شناسهٔ خبر: 30685283 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

صالحی‌امیری: فدراسیون فوتبال باید کی‌روش را مدیریت کند

صاحب‌خبر -
 

با عراق مساوی کردیم و به عنوان صدرنشین به مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا رسیدیم. هدفی که به‌دنبال آن بودیم و محقق شد اگرچه با برد همراه نبود.

با برد همراه نبودن این بازی برای ملی‌پوشان اما به دلیل بدبازی کردن تیم ایران نبود بلکه عراقی‌ها با استفاده از تمام حربه‌های ممکن باعث شدند تا به گل نرسیم هرچند که البته عراق هم تیم ضعیفی نیست و غلط نیست اگر گفته شود از شکست مقابل تیم ملی ایران، بیش از شکست مقابل هر تیم دیگری، بیزار است بنابراین مقابل ایران هرآنچه داشت گذاشت تا شکست نخورد.

با این حال مهم است که تیم ملی با صدرنشینی در گروه، کار را تمام کرد و به هدفش رسید. هدفی که به آن رسید و منصفانه نبود که به جای خوشحالی، حاشیه‌ای دیگر، دامنش را بگیرد. پیش از این هم اشاره شد که قبل از هر بازی در این تورنمنت حاشیه‌هایی دامن تیم را گرفت و به تبع آن انتظار می‌ر‌فت که حاشیه آینده هم قبل از بازی یک هشتم مقابل عمان باشد اما این بار، این اتفاق کمی جلوتر و روز بعد از مساوی مقابل عراق، رخ داد. حاشیه‌ای که اگرچه طی سال‌های قبل به دلیل مدیریت ضعیف مدیران فدراسیون فوتبال، جمع و جور نشد اما اگر این مدیران در مقابل کی‌روش خود را در حد و اندازه‌های مدیریت فدراسیون می‌دانستند حداقل در آستانه جام ملت‌ها یا پس از آغاز آن می‌توانست، جمع شود اما نه تنها مدیریت نشد بلکه بزرگترین و بدترین حاشیه ممکن با جرقه‌ای که تاج رئیس فدراسیون فوتبال زد، شعله‌ور شد. آنجا که به‌کی‌روش گفته بود‌ فدراسیون او را می‌خواسته اما وزارت ورزش مخالف بوده است و همین ماجرا باعث شده تا فدراسیون قرارداد کی‌روش را شش‌ماهه تمدید کند!

حال این سؤال پیش می‌آید که حتی اگر این ماجرا از سوی وزارت ورزش به رئیس فدراسیون منتقل شده، چه لزومی داشته که تاج آنرا با کی‌روش در میان بگذارد؟ اصولا مگر رئیس فدراسیون موظف است سرمربی تیم ملی را در جریان همه امور قرار دهد؟

در کجای شرح وظایف یک رئیس فدراسیون ـ آن هم از نوع فوتبال که شرایطی کاملاً ویژه نسبت به سایر ورزشها دارد ـ نوشته شده که برای به‌دست آوردن دل یک مربی خارجی، او را در جریان ریز اتفاقات و مراودات بین فدراسیون و وزارت ورزش بگذارد؟ آیا این ماجرا، کوچک کردن

