شناسهٔ خبر: 30664889 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفرنامه رييس جمهور به گلستان

صاحب‌خبر -
سفرنامه رييس جمهور به گلستان
خبرگزاري آريا - گرگان - ايرنا - حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران روز دوشنبه 24 دي 97 در راس کاروان تدبير و اميد به همراه 17 وزير و معاون خود سفري 2 روزه به استان گلستان داشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا روحاني عليرغم سفرهاي استاني دور اول خود در دولت يازدهم، اين بار برنامه حضور و سخنراني در دومين شهر هر استان را برنامه ريزي کرده بود، به همين منظور براي استان گلستان شهرستان گنبدکاووس در 90 کيلومتري از مرکز استان را براي ايراد سخنراني در نظر گرفت.
اين شهرستان در حدود 300 هزار نفر جمعيت دارد و در شرق استان واقع شده که همچون ساير شهرهاي استان اقوام مختلف در آن زندگي مي کنند، اما وجود قوم ترکمن در گنبدکاووس بيشتر از بقيه اقوام نمود دارد.
هواپيماي حامل رييس جمهوري حدود ساعت 10 صبح روز دوشنبه وارد فرودگاه کلاله شد و بعد از استقبال روحاني از سوي سيدکاظم نورمفيدي نماينده ولي فقيه و مناف هاشمي استاندار گلستان با خيرمقدم فرزند شهيد مدافع حرم افشين ذورقي بحري، کاروان تدبير و اميد به سمت گنبدکاووس حرکت و با استقبال مردم شهرهاي مختلف استان که در ورزشگاه تختي گردهم آمده بودند، مواجه شد.
رييس جمهوري اسلامي ايران در فرودگاه کلاله در سخناني کوتاه هدف از سفر خود به گلستان را ديدار با مردم و افتتاح چندين پروژه عمراني و زيربنايي اعلام کرد و گفت: پيگيري مصوبات دور اول سفر به گلستان در سال 93 از ديگر اهداف سفر دور دوم است که در اين دور، ضمن بررسي ميزان پيشرفت و اجراي پروژه هاي سفر دور اول، مصوباتي هم براي رشد و توسعه استان برنامه ريزي شده است.
روحاني در ورزشگاه تختي گنبدکاووس اظهار داشت که ما از توطئه هاي دشمن هراس نداريم و مشکلات را پشت سر خواهيم گذاشت، آمريکا و اذنابشان قادر نيستند ملت بزرگ و رهبري شجاع را به زانو درآورند.
وي ادامه داد: ما با تمام دوستان خود در جهان و اکثر همسايگان در اطراف کشور و جنوب خليج فارس برادر و دوست هستيم و بهترين روابط را با آنها برقرار کرده‌ايم، به جز يک تا دو همسايه که آماده‌ايم مشکلات را در اين زمينه حل کنيم.
روحاني به مردم گنبد اين اطمينان را داد که محروميت هاي بهداشتي و درماني شهر و ديارشان رفع مي شود.
او از ساخت پنج بيمارستان جديد در استان گلستان خبر داد و گفت: تا پايان دولت دوازدهم يک هزار تخت بيمارستاني در استان افزوده مي شود.
رييس جمهوري گفت: گلستان با اقوام و مذهب گوناگون و داشتن مردمي شجاع، مرزدار و عاشق ايران اسلامي و انقلاب، استان وحدت اقوام و مذاهب است.
روحاني بعد از اين سخنراني به منظور حضور در جمع نخبگان و ديدار با روحانيون شيعه و سني به مرکز استان گلستان حرکت کرد تا ادامه برنامه هاي سفر 2 روزه خود را در گرگان انجام دهد.
*** حضور و سخنراني در جلسه توسعه و برگزيدگان و افتتاح همزمان پروژه هاي زيربنايي و اقتصادي
رييس جمهوري گفت دولت تحت امرش در 40 سال اخير تحت بيشترين و شديدترين انتقادات بوده، که با اين وجود با تمام ظرفيت، انتقاداتي که به عملکردش مي شود را قبول دارد و از آن استقبال مي کند.
او افزود: کساني که از دولت انتقاد دارند، بايد انتظار داشته باشند که از آنها نيز به همين شکل انتقاد انجام گيرد؛ در اين شرايط سخت ديگر اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل و اعتدالگرا معنا ندارد و همه بايد يا هم متحد باشيم.
