شناسهٔ خبر: 30697922 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

ترین‌های جام هفدهم زیر ذره‌بین «فرهیختگان»

قطر، ایران، ژاپن و دیگران

نگاهی به ترین های مرحله گروهی می اندازیم. جایی که قطری ها درخشش بسیار ویژه ای داشتند و بعد از آنها تیم کارلوس کی روش به عنوان دومین تیم از لحاظ گل زده و همچنین قرار گرفتن در جمع تیم‌هایی که دروازه شان را بسته نگه داشتند خود را جزء بهترین های دور گروهی جای دادند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، پنالتی عجیب ماخادمه در بازی افتتاحیه، عبور سونیل چتری از لیونل مسی با دبل دربرابر تایلند، پیروزی غیرمنتظره اردن مقابل استرالیا، گل به خودی عجیب ماتیاش قرقیزستانی در بازی با چین، شروع متزلزل کره در جام 2019، ایستگاهی زیبای دژاگه با بهره‌گیری از کمر دروازه‌بان یمن، کامبک عراق با گل لحظه آخری عدنان مقابل ویتنام، گل باورنکردنی امانوف به ژاپن با سرعت 113 کیلومتر، تیرک‌های هند که وارد دروازه خالد عیسی نشد؛ دبل وو لی در آخرین بازی پیش از مصدومیت شدید از ناحیه کتف، صعود و سرگروهی زودهنگام اردن بدون گل خورده، آقایی سردار دربرابر ویتنام، گلباران کره‌شمالی با پوکر معز علی، پنالتی سوخته عمان مقابل ژاپن و محرومیت داور مالزیایی، ادامه درخشش مهاجم ازبکی روستوف یعنی الدور شومورودوف، پایان ناخوش داستان هندی‌ها در جام 2019 و صعود بحرین با یک پنالتی، اشک و خنده فلسطینی‌ها در 60 ثانیه، بازگشت باشکوه سون هیونگ‌مین به ترکیب کره، صعود قرقیزها با هت‌تریک لوکس، هندبال صفا هادی مقابل ایران و ایرماتوف بخشنده، پیروزی قطر در سیاسی‌ترین بازی جام مقابل عربستان، حذف دراماتیک لبنان به خاطر کارت زرد بیشتر، اولین صعود عمان و سرگروهی ژاپن با شوت شیوتانی از به‌یادماندنی‌ترین حوادث و رویدادهای دور گروهی جام هفدهم بود که به خاطره‌ها پیوست.


  عدد بازی با 36 بازی نخست جام

36 بازی انجام شد. 96 بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد و میانگین 2.67 گل در هر مسابقه به بار نشست (47 گل در نیمه اول و 49 گل در نیمه دوم). 370 هزار و 287 نفر مسابقات را در هشت ورزشگاه از نزدیک تماشا کردند و میانگین 10 هزار نفر را برجای گذاشتند. 839 شوت به سمت دروازه‌ها زده شد که 291 شوت به چارچوب رسید. دروازه‌بان‌ها 27 کلین‌شیت را به ثبت رساندند. در این بین 29621 پاس ردوبدل شد و شاهد ارسال 329 کرنر به روی دروازه‌ها بودیم. 27 داور تا به اینجا قضاوت کرده و 128 بار از کارت زرد و چهار بار از کارت قرمز خود استفاده کرده‌ و 9 بارهم نقطه پنالتی را نشان داده‌اند که فقط یک‌بار این پنالتی‌ها تبدیل به گل نشد.

  ایران، باسابقه‌ترین دور دومی جام

10 تیم از مرکز و غرب آسیا صعود کردند و 6 تیم دیگر از شرق آسیا مجوز حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی را به دست‌ آوردند. به جز عمان و قرقیزستان که برای اولین بار به مرحله حذفی قدم می‌گذارند، الباقی تیم‌ها سابقه حضور در دور دوم را دارند. ایران با 12 حضور رکورددار به حساب می‌آید. تیم‌های کره‌جنوبی با 10، چین با 9 و عراق و ژاپن با هشت حضور در رده‌های بعدی هستند. استرالیا هم که از سال 2007 اجازه حضور در این رقابت‌ها را به دست‌ آورده، توانسته رکورد  صددرصد صعود از دور نخست را به خود اختصاص دهد و از این حیث رکورددار است. تیم ملی ایران هم اگر در سال 1992 در مرحله گروهی حذف نمی‌شد، می‌توانست در کنار استرالیا و با قدمتی به مراتب بیشتر، از این حیث هم رتبه نخست را به خود اختصاص دهد. نیمی از 16 تیم‌ کنونی در استرالیا توانسته بودند به دور دوم برسند و هشت تیم آن مرحله را تشکیل بدهند و حالا هم به این موفقیت دست پیدا کرده‌اند.