قد و قواره ریاست فدراسیون نیست. بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی تا به امروز از وجود مربیان خارجی بهره‌مند شده‌اند و برخی از این ورزش‌ها مثل بسکتبال و والیبال به جایگاه‌هایی به مراتب بالاتر از آنچه که فوتبال به آن رسیده، رسیده‌اند اما به‌واقع کدامیک از رؤسای این فدراسیون‌ها تا این حد که رئیس فدراسیون فوتبال مقابل کی‌روش از موضع ضعف وارد شده، مقابل مربیان خارجی، ضعیف بوده‌اند؟ همه مربیان خارجی که تا به امروز در رشته‌های مختلف آمده‌اند می‌دانسته‌اند که در استخدام فدراسیون هستند و کار خود را کرده و رفته‌اند بدون این‌که طلبکار باشد چون رؤسای فدراسیون‌ها، از ابتدای کار، شرح وظایف آنها را مشخص کرده و برایشان چارچوب‌هایی در نظرگرفته‌اند که مربی خارجی یاد گرفته حق عدول از آن را ندارد. اما آیا این اتفاق در فوتبال هم رخ داده است؟ پیش از این و در همین صفحات از قابلیت‌های بالای فنی کی‌روش نوشتیم اما همزمان به ناهنجاری‌های او هم اشاره کردیم که نزج پیدا کرد چون مدیران فوتبال نه تنها با آن مقابله نکردند بلکه به حمایت از آن هم پرداختند! طبیعی است که هرچقدر این ضعف بیشتر شود آن ناهنجاری‌ها‌ بیشتر هم خواهد شد و وقتی ضعف به جایی برسد که رئیس فدراسیون فوتبال برای خوشایند مربی خارجی، آنچه را که بین او و وزیر گذشته و اصلاً لزومی ندارد که سرمربی خارجی از آن خبر داشته باشد، پیش او بازگو می‌کند که دیگر واویلاست و می‌شود همانی که کی‌روش هرچه دلش خواست به وزیر ورزش کشورمان گفت و تنها عکس‌العمل مقصر اصلی ماجرا، یعنی تاج، مصاحبه‌ای با رسانه‌ بود مبنی بر این‌که کی‌روش نباید در این مسائل ورود کند و باید به وظایف فنی خود بپردازد.

مصاحبه‌ای در همین حد و از نوع مصاحبه‌های رایجی که در این روزها هرازگاهی بعضی از دولتمردان برای بهبود شرایط معیشتی مردم انجام می دهند بدون آن‌که آب از آب تکان بخورد. در این میان تاج آنقدر محافظه‌کار است که حتی در همین مصاحبه‌اش هم ـ بیشتر از آنکه به هدف نشاندن کی‌روش سرجایش باشد، برای آرام کردن فضا انجام داده ـ در چند کلام ساده و خیلی آرام مواردی را به کی‌روش یادآوری کرده که اصولاً جزئی از وظایف اوست و اگر قرار است رئیس فدراسیون در قبال جنجال کی‌روش عکس‌العملی نشان دهد، باید به مراتب محکم‌تر از آن باشد که منتشر شد! گذشته از این حتی پس از همین مصاحبه اصطلاحاً لایت تاج، باید دید که آیا او رودر رو هم حتی همین حداقل‌ها را به کی‌روش منعکس می‌کند؟

جالب آنجای ماجراست که اگر چه برخی از کارشناسان یا رسانه‌ها به‌درستی از ضعف مدیریت فدراسیون فوتبال در مقابل مصاحبه جنجالی کی‌روش می‌گویند اما معدودی هستند که برای پاک کردن صورت مسأله، به نوعی موضعگیری می‌کنند که انگار کی‌روش مقابل مردم ایران قرار گرفته است و جریان را منحرف می‌کنند، تا اذهان از ضعف مدیریت تاج در اصلاح جریانی غلط که خیلی پیش از اینها می‌توانست تصحیح شود به سمت و سویی دیگر برود و جالب‌تر، اظهار نظرهایی از سوی کسانی‌که دیروز با او عکس یادگاری می‌گرفتندو امروز از القابی که در گذشته به کی‌روش نسبت داده می‌شده، می‌گویند!

در هر حال کی‌روش از هشت‌سال پیش که وارد فوتبال ایران شد با محک زدن شرایط و شناختی که نسبت به متولیان فوتبال پیدا کرد، زیاده خواهی‌هایش شروع شد و زمانی‌که حمایت‌های بی‌شائبه مسئولین فدراسیون فوتبال را، گزافه‌گویی‌هایش را نیز شروع کرد. گزافه‌گوی‌هایی که به جهت بی‌تفاوتی‌های متولیان فوتبال در کنار منفعل بودن متولیان ورزش کشور، نسبت به این بی‌تفاوتی‌ها، امروز هم دامن فدراسیون‌ها را گرفته و هم دامن وزارت و شخص وزیر ورزش ایران را!

در این میان تعجب‌برانگیزتر اظهارنظرهای متفاوتی از سوی برخی مدیران فدراسیون فوتبال است که تصمیم چند روز قبل از نظر مثبت فدراسیون و وزارت ورزش نسبت به کی‌روش می‌گفتند و حالا کی‌روش مدعی شده که وزیر ورزش او را نخواسته است.

