شناسهٔ خبر: 30706376 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرونشست زمین، مرگ سرزمین+ فیلم

نمایندگی دانشگاه اصفهان

کارشناسان، فرونشست زمین را نتیجه کاهش و تخلیه آب‌های زیرزمینی می‌دانند و وقوع آن را به مثابه مرگ یک سرزمین توصیف می‌کنند.

صاحب‌خبر -


به گزارش ایسنا، فرونشست، پدیده جدیدی که این روزها کشور را درگیر کرده است نتیجه کاهش سفره های اب زیرزمینی در کشور و تشدید خشکسالی هاست. پدیده شومی که سالهاست بسیاری از کارشناسان از آن می گویند. مطابق بررسی‌های صورت گرفته نخستین فرونشست کشور در سال 46 مربوط به دشت رفسنجان است و امروز بسیاری از استان‌ها و دشت‌های کشور درگیر این پدیده شده‌اند. به اعتقاد کارشناسان این حوزه، توسعه بی حد و اندازه کشاورزی عامل خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی کشور تشدید این بحران است.

فرونشست از لحاظ علمی پدیده ای طبیعی است که این روزها با دخالت انسان شدت گرفته و به تهدیدی جدی برای حیات بشر تبدیل شده است. فرونشست اصفهان از نوع ناحیه ای است که خسارت و آسیب ناشی از آن کل دشت اصفهان و تمام بخش‌های این استان را در برمی‌گیرد. در فرونشست ناحیه‌ای، منطقه وسیعی دچار فرونشست می‌شود. معمولا در این نوع فرونشست، رسوبات سطحی دشت از یک جایی شکست می‌خورد که ممکن است از جایی باشد که حتی سنگ کف آبخوان خیلی پایین نباشد. تداوم و شدت ترک‌های سطحی که در پی فرونشست نامتقارن بروز می‌کند قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است همه دشت را در برگیرد.
در استان اصفهان نیز از 35 محدوده مطالعاتی، امروز 27 دشت ممنوعه است که از این تعداد 10 دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده و ورود و خروج آب در این دشت‌ها با یکدیگر همخوانی ندارند. امروز تخلیه آبخوان‌های استان تا جایی پیش رفته که دشت کاشان از حدود 40 سال پیش ممنوعه اعلام شده است.
نخستین فرونشست های بحرانی در اصفهان در سال 76 در منطقه مهیار شمالی مشاهده شد و در ادامه به اردستان، کاشان، گلپایگان و دامنه رسید. این معضل در شهر دامنه فاجعه بار بود.

انتهای پیام

نظر شما