روحاني همچنين گفت: مي خواهيم بيش از اينها به مردم کمک کنيم اما توان دولت بيش از اين نيست؛ دولت تدبير و اميد افتخار دارد که شرايط و فرصت مناسبي را براي حضور و فعاليت جوانان، زنان، همه اقوام و مذاهب در عرصه‌ هاي مختلف فراهم آورده است و امروز با تلاش دولت سفير، فرماندار و معاونين مختلف از اهل سنت مشغول خدمت هستند.
رييس جمهور اظهار داشت: يکي از مشکلات گلستان کمبود آب است در حالي که استان همجوار با ساحل و دريا نبايد مشکل کم آبي داشته باشد، اين استان نبايد تشنه باشد و براي استفاده آب در بخش هاي شرب و صنعت و کشاورزي گرفتار کم آبي شود.
روحاني گفت: در برخي موارد عقب ماندگي هايي وجود دارد که تلاش مي کنيم با جذب سرمايه گذار خارجي و اختصاص بودجه هاي بيشتر آنها را به پايان برسانيم.
*** امضاء تفاهم نامه همکاري توسعه استان
38 تفاهم نامه همکاري به ارزش 180 هزار ميليارد ريالي براي توسعه بخش هاي زيرساختي، توليدي و صنعتي گلستان از جمله توسعه نيروگاه علي آبادکتول، ايجاد گلخانه، مشارکت در ايجاد پنبه ارگانيک، توليد بذر هيبردي و پروژه هاي آب شيرين کن عصر دوشنبه با حضور رييس جمهوري در گرگان امضا شد.
*** بهره برداري از طرح هاي عمراني و زيرساختي گلستان به صورت ويدئو کنفرانس توسط رييس جمهوري
614 طرح وزارت جهادکشاورزي با اعتبار 19 هزار ميليارد ريال و اشتغال هشت هزار و 451 نفر بهره برداري و يا عمليات ساخت آن آغاز شد.
در بخش وزارت صنعت، معدن و تجارت 31 پروژه از جمله واحد توليدي شورابه يد به بهره برداري رسيد.
در بخش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، بهره برداري از 23 سايت همراه اول با سرمايه گذاري 160 ميليارد ريالي و ايرانسل با احداث 188 سايت و سرمايه گذاري 504 ميليارد ريالي از جمله طرح ها بود که از طريق آنها پوشش شبکه تلفن همراه در گلستان صد درصدي شد.
بهره مندي 81 روستاي گلستان از اينترنت پرسرعت از ديگر طرح هاي افتتاحي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بود.
در بخش وزارت نيرو، ساخت مجتمع آبرساني 16 روستا، احداث نيروگاه خورشيدي، برق رساني روستايي و نيروگاه مقياس کوچک، زهکشي 6 هزار هکتار از اراضي شوره زار شمال استان آغاز شد.
در بخش وزارت راه و شهرسازي، توسعه و نوسازي فرودگاه گرگان، توسعه ترمينال فرودگاه، بزرگراه گرگان بجنورد به طول 50 کيلومتر، 220 واحد مسکن مهر، 10 کيلومتر راه روستايي و چهار ساختمان اداري در شهرهاي گلستان از جمله طرح هاي مرتبط بود.
رييس جمهوري در آيين بهره برداري از طرح هاي حوزه وزارت راه و شهرسازي خواستار رفع خطر نقاط حادثه خيز استان شد و گفت: دولت اعتبار لازم براي رفع برخي نقاط آسيب پذير را تامين خواهد کرد.
در بخش گردشگري هم چند هتل، 12 طرح ميراثي با سرمايه گذاري يک هزار و 600 ميليارد ريال و 70 واحد بوم گردي افتتاح شد و همچنين عمليات ساخت 12 طرح گردشگري شامل هتل، مجتمع هاي تفريحي و بازارچه هاي صنايع دستي با اعتبار 16 هزار و 580 ميليارد ريال آغاز شد.
در بخش اقدامات بنياد مستضعفان طرح کشت زيتون در 722 هکتار با اشتغال 120 نفر و ارزش 600 ميليارد ريال و احداث نهالستان با ظرفيت يک ميليون نهال آغاز گرديد.
همچنين در اين سفر 2 هزار سند روستايي با 580 ميليارد ريال ارزش اقتصادي تقديم مردم استان شد.
