شناسهٔ خبر: 30681033 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اروپايي‌ها در نشست ضدايراني ورشو شرکت نخواهند کرد

صاحب‌خبر -
اروپايي‌ها در نشست ضدايراني ورشو شرکت نخواهند کرد
خبرگزاري آريا- روزنامه وال استريت ژورنال نوشت: اروپايي‌ها در نشست ورشو شرکت نخواهند کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، تلويزيون الميادين اعلام کرد روزنامه وال استريت ژورنال به نقل از منابع اروپايي خبر داد: اتحاديه اروپا به ائتلاف ضد ايراني نخواهد پيوست.
روزنامه وال استريت ژورنال به نقل از منابع اروپايي اعلام کرد: اروپايي‌ها در نشست ورشو شرکت نخواهد کرد، زيرا واشنگتن ورشو را به عنوان محل نشست سران انتخاب کرده است تا بين کشور‌هاي اروپايي شکاف ايجاد کند.

موگريني در نشست ضد ايراني ورشو شرکت نمي‌کند
روز گذشته نيز يک سخنگوي اتحاديه اروپا با اشاره به فشردگي برنامه کاري «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا از بعيد بودن حضور او در نشست ضد ايراني در لهستان خبر داد.
اين مقام اروپايي بامداد پنجشنبه در گفت وگوي با خبرنگار ايرنا در لندن گفت: ما از برگزاري کنفرانس درباره خاورميانه موسوم به «صلح و امنيت در خاورميانه» اطلاع داريم اما با توجه به اينکه موگريني در اين ايام مسافرت است، بعيد به نظر مي‌رسد که در کنفرانس فوق شرکت کند.

حضور انگليس در نشست ضد ايراني ورشو هنوز قطعي نيست
به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين ، سخنگوي دولت انگليس ضمن تأکيد بر موضع ثابت کشورش در مورد توافقنامه هسته اي ايران، از قطعي نبودن حضور انگليس در نشست لهستان خبر داد.
ادوين ساموئل سخنگوي حوزه غرب آسيا و شمال آفريقا در دولت انگليس در گفتگوي اختصاصي با شبکه الميادين در خصوص تحولات سوريه گفت: "بازگشايي سفارت ساير کشورها در دمشق تصميمي است که به خود آنها ارتباط دارد، ولي موضع دولت انگليس در اين خصوص هيچ تغييري نکرده است و ما هيچ برنامه اي براي بازگشايي سفارت خود در دمشق نداريم."
وي با ادعاي اينکه نظام بشار اسد مدتهاست اعتبار خود را از دست داده است ، افزود :" از اين رو دولت انگليس به رويکرد قبلي خود در اين خصوص ادامه مي دهد و همچنان منتظر بازگشت همه طرف ها به ميز مذاکره با نظارت سازمان ملل در ژنو باقي مي ماند".
سخنگوي دولت انگليس تصريح کرد : "موضع دولت انگليس در مورد توافقنامه هسته اي ايران تغييري نکرده است و ما اين توافقنامه را نخستين گام براي بازگرداندن ايران به عنوان يک کشور بزرگ در دنيا به آغوش جامعه جهاني مي دانيم".
وي با اشاره به اينکه دولت انگليس هنوز تصميم قطعي براي شرکت در نشست لهستان نگرفته و از مقامات ورشو خواسته است در مورد اهداف اين نشست توضيح دهند، اظهار داشت: "اطلاعاتي که ما از طرف لهستان دريافت کرده ايم نشان مي دهد اين نشست به اوضاع امنيتي خاورميانه به صورت کلي و نه فقط ايران خواهد پرداخت، ولي ما در اين خصوص به دقت تحقيق خواهيم کرد و تاکنون حضور انگليس در اين نشست قطعي نشده است".

لبنان دعوت آمريکا را براي حضور در نشست ورشو رد کرد
روز گذشته پايگاه اينترنتي شبکه تلويزيوني الميادين  به نقل از منابع لبناني نوشت: لبنان دعوت آمريکا را براي حضور در نشستي در ورشو پايتخت لهستان رد کرد.

