شناسهٔ خبر: 30734073 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بهای نفت و طلا افزایش یافت

قیمت جهانی نفت و طلا در معاملات روز دوشنبه با روند افزایشی همراه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، بهای جهانی نفت در معاملات نخستین روز هفته و به تاثیر از رشد اقتصادی چین با اندکی افزایش همراه بود. پس از آنکه آمار‌ها نشان داد، بحران اقتصادی چین به اندازه‌ای که تحلیلگران انتظار داشتند، نبوده است، قیمت جهانی نفت افزایش یافت. همچنین سیاست‌های جدید سازمان کشور‌های صادر کننده نفت [اوپک] در خصوص کاهش عرضه از دیگر دلایل رشد بهای نفت در نخستین روز هفته [دوشنبه] است.

بر این اساس، هر بشکه نفت برنت [مهمترین مرجع قیمت‌گذاری نفت خام در بازار بین‌المللی] با ۱۳ سنت افزایش، معادل ۲ درصد، ۶۲ دلار و ۸۳ سنت معامله شد. همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت [مهمترین مرجع قیمت‌گذاری نفت سبک در بازار بین‌المللی] نیز با ۱۲ سنت افزایش معادل ۲ درصد، ۵۳ دلار و ۹۲ سنت داد و ستد شد.

هر دو شاخص بین المللی به واسطه پیش‌بینی‌ها در مور کاهش رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۵ سقوط کرده بودند.

اقتصاد چین در سال ۲۰۱۸ با رشد ۶.۶ درصدی همراه بود که در مقایسه با رشد ۶.۸ درصدی در سال ۲۰۱۷، کمترین رشد طی ۲۸ سال گذشته بود. رشد اقتصادی چین در سه ماه آخر سال گذشته میلادی به ۶.۴ درصد نیز سقوط کرد و آثار آن در بازار نفت هم نمایان شد. این در حالی است که با آغاز سال ۲۰۱۹، کاهش رشد اقتصادی چین --که بخشی از آن نتیجه جنگ تجاری میان پکن و و واشنگتن بوده--به آن اندازه که تحلیلگران پیش‌بینی کردند، نبوده است.

علاوه بر این، سیاست‌های سازمان کشور‌های صادرکننده نفت برای کاهش عرضه جهانی از دیگر دلایل افزایش بهای نفت است. تحلیلگران موسسه انرژی برنشتاین بر این باورند که تداوم این سیاست اوپک موجب رشد و تثبیت قیمت جهانی نفت خواهد شد. به عقیده آنها، با کاهش میزان عرضه نفت اوپک، جهان بار دیگر با کمبود نفت مواجه خواهد شد و این روند بهای هر بشکه نفت را به بیش از ۷۰ دلار افزایش خواهد داد.

در همین حال، بهای جهانی طلا در معاملات روز دوشنبه به تاثیر از سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا و وقفه در سیاست گذاری‌های نرخ بهره، افزایش یافت. هر اونس طلای اسپات با ۰.۱ رشد ۱۲۸۲ دلار و ۳۱ سنت معامله شد.

در بازار دیگر فلزات گرانبها، بهای نقره و پلاتین کاهش یافت و پالادیوم با رشد ۹.۵ درصدی همراه بود.

انتهای پیام/

نظر شما