شناسهٔ خبر: 30721270 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پوبلیکو: بولتون شیطان مجسم است

مادرید - ایرنا - تارنمای خبری 'پوبلیکو' در تحلیلی از 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به عنوان شیطان مجسم، خطری جدی برای منطقه خاورمیانه، بزرگترین دشمن ایران و نیز بزرگترین دوست اسراییل در واشنگتن یاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در این تحلیل که به قلم 'ائوخیو گارسیا' در تارنمایی اسپانیایی پوبلیکو انتشار یافته، آمده است: جان بولتون در ماه جاری سفری به اسراییل و ترکیه داشت. وی با ایده های بسیار نظامی بدنبال این است که چگونه آمریکا را وارد یک درگیری مسلحانه با ایران کند و ترکیه را منزوی سازد.
کمی‌ پس از بازگشت او به واشنگتن، 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا، ترکیه را تهدید کرد که در صورتیکه به خواسته های واشنگتن که بولتون قبلا در اسراییل مورد بحث قرار داده بود توجه نکند، اقتصاد این کشور را ویران خواهد کرد.
یک مکالمه تلفنی بعدی بین ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه این را نشان می‌ دهد که دو رهبر، وضعیت را به مسیر خود هدایت کرده ا‌ند هرچند که خطر بولتون آشکار بوده و هنوز ناپدید نشده است.
پوبلیکو نوشت: بولتون که از زمان ریاست جمهوری 'جرج بوش' پسر، یکی‌ از طرفداران سرسخت گزینه نظامی علیه ایران و سوریه است، در ماه مارس سال گذشته به سمت مشاور امنیت ملی ترامپ منصوب شد. وی به عنوان مشاور امنیت ملی‌ در سپتامبر گذشته، خواستار برنامه ای از سوی پنتاگون برای حمله به ایران شد، تقاضایی که «جیمز ماتیس» وزیر دفاع وقت را به وحشت انداخت و شگفت زده کرد.
به نوشته این تارنمایی اسپانیایی، ماتیس که به بولتون لقب 'سگ دیوانه' را داده بود، هنگامی که او را شناخت به شوخی‌ به بولتون گفت که اطرافیان او را 'شیطان' می‌ نامند و عده ای دیگر 'جنگجو' و 'آمریکایی ملی گرا'، اما بولتون از هیچکدام از این لقب ها ناراحت نشد.
در ماه مارس، هنگامی که بولتون به این سمت رید، در اسراییل شادی و جنب و جوش ایجاد شد.
«شائول موفاز» وزیر سابق دفاع اسراییل در مورد بولتون گفته بود، وی تلاش داشت مرا متقاعد کند که اسراییل باید بدون مشورت با واشنگتن به ایران حمله کند.
پوبلبکو با طرح این نکته که بولتون همچنین با راه حل دو دولت فلسطین و اسراییل مقابله کرده و این گزینه را مرده می‌ دانسته، تصریح کرد: بولتون به عنوان یک ملی گرای تندرو، مدافع مطلق یکجانبه گرایی و در نتیجه دشمن اروپا است.
وی از برگزیت حمایت کرد و علیه پیمان لیسبون و نیز علیه هرگونه سیاست لیبرال است و هر وقت که بتواند بدون هیچگونه ندامتی می‌ گوید که اتحادیه اروپا یک مشکل برای کل جهان است.
بولتون تا زمان انتصاب در ماه مارس، مدیریت مرکز مطالعات استراتژیک 'گیت استون' که بدلیل اسلام هراسی شهرت بین المللی دارد را بر عهده داشت.
با این حال، بولتون که 'لوتر'ی است، رابطه بسیار نزدیکی‌ با سازمان مجاهدین خلق(گروهک منافقین) که چندین دفعه از سوی وزارت خارجه آمریکا تروریست توصیف شده، دارد.
پوبلیکو ادامه داد: مجاهدین خلق (گروه منافقین) سازمانی است که اغلب به عنوان 'فرقه' نامگذاری و مرتکب حمله علیه غیر نظامیان شده است.
در ایران از حمایت قابل توجهی‌برخوردار نیست اما در مقابل، اعضای آن آزادانه در اروپا و آمریکا حرکت می‌ کنند، نکته ای غیر قابل توضیح که نباید نادیده گرفت.
به گفته شبکه تلویزیونی 'ان بی‌ سی'‌ آمریکا که از زبان اعضای دولتی آمریکا نقل کرده، سازمان مجاهدین خلق (گروهک منافقین) از سوی سازمان جاسوسی موساد اسراییل تامین مالی‌ شده است. منابع دیگری به عربستان سعودی اشاره دارند. اسراییل و عربستان دشمنان سرسخت ایران هستند و در تعداد زیادی از عملیات های تروریستی علیه ایران دست داشته اند.
در ادامه تحلیل پوبلیکو آمده است: به گفته «خوآن کول» استاد آمریکایی و کارشناس خاورمیانه دانشگاه میشیگان، سازمان مجاهدین خلق(گروهک منافقین) گاهی‌ اوقات به بولتون برای انجام برخی‌ کارها پول پرداخت کرده، نکته ای که این دایره را با موساد و عربستان سعودی کامل می‌ کند.
باید یادآور شد که بولتون در سال 2002 میلادی گفته بود که کوبا در حال انتقال سلاح های بیولوژیکی به کشورهای مشکل ساز است، نکته ای که بعد ثابت شد که دروغ بوده است.
وی همچنین ایران را به دروغ گویی به سازمان ملل متحد در امور برنامه هسته ای متهم کرد، اتهامی که سپس از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی‌ رد شد.
بولتون همچنین متهم است که در زمان ریاست جمهوری جرج بوش پسر، اطلاعاتی‌ را از «کالین پاول» و «کاندالیزا رایس» وزیران امور خارجه آمریکا هنگامی که اطلاعات واقعی‌ با منافع او منطبق نبودند، پنهان کرده است.
پوبلیکو نوشت: نظامی گری بولتون، یک خطر جدی برای همه منطقه خاورمیانه بویژه برای ایران است. نزدیکی‌ او به اسراییل و عربستان که به کاخ سفید فشار آوردند تا که یک عملیات نظامی علیه تهران راه اندازی کند، به همان اندازه که وی به ترامپ نزدیکی‌ دارد، خطرناک است.
دیگر کشورهایی که ممکن است به دلیل سیاست های بولتون آسیب ببینند، ترکیه و سوریه هستند.
اروپام ** 5 ** 491 ** 1071

نظر شما