در بخش جمعيت هلال احمر استان گلستان نيز بهره برداري از 40 خانه هلال آغاز و طرح کاروان سلامت آغاز شد.
*** حضور و سخنراني در جمع علماي شيعه و سني استان
روحاني در جمع علماي ديني گلستان گفت: در کارزار مبارزه با تبليغات دشمن شرايط بسيار دشواري داريم، امواج فناوري از ما اجازه نمي گيرند و بايد در فضاي مجازي فعال باشيم.
رييس جمهوري افزود: در 22 بهمن ملت بزرگ و قدرشناس ايران نسبت به انقلاب اسلامي ملت‌ و حاکميت ملي چگونه به خيابان‌ ها مي‌ آيند و پاسخ قاطعانه به آنها که مي گويند مردم چهل سالگي انقلاب را نمي بينند، خواهند داد.
وي اضافه کرد: در روز اول انقلاب اسلامي ظرفيت برق کشور 7 هزار مگاوات بود و امروز به بيش از 80 هزار مگاوات رسيده ‌ايم که 11.5 برابر ظرفيت برق کشور افزايش پيدا کرده، همچنين در ابتداي انقلاب اسلامي 19 سد ملي وجود داشت که الان 172 سد بزرگ ملي داريم.
*** افتتاح مرکز تروما و اورژانس 152تختخوابي شهيد نبوي گرگان
روحاني در صبح دومين روز سفر خود به استان گلستان، مرکز تروما و اورژانس 152 تختخوابي شهيد نظام الدين نبوي را در زيربنايي به مساحت 11 هزار مترمربع با اعتباري بالغ بر 840 ميليارد ريال افتتاح کرد.
*** ديدار با جانبازان در خيابان
رييس جمهوري پس از افتتاح مرکز تروما گرگان حين خروج از بيمارستان 5 آذر در مواجهه با تعدادي از جانبازان قطع نخاعي از خودرو پياده و لحظاتي را در خيابان با آنان گفت و گو کرد.
روحاني در اين ديدار صميمانه که با احاطه مردم همراه بود براي دقايقي درد دل ها و خواسته هاي اين جانبازان را شنيد و از آنان دلجويي کرد و پس از پايان اين ديدار به ابراز احساسات فراوان مردم پاسخ داد.
*** حضور و سخنراني در جلسه شوراي اداري
رييس جمهور در جمع مسوولان گلستان گفت که کشور در شرايط عادي و طبيعي نيست اما از تحريم نمي ترسيم، عقب نشيني نکرده و از اهداف خود دست برنمي داريم.
روحاني ابراز داشت: در پايان کارم به مردم خواهم گفت که در اين خصوص دولت چقدر دچار سختي و زحمت شد.
او اظهار داشت: مدام ايران را تحريک مي کردند تا ما را به لبه آتش ببرند و معاهده برجام را نقص کنيم و پرونده ما را به شوراي امنيت بفرستند، اما حفظ برجام وظيفه اي بود که با سختي ها و بي خوابي هاي بسيار و تحمل انواع فشارها به آن رسيديم و تن به اين خواسته دشمن نداديم.
روحاني گفت: به همه جهان ثابت شد که ايران آغازگر جنگ اقتصادي نبود، آغازگر آمريکا، اسراييل و مرتجعان منطقه اي هستند و هنوز نيز آژانس بين المللي انرژي اتمي ايران را پايبند به تعهدات برجام مي داند، هنوز وقتي ترامپ در شوراي امنيت سخنراني مي کند و پشت ميز به ايران مي تازد به جز خودش هيچ يک از 14 عضو شوراي امنيت، نقض برجام توسط ايران را نمي پذيرند و ترامپ در اين مورد تنها مانده و اين رسوايي در تاريخ آمريکا بي سابقه است.
رييس جمهوري ادامه داد: اين که همه اعضاي شوراي امنيت به نفع ايران سخن مي گويند، موفقيت بزرگي براي ملت و دولت و تيم ديپلماسي کشور محسوب مي شود، مردم در جنگ اقتصادي سربازان مقدم هستند؛ آنها مي خواهند ما را منزوي کنند و ارتباط ايران را با دنيا قطع کنند، هر گونه پيشرفت و رشد با انزوا مغاير است اگر ما دور کشور را حصار بکشيم و سرمايه گذاري و فناوري خارجي وارد نکنيم يا صادرات و واردات نداشته باشيم، موفقيت و توسعه محقق نمي شود.
