شناسهٔ خبر: 30768952 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهبران فرانسه و آلمان پیمان دوستی امضا کردند

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری فرانسه و صدر اعظم آلمان روز سه شنبه معاهده جدید همکاری میان دو کشور موسوم به 'پیمان دوستی' را امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، 'پیمان دوستی الیزه' 22 ژانویه 1963،میان 'شارل دو گل' و 'کنراد آدناوئر' رئیس جمهور وقت فرانسه و صدر اعظم وقت آلمان به امضا رسید.امضای این پیمان نخستین گام دو کشور برای به فراموشی سپردن قرن ها جنگ و تنفر محسوب می شد.
این معاهده که درشهر آخن امضا شد، فرانسه و آلمان را به تقویت همکاری در زمینه سیاست‌های اتحادیه اروپا و عمل در راستای اتخاذ سیاست خارجی و امنیتی مشترک و نیز تقویت تکامل اقتصادی ملزم می‌کند.
این اولین دیدار رئیس‌جمهوری فرانسه وصدراعظم آلمان در سال جدید میلادی بود.مکرون و مرکل 22 سال گذشته در چنین روزی متعهد شده بودند، پیمان جدیدی را برای تکمیل پیمانی که 56 سال پیش بین دو کشور منعقد شده بود، امضاء کنند.
امضای پیمان جدید دوستی میان فرانسه و آلمان، در دو کشور بویژه در فرانسه نگرانی محافل سیاسی را به دنبال داشته است.احزاب راست و راست افراطی مخالف دولت مکرون، نگران افزایش قدرت آلمان، همزمان با چالش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فزاینده درکشورشان هستند.
این نگرانی ها موجب شده است که مارین لوپن رهبر حزب'اتحاد ملی' اعلام کند این معاهده می‌خواهد کرسی فرانسه در شورای امنیت و مناطق مرزی آلزاس-لورن را به آلمان واگذار کند. با این که دروغ بودن این خبرها بسیار زود مشخص شد، اما انتشار و دست به دست شدن چنین اخباری نشانگر حساسیت بسیاری از فرانسوی‌ها به هرگونه تغییر و تحول در رابطه با آلمان است.
امانوئل مکرون و آنگلا مرکل امروز این معاهده را در حالی احیا کردند که بیش از شش دهه بعد، رویای اروپای متحد بیش از پیش شکننده است. در سال های گذشته نرخ رشد اقتصادی اروپا به شدت کاهش یافته است و سرپیچی برخی از اعضای این اتحادیه از برخی قوانین آن مانند خودداری از پذیرش پناهندگان، عملا اتحادیه اروپا را با چالش های جدی روبرو کرده است.
از سوی دیگر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و به قدرت رسیدن احزاب راستگرای افراطی در برخی کشورهای اتحادیه اروپا، آینده این نهاد بین المللی را با چشم اندازی مبهم روبرو کرده است.
اروپام**9041**1590

نظر شما