شناسهٔ خبر: 30717840 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عون با اشاره تلویحی به غیبت سوریه و لیبی در نشست بیروت:

امیدوار بودیم صندلی خالی در نشست اتحادیه عرب وجود نداشته باشد

بیروت-ایرنا-'میشل عون' رئیس جمهوری لبنان امروز (یکشنبه) در آغاز به کار نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت با اشاره تلویحی به غیبت سوریه و لیبی در این نشست گفت: ما امیدوار بودیم که هیچ صندلی خالی در نشست اتحادیه عرب وجود نداشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عون برگزاری این نشست را تاکیدی بر نقش لبنان و پیام آن به منطقه و جهان دانست.
وی با اشاره به جنگ های متعدد در منطقه و خسارت های آن گفت: ما اینجا نیستیم که دلایل جنگ ها و مسببان و محرکان آن را بررسی کنیم بلکه می خواهیم نتایج مخرب این رویدادها بر اقتصاد را معالجه کنیم.
عون افزود: در شرایطی که حقوق ملت ها در داشتن معیشت کرامتمندانه نقض می شود، دولت های ما چه جایگاهی در مسیر تحقق اهداف جهانی توسعه پایدار دارند؟
وی با اشاره به چالش های ناشی از جنگ ها و بحران ها در منطقه، ابتکاری را با عنوان 'استراتژی بازسازی در راه توسعه' ارائه کرد.
رئیس جمهوری لبنان در بخش دیگر سخنانش به اقدامات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و این رژیم را به هدف قراردادن هویت فلسطین و تلاش برای از بین بردن حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود متهم کرد.
عون افزود: رژیم اشغالگر اسرائیل از ادامه تجاوزهای خود که در تضاد با قطعنامه های بین المللی است، باز نمی ایستد.
رئیس جمهوری لبنان گفت که کشورش هزینه گزافی را بابت جنگ های منطقه داده و در مساله آوارگان سوری سخت ترین رنج ها را متحمل شده است.
حدود یک و نیم میلیون آواره سوری در لبنان حضور دارند که از جنگ در کشورشان فرار کرده اند.
عون از جامعه جهانی خواست تا همه تلاش خود را برای بازگشت امن آوارگان سوری به کشورشان صرف کند.
چهارمین نشست اقتصادی، اجتماعی و توسعه ای اتحادیه عرب در حالی امروز (یکشنبه) در بیروت آغاز به کار کرد که بیشتر سران کشورهای عضو در این نشست حضور نیافته اند.
میشل عون رئیس جمهوری لبنان به عنوان میزبان، 'محمد ولد عبد العزیز ولد اعلیة' رئیس جمهوری موریتانی به عنوان رئیس بعدی نشست اقتصادی، 'تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر و 'محمد عبدالله محمد' رئیس جمهوری سومالی ارشدترین مقام های شرکت کننده در نشست بیروت هستند.
بیشتر کشورهای عضو یا در سطح نخست وزیر یا وزیر خارجه در این نشست شرکت کرده اند.
اتحادیه عرب 22 عضو اصلی و 4 عضو ناظر دارد. عضویت سوریه در سال 2011 به حالت تعلیق درآمد.
لبنان گرچه در راستای پایبندی به تصمیم اتحادیه عرب از دعوت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه برای شرکت در این نشست خودداری کرد اما 'جبران باسیل' وزیر خارجه این کشور سوریه را بزرگترین غایب این نشست خواند.
وی روز جمعه در حاشیه نشست مقدماتی اجلاس بیروت خواهان بازگشت سوریه به آغوش کشورهای عربی شد.
این در حالی است که همزمان 'احمد ابوالغیط' دبیرکل اتحادیه عرب گفت که هنوز هیچ توافقی برای رفع تعلیق عضویت سوریه شکل نگرفته و اختلاف کشورهای عضو در این زمینه ادامه دارد.
در همین حال اقدام لیبی در تحریم نشست بیروت نیز باعث شد که این نشست بیش از پیش دارای حاشیه باشد.
این تصمیم در اعتراض به آتش زدن پرچم لیبی از سوی هواداران جنبش امل در لبنان صورت گرفت.
هواداران جنبش امل همسو با موضع 'نبیه بری' رئیس پارلمان و رهبر این گروه، دولت لیبی را به کم کاری در روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر موسس این جنبش که چهل سال پیش در لیبی مفقود شد، متهم می کنند و مخالف حضور هیات لیبی در این نشست بودند.
پیش نویس مصوبات اجلاس بیروت در 29 بند، در نشسست مقدماتی که جمعه در سطح وزیران کشورهای عضو برگزار شد، تهیه شده و برای تصویب نهایی به اجلاس امروز ارائه شده است.
نشست پیشین اقتصادی اتحادیه عرب حدود شش سال پیش در ریاض برگزار شد.
اجلاس بیروت در حالی برگزار می شود که سطح پایین شرکت کنندگان آن باعث شده بسیاری آن را کم اعتبار و فاقد اهمیت بالا ارزیابی کنند.
خاورم**2054

نظر شما