روسيه: نشست ضدايراني ورشو غيرسازنده است
وزير امور خارجه روسيه تأکيد کرد، نشست ضدايراني آمريکا در ورشو نمي‌تواند نتايج سازنده‌اي براي حل بحران‌هاي منطقه‌اي به دنبال داشته باشد.
«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه گفته است اگر چه مسکو دعوتنامه حضور در کنفرانسي ضدايراني را که آمريکا در لهستان برگزار مي‌کند، دريافت کرده اما متعقد است که اين نشست نخواهد توانست مشکلات منطقه‌اي را حل کند.
«مايک پامپئو» وزير امور خارجه آمريکا پيشتر در مصاحبه‌اي با رسانه‌هاي آمريکايي گفته بود، واشنگتن در نظر دارد نشستي بين‌المللي را با محوريت «ثبات در خاورميانه» در تاريخ 13 و 14 فوريه (24 و 25 بهمن‌ماه) در ورشو پايتخت لهستان برگزار کند.
وزير خارجه آمريکا با تأکيد بر اينکه اين يک نشست ضدايراني است، گفته بود، ده‌ها کشور از مناطق مختلف جهان را براي حضور در اين نشست گردهم خواهد آورد.
برگزاري اين نشست ضدايراني با واکنش‌هاي مختلفي روبرو شده است و بعضي کارشناسان آن را يک نشست از پيش شکست خورده اعلام کرده‌اند.
بنا بر گزارش خبرگزاري «اسپوتنيک»، وزير امور خارجه روسيه که روز گذشته کنفرانس خبري سالانه خود را با تمرکز بر تشريح سياسيت‌ها و رويکردهاي مسکو در سال جاري ميلادي برگزار مي‌کرد، گفت: «ما دعوتنامه اين نشست را دريافت کرده‌ايم. علاوه بر اين دستور کار اين نشست نيز به دست ما رسيده که عمدتا شامل گفت‌وگو درباره درگيري‌ها در سوريه، يمن و مسائل مربوط به برنامه موشکي ايران و همچنين اقدامات ايران در منطقه مي‌شود».
وي در ادامه تأکيد کرد: «به نظر مي‌رسد که کل برنامه اين نشست به منظور پيشبرد رويکردهاي آمريکا براي مقابله با ايران در منطقه طراحي شده است. موضع رسمي ايالات متحدا رسما اعلام شده و اين نشست در ورشو نيز به طور مشخص با هدف دستيابي به اين هدف برگزار مي‌شود».
وزير خارجه روسيه ادامه داد: «در متن دعوتنامه نيز صراحتا اعلام شده که سند پاياني نشست را آمريکا و لهستان بدون حضور احتمالي ديگر کشورها تنظيم و تصويب خواهند کرد. اين روند معمول در مسائل بين‌المللي نيست.»
لاوروف در ادامه تصريح کرد: «با تمام احترامي که براي لهستان قائلم، به نظر مي رسد که اين نشست قصد دارد حدود 50 وزير خارجه کشورهاي مختلف جهان را گرد هم آورد تا صرفا بر روند تصويب سندي که آمريکا و لهستان آن را تنظيم کرده‌اند، نظارت داشته باشند. با توجه به تمام اين مسائل، ترديد بسياري وجود دارد که چنين نشستي بتواند نقشي سازنده در حل مشکلات و مسائل منطقه خاورميانه ايفا کند».

واکنش ايران به نشست ورشو
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در واکنش به اعلام برگزاري اين کنفرانس، به لهستان و شرکت‌کنندگان کنفرانس در توئيتي يادآوري کرد: کساني که در آخرين نمايش ضد ايراني توسط آمريکا شرکت کرده بودند، يا مرده‌اند، يا بي‌آبرو شده و يا به حاشيه رانده‌شده‌اند؛ و ايران قوي‌تر از هميشه است.
وي بابيان اينکه دولت لهستان نمي‌تواند اين ننگ را پاک کند، افزود: درحالي‌که ايران، لهستاني‌ها را در جنگ جهاني دوم نجات داد، اين کشور اکنون ميزبان يک سيرک درمانده ضد ايراني مي‌شود.
عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه نيز در اين خصوص اعلام کرد: 1892 لهستاني از سال 1942 ميلادي تاکنون در قبرستان لهستاني‌ها در تهران آرميده‌اند. بيش از يک‌صد هزار لهستاني پس از آزادي از اردوگاه‌هاي کار اجباري استالين از راه ايران بازگشتند. قبرستان‌ها در ايران بعد از 30 سال قابل‌جايگزيني هستند اما مردم تهران 77 سال است که احترام ميهمانان خود را نگاه داشته‌اند.


برچسب‌ها:

نظر شما