شناسهٔ خبر: 30768099 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چرایی تکرار شکست حملات رژیم صهیونیستی به سوریه

تهران - ایرنا - بامداد دوشنبه و دیروز بمب افکن های متجاوز رژیم صهیونیستی نقاطی از خاک سوریه را بمباران کردند که با پاسخ خوب پدافند هوایی سوریه این حملات ناکام ماند.

صاحب‌خبر -

بامداد دوشنبه رسانه‌های سوریه از شنیده شدن صدای انفجار در آسمان دمشق خبر دادند و دقایقی بعد، سخنگوی عرب زبان ارتش رژیم صهیونیستی در حساب توئیتری خود نوشت که بمب افکن های این رژیم در حال بمباران اهدافی در خاک سوریه هستند؛ تجاوزی که در نوع خود پنجاه و هفتمین تجاوز به خاک سوریه در 18 سال گذشته به شمار می رود؛ البته بیشترین تجاوزهای هوایی رژیم صهیونیستی علیه سوریه با آغاز بحران این کشور در اسفند ماه سال 1389 و در حمایت از گروه های تروریستی - تکفیری در مقابل ارتش سوریه صورت گرفته است.
وزارت دفاع روسیه امروز طی بیانیه ای با اعلام اینکه سامانه پدافند موشکی ارتش سوریه 30 راکت متجاوز اسراییلی را سرنگون کرده، اعلام کرد: جنگنده‌ - بمب افکن های اسرائیلی سه بار از سه محور به سوریه حمله کردند.
به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» در این بیانیه آمده است: در اثر این تهاجم هوایی، چهار خدمه ارتش سوریه جان خود را از دست دادند و شش نفر هم مجروح شده‌اند؛ منابع دیگر از جمله گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان، مدعی است که یازده سوری در اثر این حملات کشته شدند.
این بیانیه همچنین می‌افزاید که به دلیل حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه، به بخش‌هایی از فرودگاه بین‌المللی دمشق آسیب جزئی وارد شده است.
وزارت دفاع روسیه نوع موشک‌های اسرائیلی ساقط ‌شده توسط سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه را کروز و بمب‌های هدایت ‌شونده اعلام کرد.
حمله روز دوشنبه بمب افکن های رژیم صهیونیستی به دمشق در حالی است که این رژیم روز یکشنبه گذشته نیز با حمله به جنوب سوریه قصد داشت مواضعی را هدف قرار دهد، اما سامانه پدافند هوایی سوریه همه این حملات را دفع کرد.
روسیه همچنین اعلام کرد که صبح یکشنبه نیز چهار فروند جنگنده - بمب افکن رژیم صهیونیستی از سوی دریای مدیترانه 7 راکت به سوی سوریه شلیک کردند که توسط پدافند دفاعی هوایی سوریه سرنگون شدند؛ این حمله رژیم صهیونیستی هیچگونه ویرانی یا خسارت به همراه نداشته است.
بنا بر گزارش ها، سامانه پدافند دفاعی هوایی سوریه روز یکشنبه از نسل جدیدی از سامانه‌های دفاع هوایی برای مقابله با حمله هوایی رژیم صهیونیستی استفاده کرد.
پایگاه خبری مراسلون نیوز سوریه در این باره گزارش داد، سامانه پدافند هوایی سوریه با استفاده از سامانه «Buk-M2» برای سرنگون کردن راکت های شلیک شده از سوی بمب افکن های رژیم صهیونیستی استفاده کرد که صبح یکشنبه به سوی جنوب سوریه شلیک شده بود.
دو راکت شلیک شده از سوی جنگنده - بمب افکن ‌های رژیم صهیونیستی با استفاده از این سامانه سرنگون شده و با دیگر راکت ها نیز از طریق سامانه‌ قدیمی مقابله شده است.
سامانه «Buk-M2» در مقایسه با سیستم قدیمی‌تر «Buk-M» دقیق تر بوده و دارای بُرد بیشتری است.
وزارت دفاع روسیه طی بیانیه ای در این باره اعلام کرد: این حمله هوایی توسط چهار فروند بمب افکن اف-16 اسرائیل انجام شد و این بمب افکن ها موشک‌های هدایت ‌شده خود را از روی دریای مدیترانه به سمت اراضی سوریه شلیک کردند.
بنا بر اعلام مسکو، ارتش سوریه برای مقابله با راکت های مهاجم از سامانه‌های پدافند هوایی «پنتسیر» و «بوک» استفاده کرده است.

