شناسهٔ خبر: 30699087 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

صادقی:

تمرکز آموزش عالی در وزارت علوم نیاز به اراده دولت دارد؛ نه مصوبه مجلس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید شورای عالی انقلاب فرهنگی به دولت در قالب طرح آمایش آموزش عالی مجوز ادغام یا تجمیع مراکز و موسسات اینچنینی را داده و دیگر نیازی به مصوبه مجلس نیست.

صاحب‌خبر -

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه "دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید زیر نظر وزارت علوم باشند و تمرکز ایجاد شود"، درخصوص تبصره 21 لایحه دولت برای بودجه 98 گفت: دولت در بند (ز) تبصره 21 مجوز خواسته تا صدور مجوز ایجاد هرگونه واحدهای مراکز آموزش عالی، واحدهای کوچک آموزش عالی در استان‌ها متوقف و آنها در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی ادغام یا تجمیع شوند؛ ضمن آنکه توسعه در رشته‌های تحصیلی جدید در راستای تامین نیازهای ملی و منطقه‌ای در درون دانشگاه‌های موجود صورت خواهد گرفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین دولت در این لایحه خواهان آن شده که دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل شود.

تبصره 21 لایحه دولت تحصیل حاصل است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون آموزش مجلس معتقد بود این موارد ماهیت بودجه‌ای ندارد، تصریح کرد: ایده تمرکزگرایی در وزارت علوم نیاز به مصوبه مجلس ندارد و به عبارتی تحصیل حاصل است؛ زیرا همین بحث در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان آمایش و ساماندهی آموزش عالی مطرح شده و نیازی به مصوبه مجلس ندارد.

رییس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این تبصره دو ایراد دارد؛ نخست آنکه ماهیت بودجه‌ای ندارد و دوم اینکه اصلا شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم اجازه داده این کار را در قالب آمایش آموزش عالی انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: البته وزارت علوم طرح آمایش را تهیه کرده و گزارش‌هایی هم در این خصوص به کمیسیون آموزش مجلس ارائه شده ولی در جلسه با رییس امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه این نکته عنوان شد که این موضوع نیازی به قانونگذاری ندارد.

سیاست اشتباه دولت در اجرای قانون

وی ادامه داد: ظاهرا وزارت علوم در اجرای این آمایش که آن را از برخی واحدها ادغام و انحلال شروع کرده با مقاومت‌هایی در سطح منطقه و محلی از جمله نماینده‌های مجلس روبرو شده است.

صادقی با بیان اینکه سخت‌ترین کار وزارت علوم، اجرای آمایش است، عنوان کرد: احتمالا دولت برای دادن قدرت اجرای بیشتر به این موضوع، به دنبال اخذ تاییدیه مجلس است لذا آن را در قالب لایحه بودجه مطرح کرده که البته کار خوبی نیست و کمیسیون آموزش مجلس هم از همین زاویه ورود و آن را حذف کرد.

رییس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس توضیح داد: اولا معلوم نیست در صحن مجلس، نمایندگان این موضوع را تصویب کنند؛ اگر منجر به مخالفت نماینده‌ها شده و رد شود، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نقض کرده؛ لذا این سیاست اشتباه است.

دولت در اجرای قوانین ضعیف است

وی با بیان اینکه دولت باید با اتکای به مصوبه شورا این امر را اجرایی کند، یکی از نقاط ضعف دولت را "نداشتن قدرت" و "نگران بودن او برای اجرای قوانین" توصیف و انتقاد کرد: در مواردی که مصوبات شورا در جهت سیاست دولت و وزارت علوم نیست، آنها خود را ملزم به اجرا می‌دانند؛ پس چرا اکنون که شورا مصوبه‌ای در جهت سیاست دولت دارد، نگران اجرای آن هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دولت و وزارت علوم خواست به دنبال اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند و افزود: برخی از این مراکز و موسسات منشاء فساد و صدور مدارک قلابی و بی‌ارزش هستند؛ بنابراین اقدام به ساماندهی آنها نیاز به کار جهادی و وزیری دارد که معتقد باشد حتی به بهای از دست دادن صندلی وزارت، باید این کار را عملیاتی کند./

پایان پیام

نظر شما