  ترین‌های امارات-2019

حالا نگاهی به ترین های مرحله گروهی می اندازیم. جایی که قطری ها درخشش بسیار ویژه ای داشتند و  بعد از آنها تیم کارلوس کی روش به عنوان دومین تیم از لحاظ گل زده و همچنین قرار گرفتن در جمع تیم‌هایی که دروازه شان را بسته نگه داشتند خود را جزء بهترین های دور گروهی جای دادند.

بیشترین برد: کره‌جنوبی، قطر و ژاپن (سه برد)
کمترین برد: فلسطین، سوریه، فیلیپین، یمن، کره‌شمالی، ترکمنستان (صفر برد)
بیشترین باخت: فیلیپین، یمن، کره‌شمالی و ترکمنستان (سه باخت)
کمترین باخت: امارات، اردن، کره‌جنوبی، ایران، عراق، قطر، ژاپن (صفر باخت)
بیشترین تساوی: امارات، فلسطین (دو تساوی)
کمترین تساوی: هند، کره‌جنوبی، چین، قرقیزستان، فیلیپین، استرالیا، یمن، ویتنام، قطر، عربستان، کره‌شمالی، لبنان، ژاپن، ازبکستان، ترکمنستان و عمان (صفر تساوی)
بیشترین گل زده: قطر 10 گل زده
کمترین گل زده: یمن، فلسطین (صفر گل زده)
بیشترین گل خورده: کره‌شمالی(14 گل خورده)
کمترین گل خورده: اردن، کره‌جنوبی، ایران، قطر (صفر گل خورده)
بیشترین کلین‌شیت: ایران، کره‌جنوبی، اردن، قطر (سه کلین‌شیت)
کمترین کلین‌شیت: هند، قرقیزستان، فیلیپین، یمن، کره‌شمالی، لبنان، عمان، ترکمنستان (صفر کلین‌شیت)

آقای گل: المعز علی (هفت گل)

پرتماشاگرترین بازی: امارات – هندوستان با حضور 43 هزار و 206 نفر
کم‌تماشاگر‌ترین بازی: قطر و کره‌شمالی با حضور 452 نفر
تعداد بریس: هشت بریس (سونیل چتری، وو لی، مهدی طارمی، سردار آزمون، معز علی، هلال الهلوی، یویا اوساکو، الدور شومورودوف)
تعداد هت‌تریک: یک هت‌تریک (ویتالیج لوکس از قرقیزستان)
تعداد پوکر: یک پوکر (معز علی از قطر)
گل به خودی‌ها: دو گل به خودی از عراق و قرقیزستان
تعداد کارت قرمز: چهار کارت قرمز
پرگل‌ترین بازی: قطر 6-کره‌شمالی صفر
کم‌گل‌ترین بازی: ایران-عراق، سوریه-فلسطین، فلسطین-اردن با نتیجه مشابه صفر-صفر
پرگل‌ترین گروه: گروه پنجم با 21 گل
کم‌گل‌ترین گروه: گروه دوم با 11 گل

بیشترین قضاوت: کریس بیث (استرالیا)، سزار آرتور‌راموس (مکزیک)، ریوئیچی ساتو (ژاپن)، احمد ابوبکار سیدالکاف (عمان)، کیم دونگ‌جین(کره‌جنوبی)، محمد عبدالله‌حسن‌محمد (امارات)، نواف شکرالله (بحرین)، عبدالرحمان جاسم (قطر) با دو قضاوت