به این ترتیب علی‌رغم امیدواری‌هایی که در جریان جام‌ملت‌های آسیا برای باقی‌ ماندن کی‌روش پس از این رقابت‌ها هم ایجاد شده بود، بعد از این اتفاق ناپسند، خیلی بعید به نظر می‌رسد که مربی پرتغالی کارش در فوتبال ایران ادامه پیدا کند با این وجود لازم است که به‌خاطر تیم ملی و بهترین نتیجه‌گیری ممکن، بعضی از موضوعات مسکوت بماند و آرامش لازم حاکم باشد‌‌ و بقیه ماجراها، بماند برای پس از جام ملت‌های آسیا. در حال حاضر نکته مثبت تیم ملی اعتقاد و اعتمادی است که سرمربی تیم ملی نسبت به بازیکنانش دارد و اعلام کرده که حاضر است جانش را برای آن بدهد و همینطور بازیکن اعتمادی خاص و ویژه به سرمربی خود دارند. شاخصه‌ای که می‌تواند در ادامه هم تداوم موفقیت‌های تیم ملی فوتبال را سبب شود. تیمی که امسال بیش از هر دوره دیگری، شایسته قهرمانی

است.

حمله بی‌سابقه کی‌روش به وزیر ورزش!

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، با اشاره به زمان پایان قراردادش با تیم ملی، وزارت ورزش را به باد انتقاد گرفت.

به‌ گزارش ‌ایسنا، کارلوس کی‌روش درباره قراردادش گفت: تنها مطلبی که اکنون می‌شود از آن مطمئن بود این است که شش ماه پیش فدراسیون تصمیم گرفت قرارداد من شش ماهه باشد. این یک واقعیت است. تصمیمی بود که گرفته شد و شفاف هم اعلام شد. در آن برهه احساساتم را با آقای تاج در میان گذاشتم ولی این خواسته و تصمیمی بود که از سوی فدراسیون و آقای تاج اتخاذ شد. مطلبی که آن زمان نمی‌دانستم ولی اکنون با توضیحات تاج مطلع شده‌ام چیزی است که اگر آن زمان می‌دانستم هرگز قراردادم را تمدید نمی‌کردم. تاج این مطلب را از من پنهان کرده بود. آن مطلب این بود که ماندن من کاملا بر خلاف خواسته وزارت ورزش و جوانان بود. آقای تاج دستورات خاصی از وزیر ورزش و جوانان گرفته بود که قرارداد من را تمدید نکند. اگر این مطلب را آن زمان می‌دانستم هرگز نمی‌ماندم. نمی‌خواستم کاری بر خلاف میل آقای وزیر انجام دهم.

او ادامه‌ داد: آقای تاج چند بار به من گفت‌ دلیل این که وزارت از فدراسیون حمایت نمی‌کند این است که او به دستورات وزارت عمل نمی‌کند. برای من عقلانی نیست که ماندنم باعث لطمه خوردن تیم‌ ‌ملی یا فدراسیون شود. جناب آقای دکتر سلطانی‌فر به هر دلیلی برنامه یا گزینه‌های دیگری دارند. من از مربیانی نیستم که بخواهم مدام از سیستم تشکر کنم و جلویش خم شوم. همیشه اصول خودم را دارم. یک نقطه نظر هم دارم که آن هم این است که از زمانی که رهبر ایران آن پیام تبریک و تحسین تیم‌ ‌ملی را دادند، وزارت ورزش و جوانان از آن به بعد کاملا علیه من قرار گرفت. اکنون یک واقعیت وجود دارد و آن خواسته وزیر ورزش و جوانان است که نمی‌خواهد کی‌روش این جا باشد. هیچ وقت از تیم و بازیکنان حمایت نشد. تمام برنامه‌های آماده‌سازی ما لطمه خورد و به نظر من اگر این تفرقه‌ها و مسائل در فوتبال ایران به وجود آمده است مسئولیتش با ایشان است. اکنون تمام باشگاه‌ها گلایه دارند و فقط یک باشگاه است که گلایه ندارد.

