شناسهٔ خبر: 30670383 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

هيچ مشکلي براي پرداخت تسهيلات اجراي طرح آبياري نوين نداريم

صاحب‌خبر -
هيچ مشکلي براي پرداخت تسهيلات اجراي طرح آبياري نوين نداريم
خبرگزاري آريا - شيراز-ايرنا- رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان فارس گفت: محور تمام راهبردهاي اين سازمان، بهره وري مناسب از منابع آب است و با توجه به اين موضوع هيچ گونه مشکلي در زمينه پرداخت تسهيلات براي اجراي طرح آبياري نوين نداريم.

به گزارش ايرنا مهدي قاسمي، پنجشنبه در نشست شوراي کشاورزي شهرستان ني‌ريز افزود: براي پرداخت اين تسهيلات به کشاورزان، غير تصرفي بودن زمين کشاورزي و در اختيار داشتن پروانه چاه کفايت مي کند.
وي، علمي و فني ‌کردن بخش کشاورزي و توانمندسازي بهره‌وران را از اهداف مهم اين سازمان برشمرد و بيان داشت: افزون بر اعطاي تسهيلات به اين بخش، استفاده از سخت‌ افرازهاي مختلف با هدف علمي‌کردن فعاليت در اين حوزه در دستور کار اين سازمان قرار دارد.
**مديريت شرايط خشکسالي نيازمند همکاري کشاورزان است
رئيس سازمان جهاد کشاورزي فارس همچنين در ادامه سفر خود به شهرستان ني ريز در جمع کشاورزان اين شهرستان اظهار داشت: بخش کشاورزي به سبب مواجه بودن با خشکسالي هاي متوالي و گرم شدن کره زمين، با شرايط دشواري رو به رو است اما مديريت علمي اين شرايط و عبور از آن، تنها با همکاري و مشارکت کشاورزان امکان پذير است.
قاسمي بيان کرد: بايد از حداقل منابع آبي و بارندگي ها بيشترين بهره را ببريم و توجه داشته باشيم که در دنيا با همين آبي که ما مصرف مي‌کنيم 2 برابر محصول توليد مي‌کنند.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي فارس افزود: بهره برداران مي توانند، بسياري از کشت‌هاي خود را با استفاده از آبياري نوين و قطره‌اي انجام دهند.
قاسمي، همچنين با اشاره به مزاياي استفاده از کشت هاي گلخانه اي گفت: در محيط هاي گلخانه اي به دليل اينکه سرپوشيده است، تبخير آب کمتر صورت مي گيرد، آفات کمتري وجود دارد و به همين سبب از ميزان استفاده از سموم نيز کاسته مي شود.
اين مقام مسئول در مورد بيمه محصولات کشاورزي هم بيان داشت: در آينده‌اي نزديک، مشکلات بيمه‌اي بخش کشاورزي را در مرکز استان با حضور نمايندگان بيمه کشاورزي مطرح مي کنيم و پيگير حل اين مشکلات خواهيم بود.
قاسمي گفت: رفع مشکلات سنددار کردن اراضي کشاورزي اين استان نيز نيازمند هماهنگي بين چند اداره کل است که اين سازمان تحقق اين مهم را پيگيري مي کند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در زمينه اختصاص حق آبه سد چشمه عاشق ني ريز و اجراي شبکه انتقال آب از اين سد به اراضي کشاورزي اين شهرستان، اين مساله به دليل کمبود اعتيارات انجام نشده اما در پي اجراي اين طرح هستيم و موضوع را با حضور معاون استاندارد فارس و مدير کل منابع آب اين استان دنبال خواهيم کرد.
او بيان کرد:
** مشکل سند دار شدن اراضي کشاورزان ني ريزي حل شود
فرماندار شهرستان ني ريز هم در اين نشست گفت: با توجه به اينکه بسياري از اراضي کشاورزان اين شهرستان سند ندارد بايد براي حل اين مشکل اقدامي جدي از سوي متوليان امر صورت گيرد.
محمد رضا اميري افزود: همچنين آسان شدن روند پرداخت تسهيلات براي احداث گلخانه، راه اندازي سامانه آبياري نوين و تخصيص اعتبار لازم براي احداث جاده هاي بين مزارع و باغ ها در اين شهرستان از جمله مطالبات کشاورزان ني ريزي است.
فرماندار شهرستان ني ريز، اختصاص سهميه حق آب به کشاورزان پايين دست سد چشمه عاشق اين شهرستان را به عنوان يکي ديگر از مطالبات بهره برداران ني ريز بيان کرد و از رئيس سازمان جهاد کشاورزي فارس درخواست کرد براي عملياتي شدن آن پيگيري هاي لازم را انجام دهد.
**42 واحد صنايع تبديلي در ني ريز فعال است
مدير جهاد کشاورزي شهرستان ني ريز هم در اين جلسه بيان کرد: اين شهرستان در توليد محصول پسته و انار در استان فارس مقام نخست را دارد، در توليد انجير ديم مقام دوم استان را داراست.
ذبيح الله سيروسي افزود: همچنين اين شهرستان از قابليت هاي لازم براي توسعه باغ هاي ديم انجير نيز برخوردار است.
او گفت: وجود 42 واحد صنايع تبديلي و نخستين کارخانه کنسانتره انار در شهرستان ني‌ريز، بخشي از توانمندي‌هاي اين شهرستان در حوزه کشاورزي است.
وي، بدون اشاره به آمار مشخصي اظهار داشت: 30 درصد از اراضي شهرستان ني‌ريز به صورت آبياري نوين انجام مي شود.
محسن طبري، بخشدار پشتکوه ني ريز نيز خواستار پرداخت تسهيلات به دامداران و آب ‌رساني سيار به دامداري هاي اين بخش شد.
سنددار کردن اراضي کشاورزي، بخشودگي جرائم و ديرکرد تسهيلات بانکي کشاورزان، اختصاص حق آبه سد چشمه عاشق به بهره برداران و مبارزه علمي با کرم ‌گلوگاه انار از جمله مشکلاتي بودند که کشاورزان ني ريزي در اين نشست مطرح کردند و شماري از معاونان سازمان جهاد کشاورزي فارس که در اين جلسه حضور داشتند به آنها پاسخ دادند.
شهرستان ني ريز در فاصله 192کيلومتري جنوب شرقي شيراز قرار دارد.
7379 /6118
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما