شناسهٔ خبر: 30738810 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیرمسئول «نشرنو» در گفت‌و‌گو با ایبنا:

افزایش قیمت کتاب موجب کاهش مخاطب و شمارگان شده است

تقاضای ناشران برای توقف توزیع کاغذ یارانه‌ای اشتباه بود!

محمد‌رضا جعفری،‌ توقف توزیع کاغذ دولتی را زمینه‌ساز افزایش قیمت کتاب طی سال‌های گذشته می‌داند و وضعیت فعلی بازار نشر متاثر از گرانی ماده اولیه کتاب را برای ناشران غیر‌قابل پیش‌بنی توصیف می‌کند.

صاحب‌خبر -
 
محمد‌رضا جعفری؛ مدیرمسئول «نشرنو» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره وضعیت تولید کتاب متاثر از بازار کاغذ بیان کرد: قیمت فعلی کاغذ در مقایسه با سال گذشته افزایش پنج‌ برابری را تجربه کرده است. ناشران در این شرایط، بلا‌تکلیف هستند و مشخص نیست آیا واردات کاغذ اتفاق می‌افتد و یا خیر؟ از سوی دیگر محتکران کاغذ در ‌حال سود‌جویی هستند.
 
قطع توزیع کاغذ دولتی اشتباه بود
وی با تاکید بر تاثیر وضعیت مبهم کاغذ در افزایش قیمت کتاب ادامه داد: کاغذ به قیمت بندی 300 هزار تومان رسیده است؛ علاوه‌براین کاغذ مازندران که چندان با کیفیت نیست، بندی 200 هزار تومان شده و تاکید دارم، افزایش قیمت کاغذ، قیمت کتاب را افزایش داده است. مجموع این شرایط، موجب شده تا ناشران از خود بپرسند آیا همچنان می‌توان کتاب چاپ کرد؟
 
جعفری درباره تاثیر توقف توزیع کاغذ یارانه‌ای در افزایش قیمت کتاب افزود: تقاضای ناشران برای توقف توزیع کاغذ یارانه‌ای اشتباه بود. قرار شد یارانه کاغذ برای خرید کتاب هزینه شود، در‌حالی‌‌که این پول صرف خرید کتاب از نهاد‌ها و بخش‌هایی خاص هزینه شد. خرید فعلی کتاب نیز چندان به ناشران کمک نمی‌کند.    
 
توقف تسهیلات بانکی و ادامه روند افزایش قیمت کتاب
مدیر مسئول «نشرنو» با اشاره به قطع تسهیلات بانکی بر افزایش قیمت کتاب گفت: بانک‌ها در برهه‌ای از زمان برای خرید کاغذ، وام با نرخ سود 12درصد پرداخت می‌کردند که متوقف شد و زمینه‌های افزایش قیمت کتاب را تقویت کرد.    
 
جعفری، درباره تاثیر افزایش قیمت کتاب گفت: با افزایش تدریجی قیمت کتاب، کاهش شمارگان کتاب اتفاق افتاد، در حالی‌که اوایل انقلاب، شمارگان با توجه به قیمت ثابت کتاب، چند برابر بود و با شمارگان 5 تا 10 هزار نسخه‌ای منتشر می‌شد. افزایش قیمت موجب کاهش مخاطب و شمارگان شده است هرچند استثناء‌هایی وجود دارد اما با یک گل که بهار نمی‌‌شود!  
 
وی درباره پیش‌بینی قیمت کتاب افزود: پیش‌بینی مشخصی ندارم. اگر کاغذ وارد نشود آینده‌ای برای نشر وجود نخواهد داشت. قیمت واقعی برای کتاب، یعنی قیمت‌های حال‌حاضر 50 درصد افزایش پیدا کند.

این فعال حوزه نشر ادامه داد: تعیین قیمت تابع عوامل بسیاری است. ناشران تلاش می‌کنند، تدابیری پیش‌بینی کنند تا قیمت تا حدودی کاهش پیدا کند اما چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند. 

اواسط دهه 70 قیمت کتاب روند صعودی پیدا کرد
جعفری با اشاره به  بیان کرد: قیمت همه ملزومات تولید کتاب تقریبا از ابتدای انقلاب تا پایان جنگ ثابت بود. به‌عنوان مثال، کاغذ دولتی در اختیار ناشران قرار می‌گرفت و کمبود‌ها نیز از سوی دولت تامین و با قیمت مناسب در بازار توزیع می‌شد.

وی افزود: درواقع توزیع کاغذ 4 و نیم ورقی به قیمت بندی 280 تومان در دهه اول انقلاب، قیمت کتاب را تا چند دهه بعد از انقلاب ثابت نگه داشته بود.

مدیرمسئول «نشر نو» درباره افزایش قیمت کتاب از اواسط دهه 70 ادامه داد: به دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت کاغذ نیز افزایش پبدا کرد. جریان افزایش قیمت کاغذ ادامه داشت تا اینکه یارانه کاغذ متوقف و کاغذ با قیمت واقعی تهیه شد از این نقطه بود که قیمت کتاب، روند صعوی به خود گرفت.   

نظر شما