روحاني گفت: صادرات يکي از راهکارهاي افزايش کيفيت محصولات محسوب مي شود مثلا در حوزه صنعت خودرو تا وارد بازار جهاني نشويم ارتقاي محصولات اتفاق نمي افتد، بايد در رقابت با محصولات برتر؛ کيفيت کالا را افزايش و قيمت محصول را کاهش دهيم.
رييس دولت اضافه کرد: انحصار و عدم رقابت بلاي توسعه اين کشور است، در هر صنعتي که رقيب نداشته و منحصر باشيم، توليد را دچار مشکل مي کند، اگر منابع مالي، مواد اوليه و نيروي انساني ماهر داشته باشيم اما نتوانيم محصول را بفروشيم آرام آرام از چرخه رقابت حذف و مجبور به تعطيلي آن صنعت مي شويم.
روحاني گفت: بايد با دنيا در ارتباط باشيم، تکنولوژي و فناوري قابل خريد و فروش و معاوضه است، آمريکا در نظر دارد دور ايران ديواري بنا کند و کشور را منزوي کند، اما اين کار شدني نيست، در جهان نسبت به توافق هسته اي چند کشور محدود هستند که همراه آمريکا بوده و حتي متحدين آمريکا نيز پشت دولت اين کشور را خالي کرده اند، اتحاديه اروپا و نزديکان آمريکا نيز با تحريم و انزوا ايران مخالف هستند، در دادگاه لاهه نيز موفق شديم آمريکا را محکوم کنيم، آمريکا نمي تواند ما را محاصره کند.
وي افزود: از ديگر اهداف آمريکا اين بوده که مي خواهد نقش ايران را در منطقه کمرنگ کند و نمي خواهد ايران در منطقه تاثير گذار و پيشرو باشد، اما اين کشور اکنون در يمن امتحان خود را پس داده است، کارشناسان، افسران و تجهيزات بسياري را در جنگ يمن در امارات و عربستان مستقر کردند، فقط عربستان حدود 100 ميليارد دلار تجهيزات جنگي و موشک از آمريکا خريداري کرده است اما به اذعان کارشناسان خودشان الان به بن بست رسيده اند.
رييس جمهور ابراز داشت: هر چند امروز به شکست خود در جنگ يمن اعتراف نمي کنند، اما به يقين فردا بايد اين موضوع را نيز به زيان بياورند، به اين نتيجه رسيده اند که موضوع يمن راه حل نظامي ندارد و بايد به طريق سياسي حل شود.
*** نشست خبري پايان سفر
روحاني در نشست خبري با رسانه ها از مسوولان محلي گلستان خواست در جذب اين اعتبار تلاش کنند تا 30 درصد 200 هزار ميليارد ريال تفاهم نامه در سال هاي آينده اجرايي شود.
رييس جمهوري گفت: بايد کشاورزان را به کشت برخي از محصولات زراعي در استان تشويق کنيم تا با آب بَري کمتر، درآمد بيشتر داشته باشند.
روحاني افزود: وزارت نيرو هم بايد تلاش کند در تامين آب استان در جاهايي که نياز به تامين آب آشاميدني، صنعت و کشاورزي وجود دارد از آب دريا نمک زدايي کند و آن را در اختيار توسعه استان قرار دهد.
رييس دولت اضافه کرد: بايد مشکل تامين آب مردم گلستان که در کنار درياي خزر قرار دارند با سرمايه هاي بخش خصوصي و دولتي حل شود.
روحاني گفت: گسترش کشت گلخانه اي، توسعه زهکشي زمين هاي شور شمال استان، توجه به محيط زيست از جمله پارک ملي گلستان، خليج گرگان، آشوراده و زيرساخت هاي جاده اي جذب گردشگر در گلستان، مورد توجه دولت است.
وي بيان داشت: در اين سفر 586 طرح و پروژه در بخش هاي مختلف و در شهرستان هاي استان مورد بهره برداري قرار گرفت و اجراي برخي طرح ها نيز عملياتي و آغاز شد.
او همچنين گفت: در خصوص مشکلات با يکي دو کشور جنوبي (خليج فارس) آنها بايد مشکلات خودشان را حل کنند؛ به نظر من با پايان يافتن بحران يمن مسير براي اين روابط هموار مي شود.
