شناسهٔ خبر: 30766374 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

معاون هماهنگی توزیع توانیر در کنفرانس سیرد:

سه سطح برنامه‌ریزی در صنعت توزیع برق/ نگاه ما باید هم بین‌المللی باشد و هم بومی

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: صنعت توزیع برق کشور نیازمند برنامه‌ریزی سه سطحی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است تا از مرحله سنتی عبور کنیم چرا که اگر فضای سنتی را همچنان در نظر داشته باشیم، نمی‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمودرضا حقی‌‌فام" روز سه‌شنبه در کنفرانس منطقه‌ای سیرد، با بیان این مطلب افزود: حرکت متوازن در مسیر فناوری، اقتصاد و ساختار نیازمند عزم مدیریتی است و نباید با تغییرات مدیریتی این حرکت متوقف شود یا تغییر کند.
وی ادامه داد: سیر تحول صنعت برق نشان می دهد که دیدگاه صنعت توزیع به سمت ارتباط با دانشگاه تغییر پیدا کرده است در حالی که پیشتر این دیدگاه برعکس بوده است. ما نیاز به انعطاف پذیری و کاهش آلاینده‌ها داریم و این مفاهیمی است که در دنیا مطرح است. در دنیا در خصوص ریزشبکه ها، اینترنت اشیا، پایداری شبکه، انغطاف پذیری در روشنایی معابر و ... تجربیات بسیاری وجود دارد که ما باید ازتجربیات آنها استفاده کنیم.
معاون هماهنگی توزیع توانیر اظهار داشت: نیازمندی‌های حوزه توزیع برق باید در صنعت برق و دانشگاه‌ها به زبانی مشترک تبدیل شود تا وقتی یک مدیر در مورد آن صحبت می‌کند، همکاران آن مدیر در شرکت‌های توزیع و دانشگاه‌ها هم همان نگاه را داشته باشند.
حقی‌فام در خصوص توجه به اطلاعات و داده‌های صنعت برق، گفت: در بخش توزیع برق اطلاعات زیادی ایجاد شده، اما سئوال این است که چقدر توانسته‌ایم این داده‌ها را تبدیل به دانش کنیم و همچنین باید بدانیم نیاز‌های صنعت توزیع چیست و چه ابزاری برای رسیدن به این نیاز‌ها در اختیار داریم.
وی تصریح کرد: معتقدیم این ابزار‌ها باید هم بین‌المللی و هم بومی باشد، چرا که ما شرایط خاص جغرافیایی و فرهنگی داریم. بنابراین این نیاز‌ها باید تبدیل به شاخص‌ها و زبان‌های مشترک شود تا بتوانیم به فهم مشترکی برسیم.
حقی فام با بیان اینکه باید به این پرسش که پس از شناخت نیازمندی‌ها، باید چه اقدامی صورت بگیرد؟ گفت: باید بین نیازمندی‌ها و راهکارها ارتباط برقرار کنیم؛ به عبارتی دیگر باید به این سوال که چه روش‌هایی برای حل مسایل باید بکار بگیریم، به اتفاق نظر برسیم.
وی اضافه کرد: در ابزارها، باید نگاه ما همزمان نگاهی بین‌المللی و بومی باشد و بین این دو نگاه، ارتباط برقرار کنیم؛ در این زمینه، اگر نیازها را به صورت عمیق نشناسیم و ابزارها را منطبق با آن نیازها طراحی نکنیم، شاهد دو جزیره جدا از هم خواهیم بود که نیازمندی‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند و تحقیقاتی که انجام می‌شود، نیازمندی‌های ما را پوشش نمی‌دهد.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: در زمینه این ابزارها، دانشگاه‌های ایران توانمندی‌های زیادی دارند و از نظر بین‌المللی شناخته شده‌اند. به همین سبب، برخی تکنولوژی‌ها را هم اکنون در اختیار داریم اما چقدر از آن استفاده می کنیم؟ به عنوان مثال برای کنترل تجهیزات، می توانیم از شبکه های ارتباطاتی استفاده کنیم و با یک نرم افزار کاربردی موبایلی، نیم ساعت قبل از رسیدن به خانه کولر را روشن کنید. این تکنولوژی را داریم اما هنوز آنچنان که باید کاربردی نشده است.
وی در خصوص اینکه چرا با وجود دانش فنی در توزیع برق، شتاب حرکت به سمت اهداف در حد انتظار نیست؟ گفت: وقتی می‌گویم در حد انتظار نیست، منظورم ضعیف بودن این بخش نیست؛ بخش توزیع اگر چابک نبود، شیرازه صنعت برق به هم می‌ریخت؛ اگر توزیع چابکی لازم را نداشت، نمی‌توانستیم در اوج مصرف (پیک) سال 97 شبکه را کنترل کنیم؛ در خوزستان، شرایط اقلیمی سال 96 نسبت به 95 بدتر بود اما خاموشی ندادیم.
‌فام گفت: با وجود محدودیت های نقدینگی، وضعیت پایایی شبکه از نظر خاموشی در کل کشور بسیار مناسب است؛ تلفات برق ما در حد 10 درصد است؛ بنابراین، حرکت‌ها بسیار ارزشمند است اما در حد دانش فنی و مهارت فنی که صنعت توزیع و دانشگاه‌های کشور دارند، ما می توانستیم به اهدافی بزرگ‌تر برسیم؛ برای رسیدن به این جایگاه، ما نیاز به تحرک داریم.
حقی فام اضافه کرد: در صنعت توزیع وارد عرصه‌ای شده‌ایم که باید آن را بطور کامل بشناسیم؛ اگر فضای سنتی را همچنان در نظر داشته باشد، ما نمی‌توانیم به جلو حرکت کنیم؛ آینده را باید ببینیم و مسیرهای حرکت را انتخاب کنیم.

نظر شما