او ادامه‌ داد: ما تا پایان جام ملت‌های آسیا با قدرت ادامه خواهیم داد و برای هواداران فوتبال ایران می‌جنگیم . آینده برای من همین امروز است. به تعهداتم با تیم‌ ‌ملی ایران بسیار پایبند هستم اما وقتی من را نمی‌خواهند دیگر متشکرم! ‌ حداقل باید از زبان من واقعیت را بشنوند.

فدراسیون فوتبال باید کی‌روش را مدیریت کند

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: سرمربی تیم ملی فوتبال موظف است در چارچوب قرارداد خود به هدایت فنی تیم ملی پرداخته و حقی برای دخالت در امور داخلی کشور را ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سایت کمیته ملی المپیک، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در واکنش به اظهارات کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: سرمربی تیم ملی فوتبال موظف است در چارچوب قرارداد خود به هدایت فنی تیم ملی پرداخته و حقی برای دخالت در امور داخلی کشور را ندارد..‌وی افزود: فدراسیون فوتبال باید سرمربی تیم ملی را در چارچوب قرارداد و وظایفش هدایت و مدیریت کند. این وظیفه فدراسیون فوتبال و مسئولینش است تا در این شرایط حساس مانع از هرگونه ادبیات غیراخلاقی، توهین آمیز و مغایر مصالح ملی سرمربی تیم ملی شوند. باور دارم این ادبیات سرمربی تیم ملی نوعی باج خواهی است که در صورت عدم کنترل و تکرار می‌تواند عواقب جبران ناپذیری بهمراه داشته باشد.رئیس کمیته ملی المپیک در پایان گفت: در پایان ضمن تقدیر وتشکر از فدراسیون، کادر فنی و بازیکنان؛ وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و همچنین هواداران میلیونی تیم ملی فوتبال که حمایت مادی و معنوی مناسبی را از تیم ملی و سرمربی آن بعمل آورده‌اند‌ امید فراوانی داریم که تیم ملی فوتبال کشورمان با ظرفیت بالایی که دارد با شایستگی به قهرمانی مقتدرانه این دوره از جام ملتها

دست یابد.

تاج جواب کی‌روش را داد

رییس فدراسیون فوتبال گفت: کادر فنی و مسئولان تیم‌ ملی فقط موظفند به مسائل فنی تیم بپردازند و از بیان هرگونه مسائل غیرفنی و جانبی پرهیز کنند.

به گزارش ایسنا، مهدی تاج عنوان کرد: خانواده فوتبال در این مقطع حساس بر حفظ آرامش و وحدت و پرهیز از تنش تاکید دارند. شرح و تفصیل هر موضوع و انتقادی می بایست به پس از این رقابت ها موکول شود.

وی ادامه داد: تنها هدف وزارت ورزش و جوانان‌ فدراسیون فوتبال و کلیه فوتبالدوستان‌ گرامی و مردم عزیز ایران سربلندی تیم ملی است و همگان به سهم خود در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نبوده اند. اجمالا عرض می کنم که تاکنون پاداش، حقوق و پول روزانه کادر فنی و بازیکنان برای مسابقات تدارکاتی ‌جام جهانی، مسابقات تدارکاتی پیش از جام ملت ها و همچنین دیدارهای مرحله گروهی این پیکارها پرداخت شده است که مبلغ آن در صورت ضرورت اعلام می‌شود. درباره حقوق سرمربی محترم تیم ملی در قرارداد جدید ۶ ماهه در تامین و ترانسفر پول فدراسیون با مشکلاتی روبرو بود که در صدد رفع آن است. کادر فنی و مسئولان تیم‌ ملی فقط موظفند به مسائل فنی تیم بپردازند و از بیان هرگونه مسائل غیرفنی و جانبی

پرهیز کنند.

تاج تصریح کرد: تجربه نشان‌ داده در ادوار گذشته هم حواشی مشابهی رخ داده ‌که به تیم‌ ملی لطمه زده، بر این اساس می بایست این حواشی را مدیریت کرد تا به تیم ملی و توسعه فوتبال لطمه وارد نشود.

برچسب‌ها:

نظر شما