شناسهٔ خبر: 30702159 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

حال و روز آثار باستانی قلب پایتخت

تاریخ در دست تعمیر

زینب زینال‌زاده-خبرنگار: حفظ و حراست از آثار تاریخی که میراث گذشتگان است؛ اهمیت زیادی دارد چراکه باید به دست آیندگان برسد.

صاحب‌خبر -

برخی از این آثار توسط مسئولان سازمان میراث فرهنگی در موزه‌ها نگهداری می‌شود اما بعضی از آنها که بناهای باارزش هستند وضعیت مناسبی ندارند و غبار بی‌مهری روی چهره‌شان نشسته و در آستان تخریب قرار دارند. این گزارش روایت آثار تاریخی قلب پایتخت است که برای احیا شدن و ماندگاری نیاز به همت متولیان میراث و فرهنگ دارند. 

  • آسیاب کوچک یوسف‌آباد

یکی از قدیمی‌ترین آسیاب‌های تهران است که در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی قرار دارد. مرحوم حاج «ابوالقاسم عجایبی» مالک آن بود و اکنون «اسماعیل عجایبی» مسئولیت حفظ و نگهداری از میراث پدر را به عهده دارد. ساخت این آسیاب به دوره قاجاریه باز می‌گردد و سال ۱۳۸۶ ثبت ملی شده است. این آسیاب در معرض تخریب قرار دارد و گویا مالک با هزینه‌های شخصی و بدون حمایت مسئولان مربوطه در حال مرمت و بازسازی آن است. 

  • موزه هنرهای معاصر

موزه در دوره پهلوی ساخته و سال ۱۳۸۱ ثبت ملی شده است. معماری این موزه به سبک بادگیرهای کویری ایران است و در گنجینه‌های آن بیش از ۳ هزار اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگهداری می‌شود. این موزه اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار دارد و به علت تخریب برخی از قسمت‌ها در حال بازسازی و مرمت است. این موزه در خیابان کارگر شمالی قرار دارد. 

  • خانه دکتر علی شریعتی

خانه دکتر علی شریعتی در سال‌ ۱۳۷۶ توسط شهرداری از خانواده وی خریداری و به «خانه موزه» تبدیل شده است. در سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰تعدادی از شخصیت‌های علمی، اجتماعی و ملی مدتی در آن ساکن بودند و سال ۱۳۸۲ ثبت آثار ملی شده است. بازسازی اتاق کار دکتر علی شریعتی تمام شده است و برخی از آثار او در این خانه نگهداری می‌شود که شهروندان برای تماشای آنها می‌توانند به خیابان جمال‌زاده شمالی بروند. 

برچسب‌ها:

نظر شما