شناسهٔ خبر: 30764088 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

ابوظبی نسخه دست نویس قرآن متعلق به قرن ۱۷ را به نمایش گذاشت

صاحب‌خبر -

 

ابوظبی کتاب های تاریخی بسیار نادر از سراسر جهان از جمله نسخه تاریخی قرآن دست نویس متعلق به قرن ۱۷ میلادی را در نمایشگاه فرهنگی بزرگ خود به نمایش گذاشت. نسخه تاریخی و نادر قرآن کریم متعلق به قرن ۱۷ میلادی می باشد که به دستور «عبدالله دوم »سلطان مغرب توسط خطاطان آن زمان نگاشته شده است. نمایشگاه فرهنگی امارات از سوی وزارت فرهنگ وگردشگری این کشور در تاریخ ۱۶ ژانویه / ۲۶ دی درجزیره السعدیات از توابع امارت ابوظبی افتتاح شد.علاوه برنسخه دست نویس قرآن کریم ۴۹ کتاب تاریخی خطی در این نمایشگاه عرضه شده که از جمله از موسسه اماراتی «جمعه الماجد» به امانت گرفته شده است.

امام‌زاده هشت ضلعی به یادگار مانده از قرن هشتم

بنای امامزاده محمد دیباج یکی از آثار با ارزش شهرستان دامغان است که به شکل هشت ضلعی از قرن هشتم  ه. ق به جای مانده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. هانی رستگاران، مسئول دبیرخانه شورای فنی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان درباره جزییات مرمت این امام‌زاده تاریخی گفته، در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان هیأت امناء امام‌زاده محمد (ع) دیباج شهرستان دامغان، عضو و مسئول دبیرخانه شورای فنی میراث فرهنگی استان سمنان و مشاور اجرایی طرح طرف قرارداد با اداره‌کل میراث فرهنگی استان سمنان برگزار شده، طرح‌های ساماندهی، توسعه، تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی و محوطه‌سازی این امام‌زاده مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: در این جلسه با تاکید بر ضرورت تهیه طرح مبتنی بر ضوابط و مقررات مترتب بر حفاظت کالبدی و فیزیکی بهینه اثر تاریخی – فرهنگی امام‌زاده محمد(ع)، قواعد کلی قرار گرفتن طرح در راستای حفاظت و صیانت علمی و عملی از عرصه بنای تاریخی مورد تاکید قرار گرفت.

صابون آشتیان با قدمتی ۵۰۰ ساله ثبت ملی شد

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان آشتیان گفت: صابون محلی آشتیان به عنوان سوغات محلی این منطقه با قدمتی ۵۰۰ ساله در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. علی امیری به ارگانیک بودن پروسه تولید صابون آشتیان اشاره کرد و گفت: در تولید صابون آشتیان هیچگونه مواد شیمیایی بکار برده نمی شود و این محصول تماما از چربی گاو و گوسفند تهیه می شود و یک محصول کاملا طبیعی و ارگانیک است. وی به سنتی بودن مراحل پخت صابون آشتیان در این شهرستان اشاره کرد و افزود: با وجود افزوده شدن یک سری تجهیزات مدرن و ماشینی، اما همچنان پخت صابون در آشتیان به صورت سنتی انجام می شود. وی با اشاره به دوام و پایداری بالای صابون تولیدی آشتیان اظهار کرد: به لحاظ برخورداری صابون تولیدی این منطقه از مزیت‌های فراوان و ویژگی های منحصر بفرد با ارسال مستندات و مدارک لازم به سازمان میراث فرهنگی که از ۶ ماه قبل آغاز شده بود پس از انجام تحقیقات و کار پژوهشی، ثبت ملی این محصول مورد موافقت سازمان قرار گرفت و در فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفت. امیری به تفاوت فاحش صابون تولید آشتیان با صابون سایر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های تولیدی صابون در سایر نقاط را واحدهای تولیدی صابون ساز می گویند اما کارگاه‌های تولیدی صابون در آشتیان را واحدهای تولیدی صابون پزی می‌نامند چرا که در این منطقه صابون پخته می‌شود.

نظر شما