شناسهٔ خبر: 30717902 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصراقتصاد | لینک خبر

بخش خصوصی در دام اعتیاد حمایتی

صاحب‌خبر -

 

عصراقتصاد: رئیس اتاق ایران خطاب به بخش خصوصی گفت: آیا منطقی است که مساله حمایت از بخش اقتصادی مادام‌العمر باشد؟ آیا منطقی است که ما کودکی را بزرگ کنیم و زمانی که به راه افتاد آن را به حال خود واگذار کنیم؟ ما نباید در دام اعتیادی حمایتی بیافتیم که در آن منطقی وجود ندارد و این امر یک نوع اتلاف منافع بوده که به نفع کشور نیست.

غلامحسین شافعی در شصتمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در اتاق بازرگانی مشهد، با اشاره به مثلث توسعه ترسیمی استاندار استان، اظهار کرد: نگاه استاندار به مثلث توسعه اقتصادی یک نگاه متفاوت با نگاه‌های معمول با مسائل اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: در این مثلث دو ضلع را به دولت و یکی را به مجلس نسبت داده‌اند و در قاعده آن کارآفرینان و فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه میزان اهمیت دادن به بخش خصوصی در قاعده این مثلث بسیار ارزشمند است، افزود: این امر نشان از یک اعتقاد واقعی به روند درست فعالیت‌های اقتصادی در آینده دارد.

شافعی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی آنچه در توان و آماده دارد را با اتحاد و با یک قرارداد اجتماعی، در قالب حرکت‌های اقتصادی دنبال می‌کند.

نگاه به سیستم بانکی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است

رئیس اتاق بازرگانی گفت: امروزه بحث نگاه به سیستم بانکی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته و باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که این بخش نیازمند یک نگاه جدی است که باید تغییر یابد.

شافعی افزود: نداشتن توفیق پایداری در عرصه اقتصادی یکی از علت‌های اصلی است که ما را با مشکل مواجه کرده و می‌توان گفت، تمام سیستم‌های پاداش‌دهی در کشور به کار‌های غیرمولد اختصاص داشته که این امر نادرست است.

وی با بیان اینکه نسبت سپرده‌های ما به تسهیلات وضعیت نامطلوبی دارد و در رتبه ۲۶ کشوری قرار داریم، گفت: همچنین در طول چند سال گذشته سهم سه بخش تولید، تولید صنعتی و کشاورزی کاهش پیدا کرده و نگاه به سوی بخش‌های مولد نیز مثبت نبوده و همواره منابع جذب امور غیرمولد شده که باید در این امر تجدید نظر صورت گیرد.

شافعی در ادامه گفت: حمایت باید همواره هدف‌دار و کاهنده باشد، ما در حال حاضر واحدها و تولیداتی داریم که به زودی از مصرف بازار داخلی هم حذف خواهند شد، با این عوامل چگونه باید برخورد کنیم؟

وی تصریح کرد: منابع صندوق توسعه ملی مطابق آنچه که برای آن پیش‌بینی شده عملکرد خوبی ندارد و در این زمینه نیازمند پیگیری‌های استاندار است.

وی از زحمات استاندار قبلی تشکر و تصریح کرد: امیدواریم استاندار جدید در تحقق برنامه‌های خود نسبت به گذشته موفق‌تر عمل کند.

تأکید بنایی بر توجه ویژه استاندار خراسان‌رضوی به بخش خصوصی شهرستان‌ها

حمید بنایی نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استاندار خراسان‌رضوی، توجه به بخش خصوصی شهرستان‌ها را اولویت قرار دهد.

حمید بنایی، اظهار کرد: بخش خصوصی اگر اصلاح ساختاری انجام دهد، بسیار موفق‌تر عمل خواهد کرد و ما نیز در این امر در کنار فعالان این بخش، رئیس اتاق ایران و استاندار خراسان‌رضوی خواهیم بود.

وی ادامه داد: مصوباتی که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به تصویب می‌رسد بسیار خوب بوده و حدود 40 درصد آن اجرایی می‌شود، نمایندگان پیشنهاد داشتند که در شهرستان‌ها بخش خصوصی دچار مشکل بوده و اگر سفر استاندار به این بخش‌ها فعال شود، بسیاری از مشکلات آن‌ها نیز برطرف می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی افزود: امروزه استهمال وام‌ها امر مهمی است و مردم زیادی در این زمینه به نمایندگان مراجعه می‌کنند. بانک‌های ما فعلاً دست نگه داشتند، ما اعتقاد داریم منابع بانک‌ها از آن مردم است و باید بازگردانده شود.

بنایی تصریح کرد: در بخش خصوصی هر موضوعی که به مجمع نمایندگان و خود نمایندگان بازگردد ما پیگیر خواهیم و همواره در کنار اتاق بازرگانی حرکت خواهیم کرد.

 

 

 

 

نظر شما