شناسهٔ خبر: 30676029 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خاکی صدیق در گفت‌وگو با فارس:

بودجه دانشگاه قطره چکانی است/ توانایی به روز رسانی آزمایشگاه‌های پژوهشی را نداریم

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: مشکل اصلی دانشگاه کمبود منابع مالی است و ما به دلیل پرداخت قطره چکانی بودجه توانایی به روز رسانی آزمایشگاه های پژوهشی را نداریم.

صاحب‌خبر -

علی خاکی صدیق  رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت: بودجه سال آینده دانشگاه نزدیک به 11 درصد افزایش پیدا کرده اما این مبلغ با توجه به افزایش هزینه های جاری دانشگاه بسیار ناچیز است وکفاف ما را نمی دهد.

وی با اشاره به افزایش حقوق و دستمزد  20 درصدی در سال آینده اظهار داشت: با این بودجه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه تعطیل می‌شود و کیفیت آموزش نیز افزایش نخواهد داشت؛ به طور مثال امسال ما با اعتراضات شدید دانشجویی درباره غذای دانشگاه روبرو بودیم که برای بالا بردن کیفیت در این بخش در اواسط سال جاری غذای دانشجویی را به بخش خصوصی واگذار کردیم که باعث رضایت مندی دانشجویان شد و در طی 2 ماه بالغ بر 25 هزار افزایش تقاضا داشتیم  اما واقعیت این است که  هر پرس غذای دانشجویی برای ما 8 هزار تومان  بوده  که در کل هزینه سنگینی است.

خاکی صدیق  افزود:بدون شک با توجه به رشد تورم در سال آینده با مشکلات مالی بسیاری مواجه خواهیم شد؛ در حال حاضر هزینه ما در بخش خوابگاهی زیاد است، البته دانشجویان نوبت دوم(شبانه) بخشی از هزینه خوابگاه را می دهند اما تمامی هزینه‌های خوابگاهی نوبت اول که شامل  تاسیسات و امکانات رفاهی می شود بر عهده دانشگاه است.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی  اضافه کرد: اگر واقعاً دولت توانایی تامین هزینه دانشگاه ها را ندارد باید به طور شفاف به مردم اعلام کرده و هزینه تحصیل برای دانشگاه‌ها قرار دهد. به طوری که آیا تحصیل رایگان شامل تغذیه و امکاناتی مانند سرویس ایاب و ذهاب می شود یا خیر.

خاکی صدیق تصریح کرد: دانشگاه دارای منابع درآمدی است که متاسفانه ما برای امکانات دانشجویان مانند خوابگاه ها  از منابع خود هزینه می کنیم؛ این موضوع در حالی است که این منابع باید در حوزه پژوهش و آموزش صرف شود که نمی شود. به طور مثال امسال ما 700 میلیون تومان تنها هزینه سرویس دانشجویان را پرداخت کرده ایم و باید به این نکته اشاره کنم که هدف اصلی  از درآمدهای دانشگاه‌ها ارتقاء کیفی مانند آزمایشگاه های پژوهشی است که در این بخش ما نمی توانیم توقع داشته باشیم دولت برای آزمایشگاه های پژوهشی ما هزینه کند.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی  خاطر نشان کرد: آزمایشگاه های پژوهشی دانشگاه باید به روز شوند که  به دلیل کمبود بودجه این فرصت وجود ندارد. ما برای ارتقاءکیفیت آموزش مهندسی باید از روش های نوین آموزشی بهره ببریم و این کار هزینه دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کلاس های ما به دلیل به روز نبودن وسایل کمک آموزشی استاندارد نیست گفت:  این در حالی است که ما علاقمندیم با دانشگاه های دنیا رقابت کنیم، اگر مشکل بودجه حل شود ما می توانیم ازخارج از کشور دانشجو جذب کنیم که باعث چرخش اقتصاد آموزش عالی خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما