شناسهٔ خبر: 30751707 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تنش میان ایتالیا و فرانسه بر سر پناهجویان شدت گرفت

رم - ایرنا - در پی فاجعه اخیر حدود 170 مهاجر در دریای مدیترانه و متعاقب آن به خطر افتادن جان حدود یکصد مهاجر دیگر در آب های نزدیک به سواحل لیبی، ایتالیا انگشت اتهام را علیه فرانسه بلند کرد و این کشور را مسئول استعمار آفریقا دانست، پاریس نیز سفیر رم را احضار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، جنبش پنج ستاره (یکی از دوحزب دولت ائتلافی ایتالیا) انگشت اتهام را به سوی فرانسه و بویژه 'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری این کشور بلند کرده و او را «استعمارگر آفریقا» توصیف کرد.
'لوئیجی دی مایو' معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر سیاسی این جنبش با تأکید بر اینکه 'یافتن علت بر مقابله با معلول ارجح است'، تصریح کرد : دلیل اینکه امروز مردم آفریقا کشورشان را ترک کرده و دست به مهاجرت می زنند، این است که برخی کشورهای اروپایی و در رأس آنها فرانسه هرگز دست از استعمار آفریقا بر نداشته اند.
وی افزود: بدتر از همه رئیس جمهور فرانسه است که از یک سو به ما درس اخلاق داده و از سوی دیگر به پرداخت بدهی های دولتی کشورش با پولی که از منبع استعمار دهها کشور آفریقایی بدست می آورد، ادامه می دهد.
وی به بروکسل پیشنهاد داد تا پاریس را تحت تدابیر تنبیهی قرار داده و مسئله را به سازمان ملل متحد بکشاند.
در پی این انتقادات از سوی معاون نخست وزیر، 'ترزا کاستالدو' سفیر ایتالیا در پاریس به وزارت خارجه فرانسه احظار شد.
در همین حال 'متئو سالوینی' وزیر کشور و معاون دیگر نخست وزیر ایتالیا با دادن اعلان جنگ به قاچاقچیان انسان گفت : آنها باید یقین داشته باشند که بنادر ایتالیا بسته خواهند ماند و این تنها راه برای نجات جان انسان ها در دریای مدیترانه است.
وی نیز به نوبه خود فرانسه را در زمینه تروریسم به باد انتقاد گرفته و عنوان کرد : تا زمانی که این کشور به تروریست ها، قاتل ها و جنایتکاران فراری از ایتالیا پناه می دهد، مسائل ما با آن حل نخواهد شد.
واکنش های متفاوت در جناح اپوزیسیون :
این در حالیست که 'متئو رنتزی' نخست زیر پیشین و عضو گروه پارلمانی حزب چپ گرای دموکراتیک در مجلس سنا در شبکه اجتماعی 'توییتر' نوشت : تقصیر را به گردن هرکه می خواهید بیاندازید، ولی پیش از آن جان انسان ها را نجات دهید. ارزش زندگی آنها بیش از یک نظرسنجی است.
از سوی دیگر 'جورجا ملونی' رهبر حزب راست گرای برادران ایتالیا اظهار کرد : بالاخره جناح چپی ها، از 'دی مایو' گرفته تا 'فاسینا' (جنبش سیاسی آزادی و برابری)، نیز متوجه شده اند که نواستعماری فرانسه در آفریقا و رباخواری این کشور با واحد پول 'فرانک سی اف ای' ریشه معضل مهاجرت های غیرقانونی می باشد.
اروپام**461 **1908

نظر شما