** تقویت پدافند هوایی سوریه
شهریور ماه سال جاری بود که روس ها با شوک هدف قرار گرفتن هواپیمای شناسایی خود با 15 سرنشین که از پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه به پرواز درآمده بود، روبه رو شدند؛ اقدامی که به هیچ وجه مقامات مسکو انتظار آن را نداشتند چراکه به رغم کمک های روسیه به سوریه برای مبارزه با تروریسم در سال های اخیر، مسکو ارتباط راهبردی قابل توجهی با تل آویو نیز دارد.
جنگنده - بمب افکن های رژیم صهیونیستی در اقدام تجاوزکارانه خود در خاک سوریه در 27 شهریور ماه سال جاری (1397) که پنجاه و چهارمین مورد آن در 18 سال اخیر بود، با چهار فروند بمب افکن F16 با تجاوز به استان لاذقیه در شمال غرب سوریه، یک هواپیمای نظامی روس را در معرض سامانه دفاع هوایی اس200 سوریه قرار دادند که موجب هدف قرار گرفتن آن و کشته شدن تمام 15 سرنشین این هواپیما که همگی از متخصصان روس بودند، شدند.
این اقدام صهیونیست ها موجبات ناراحتی مقامات روس را فرام آورد و باعث شد تا 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه دستور ارسال سامانه دفاع هوایی اس300 را به سوریه صادر کند، اقدامی که پنج سال از درخواست و پافشاری سوری ها نسبت به تحویل آن می گذشت.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روس در سوریه اعلام کرد که مسئولیت کامل سرنگونی این هواپیمای نظامی در سوریه و کشته شدن 15 سرنشین نظامی روس آن با اسرائیل است.
رئیس‌ جمهور روسیه نیز در واکنش به هدف قرار گرفتن هواپیمای نظامی روسی در سوریه تأکید کرد که موضع کرملین درباره سرنگونی این هواپیما همان موضع وزارت دفاع روسیه است.
رئیس جمهوری روسیه همچنین دوم مهر ماه هم در تماس تلفنی با بشار اسد همتای سوری خود تاکید کرد که سامانه دفاع هوایی سوریه را تقویت می کند و سامانه دفاع هوایی اس 300 را به این کشور تحویل می دهد.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز در همان زمان تاکید کرد که به دستور پوتین، وزارت دفاع روسیه پدافند هوایی سوریه را تقویت می کند.
وی همچنین اعلام که 'در سال 2013 میلادی ما آمادگی داشتیم که سامانه اس300 را به سوریه منتقل کنیم و نیروهای متخصص این کشور نیز برای استفاده از این دستگاه تحت آموزش قرار گرفتند، اما
اسرائیل از ما خواسته بود تا این اقدام را به حالت تعلیق درآوریم و ما نیز این کار را کردیم، اما حالا اوضاع تغییر کرده و این امر کاملا قانونی است.
روس ها بالاخره در دهم مهر ماه جاری چهار سامانه پرتابگر اس300 را به همراه لوازمات جانبی به سوریه ارسال و تحویل ارتش سوریه دادند و این سامانه های دفاعی در کنار دیگر سامانه های پدافند هوایی سوری ها همچون سام پنج (S200) و سام شش گانیفول و آتشبار ضد هوایی اس – 75 قسمتی دیگر از سامانه پدافند هوایی فعال ارتش سوریه به حساب می آید که در کنار هم موجب تقویت دفاع هوایی این کشور شده است.
به غیر از تحویل سامانه پدافند هوایی اس300 از سوی روس ها به سوریه، مسکو اولین محموله جنگ الکترونیک 'کراسنوخا 4' را تحویل ارتش سوریه داد؛ این محموله جنگ الکترونیک از سال 2012 نهایی و سال 2013 در ارتش روسیه وارد خدمت شده است.
کراسنوخا از اولین سامانه هایی بود که در فرودگاه حمیمیم در استان لاذقیه در شمال غرب سوریه مستقر شد و گفته می شود که برد اخلال آن در سامانه های ارتباطی و رادیویی حدود 250 کیلومتر است، این سیستم می تواند تمام سامانه های ماهواره ای ناوبری و ارتباطی هواپیماهای نظامی که قصد حمله به سوریه را داشته باشند، کور کند.
بمب افکن های رژیم صهیونیستی در نزدیک به هشت سال گذشته که از بحران سوریه می گذرد، با کمک هواپیماهای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی با بمباران مواضع ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی کمک حال خوبی برای تروریست ها بوده و اقدام به تقویت جبهه تروریسم در سوریه کرده اند.
به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، استفاده کامل ارتش سوریه از سامانه پدافند هوایی اس300 می تواند معادلات رژیم غاصب صهیونیستی را در سوریه و منطقه دستخوش تغییر و تحول جدی کند، اما هنوز خبر دقیقی در این زمینه از سوی منابع سیاسی - نظامی دریافت نشده که آیا سامانه پدافند هوایی اس 300 به طور کامل از سوی روسیه تحویل ارتش سوریه شده است یا خیر؟
در صورت مثبت بودن آن می توان از این پس شاهد توقف حملات و تجاوزهای رژیم صهیونیستی به خاک سوریه بود و برای همیشه این صفحه از تاریخ سوریه را بست.
خاورم*1275*1436*

نظر شما