوعات، از طریق توزیع کاغذ ارزان قیمت بین روزنامه‌ها و مجله‌ها ‏و نیز ایجاد تسهیلات برای تهیه تجهیزات فنی چاپ مورد نیاز موسسات مطبوعاتی و بویژه موسسات ‏مطبوعاتی جدید، بسیار مورد توجه قرار گرفت. تعداد نشریات دوره‌ای ایران که در طول سال‌های 60 تا 67 از ‏حدود 300 نشریه، به کمتر از 100 نشریه کاهش یافته بود، در سال‌های 71 تا 73،‌ به تعداد‏ 550 عنوان افزایش یافت.

براساس اسنادی که موجود است محسن امین‌زاده، اولین معاون مطبوعاتی است که در دوران وزارت فرهنگ و ارشاد سید محمد خاتمی در دولت اول مرحوم هاشمی از سال ۱۳۶۸تا ۱۳۷۱ در این مسئولیت حضور داشته است. پس از وی چهره‌هایی مانند عالمی، پورنجاتی، اشعری، بورقانی و شهیدی مودب تا قبل از دولت احمدی‌نژاد بر این مسند حضور داشته‌اند.

 

 

دولت احمدی‌نژاد

پس از انتخاب احمدی‌نژاد، گمانه‌زنی‌های زیادی برای انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد بوجود آمد. سرانجام حسین صفارهرندی به عنوان وزیر انتخاب شد و روز ۹ مهر ۱۳۸۴ عليرضا مختارپور قهرودي را به جای سید محمد صحفی منصوب کرد. مختارپور نزدیک به دو سال در این مقام حضور داشت و در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ عليرضا ملكيان بجای وی آمد. در مراسم معارفه و تودیع، مختارپور حضور نداشت.

در دوره دوم دولت احمدی‌نژاد و پس از حوادث پس از انتخابات، ملکیان تا 10  آبان‌ماه 1388 عهده‌دار این سمت بود تا نوبت به جنجالی‌ترین چهره در میان معاونان مطبوعاتی رسید» محمدعلی رامین. رامین در تاریخ 10 آبان 88 به این سمت منصوب شد و در ۲۹ آذر ۱۳۸۹ از سمت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برکنار شد و به جای وی، محمدجعفر محمدزاده، رئیس سابق دفتر محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری به این مقام منصوب شد. با روزنامه‌ها و سایتهای بسیاری در دولت احمدی‌نژاد برخورد شد.

 

 دولت خاتمی

با روی کار آمدن دولت اصلاحات و باز شدن فضا، دوران طلایی مطبوعات پس از انقلاب نیز آغاز شد. دکتر مهاجرانی، وزیر وقت ارشاد که با سختی از مجلس پنجم رای اعتماد گرفت، مرحوم احمد بورقانی را به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب کرد. وی از سال ۷۶ تا بهمن ۷۷ در این سمت مشغول بود و پس از آن به دلیل حضور در انتخابات کناره‌گیری کرد. پس از وی شعبان شهیدی‌مودب روز 12 بهمن 77 به عنوان معاون مطبوعاتی منصوب و تا سال 81 نیز عهده‌دار این مسئولیت بود.مسجدجامعی بجای مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد شده بود و تا انتهای عمر وزارتش نیز حضور داشت. سید محمد صحفی در نیمه مهرماه ۱۳۸۱ جانشین شهیدی‌مودب شد و لقب آخرین معاون مطبوعاتی دوران اصلاحات را به دوش می‌کشد.

 

پیش از اصلاحات

در دوران مرحوم هاشمی دو چهره متفاوت، مسئولیت فرهنگ کشور را پذیرفتند. در دوره اول سید محمد خاتمی و در دوره دوم مصطفی میرسلیم. علی لاریجانی نیز مدت کوتاهی بین این دو، عهده‌دار وزارت فرهنگ و ارشاد بود. عالمی، پورنجاتی و اشعری در این دوران ر این مسند بودند.  

علی اکبر اشعری که قائم‌مقام فرهنگی و معاون مطبوعاتی و تبلیغاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود  از سال 1373 تا 1376 مسئولیت داشت و منشا خدمات فراوانی چون تاسیس خانه روزنامه‌نگاران جوان شد.

 حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم معاون بعدی از کدام خاستگاه فکری برگزیده می‌شود.

 

گزارش از سید مهدی موسوی تبار

 

نظر شما