کمترین قضاوت: جومپی ایدا (ژاپن)، احمد العلی (اردن)، خمیس الکواری (قطر) با صفر قضاوت
پربازی‌ترین ورزشگاه‌ها: زاید اسپورت‌سیتی، هزاء‌بن‌زاید، شارجه، خلیفه‌بن‌زاید با پنج مسابقه
کم‌بازی‌ترین ورزشگاه‌ها: آل‌مکتوم، آل‌نهیان، محمد‌بن‌زاید و راشد استادیوم با چهار مسابقه
زودترین گل جام: علی مبخوط از امارات به تایلند در دقیقه هفت
دیرترین گل جام: هلال الهلوی از لبنان به کره‌شمالی در دقیقه 98
تعداد پنالتی‌ها: 9 پنالتی (هشت تا به گل تبدیل شد و یکی توسط حسن الهیدوس قطری مقابل عربستان به گل تبدیل نشد)
بدترین تیم: کره‌شمالی با صفر امتیاز. 14 گل خورده و یک گل زده. تفاضل گل منفی 13
بهترین تیم: قطر با 9 امتیاز. 10 گل زده و صفر گل خورده. تفاضل گل مثبت 10.

  ایران در مرحله گروهی

تیم ملی ایران نیز برای دوازدهمین بار و همچنین برای هفتمین مرتبه پیاپی راهی دور دوم شد. ملی‌پوشان هفت گل به ثمر رساندند و دروازه‌شان باز نشد. کمترین شوت در مرحله گروهی به سمت دروازه ایران آمد.

سردار آزمون با سه گل بهترین گلزن ایران بود. مهدی طارمی با دو گل در رده بعدی قرار گرفت. سامان قدوس و اشکان دژاگه نیز دیگر گل‌های تیم کی‌روش را به ثمر رساندند. چهار گل در نیمه نخست و سه گل در 45 دقیقه دوم زده شد. ایران در حد فاصل دقیقه 16 تا 30 با دو گل خطرناک‌تر بوده و الباقی 15 دقیقه‌ بازی یک گل وارد دروازه رقبا کرده است. سردار با 18 شوت به سمت دروازه در جام رکورددار بوده است. شماره 20 تیم ملی رکورددار شوت داخل و خارج چارچوب هم بین هم‌تیمی‌هایش به حساب می‌آید.

علیرضا بیرانوند به‌همراه اشکان دژاگه و وحید امیری تنها نفراتی بوده‌اند که در هر سه بازی دور گروهی در زمین حضور داشتند. بیرانوند در 270 دقیقه بازی انجام‌شده درون گل حضور داشت. پیام نیازمند، امیر عابدزاده و مسعود شجاعی هم اصلا فرصت بازی پیدا نکردند.

  کی‌روش به طالبی و قلعه‌نویی پیوست

از سال 1972 مسابقات سروشکل گروهی- حذفی به خود گرفت. ایران از آن زمان تاکنون 14 بار در این رقابت‌ها حاضر شده که با احتساب این دوره، 9 بار به‌عنوان سرگروه راهی مرحله بعد شده، سه‌بار به‌عنوان تیم دوم کوالیفای شده و یک‌بار هم در سال 1992 از گردونه مسابقات کنار رفت.

از سال 1992 گروه‌ها چهار تیمی شد و ایران برای سومین بار صاحب هفت امتیاز شد. در سال‌های 2000 و 2007 هم این اتفاق رخ داده بود؛ مرتبه اول با جلال طالبی در مرحله یک‌چهارم به دست کره‌جنوبی حذف شدیم. در سال 2007 هم با امیر قلعه‌نویی  برابر کره مغلوب شدیم و حالا سومین مرتبه‌ای است که تیم ملی با هفت امتیاز به دور دوم می‌رسد. دو بار هم طی سال‌های 2011 و 2015، 9 امتیاز کامل را به دست‌آوردیم که باز در یک‌چهارم نهایی کوله‌بار را بستیم و برگشتیم. بدترین دوره هم مربوط به سال 1992 می‌شود که با چهار امتیاز حذف شدیم.

  رکوردهای به‌ جای مانده

ایران با 9 برد رکورددار بردهای پیاپی در مرحله گروهی به حساب می‌آید که تساوی با عراق به این رکورد 12 ساله پایان داد. یک برد با امیر قلعه‌نویی، سه برد با افشین قطبی و پنج برد با کارلوس کی‌روش در این مدت حاصل شد. همچنین تیم ملی ایران بعد از برد 2-یک عراق در سال 2011 در هشت بازی بعدی خود در مرحله گروهی گل نخورده است.

 

* نویسنده : نوید استاد رحیمی روزنامه‌نگار

نظر شما