وي با تشريح ديدگاهش در خصوص گلستان افزود: مقوله گردشگري و کشاورزي مزيت استان بوده و بايد به اين بخش و ايجاد کارهاي زيربنايي در استفاده از فناوري نوين بيشتر پرداخته شود.
به اعتقاد رييس جمهور؛ گلستان در حوزه گردشگري مزيت خاص خود را دارد که خليج گرگان و آشوراده در درياي خزر بي نظير و جاذبه گردشگري پارک ملي گلستان بي مانند است و در ساير استان ها اين همه جاذبه هاي بي نظير وجود ندارد.
روحاني گفت: مجموعه گلستان پرجاذبه است و شب گذشته هم طرح ها و پروژه هايي در حوزه هاي مختلف گردشگري اين استان بهره برداري يا کلنگ زني شد؛ گردشگري جاذبه گلستان است و مي تواند براي ايجاد اشتغال استان فرصت باشد.
رييس جمهور ادامه داد: استان گلستان در بخش کشاورزي داراي مزيت ويژه بوده و به عنوان مرکز توليد پنبه و گندم معروف است و امروز بهترين گندم کشور را کشاورزان گلستاني توليد مي کنند.
روحاني خاطرنشان کرد: دولت براي احياي خليج گرگان مشکل تامين اعتبار ندارد، فقط مشکل کارشناسي است تا نظر نهايي داده شود.
وي گفت: دولت براي احياي خليج گرگان تاکيد دارد که بايد به آن توجه ويژه شود؛ مقدمات ايجاد منطقه آزاد اينچه برون هم در دولت انجام شده و کار نهايي آن در مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان است که بزودي عملياتي خواهد شد.
روحاني افزود: اختلاف مالي بين ترکمنستان و ايران در خصوص محل اتصال راه آهن دو کشور در اينچه برون در حال رفع است که با پرداخت بخشي از بدهي مد نظر دولت ترکمنستان، اين موضوع حل خواهد شد؛ پروژه راه آهن اينچه برون - گرمسار هم شامل اصلاح مسير و برقي کردن و ايجاد تونل ها است که وزير راه و شهرسازي اعلام کرده که مقدمات اجراي آن به پايان رسيده و عمليات اجرايي طرح نيز آغاز خواهد شد.
رييس دولت اضافه کرد: مساله نوسازي بافت فرسوده در استان گلستان از اهميت بسزايي برخوردار است که در سال آينده دولت ساخت 900 هزار واحد مسکوني در بافت فرسوده در کشور را در دستور کار قرار دارد که اين واحدها با بهره گيري از وام هاي کم بهره با سود 6 درصد مي تواند در بازار رونق ايجاد کند.
روحاني افزود: با توجه به اين که گلستان از داشتن مرکز صنعتي بزرگ محروم است با استفاده از فناوري نو در استان مراکز صنعت سبز ايجاد شود.
وي اضافه کرد: با توجه به کيفيت بالاي محصولات زراعي استان همچون گندم در نشست با استاندار مقرر شد مشوق هايي براي کشاورزان اين بخش در نظر گرفته شود تا افزون بر افزايش توليد محصول درآمد آنان نيز بيشتر شود.
*** ترک گلستان بعد از 2 روز کاري
رييس جمهوري حوالي ساعت 16 روز سه شنبه 25 دي 97 از طريق فرودگاه بين المللي گرگان، استان گلستان را به مقصد تهران ترک کرد.
در اين سفر 2 روزه محمود واعظي (مسئول دفتر رييس جمهوري)، محمدباقر نوبخت (رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي)، علي يونسي (نماينده رييس جمهور در امور اقوام و اقليت هاي مذهبي)، حسينعلي اميري (معاون پارلماني رييس جمهوري)، نمکي (سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي)، آذري جهرمي (وزير ارتباطات)، کلانتري (رييس سازمان حفاظت محيط زيست)، علوي (وزير اطلاعات)، حجتي (وزير جهاد کشاورزي)، اسلامي (وزير راه و شهرسازي)، رحماني وزير صمت)، رحماني فضلي (وزير کشور)، اردکانيان (وزير نيرو)، سلطاني فر (وزير ورزش و جوانان)، مونسان (رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري)، بانک (مشاور رييس جمهوري در امور مناطق آزاد تجاري صنعتي و ويژه اقتصادي) و سعيدي کيا (رييس بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي) رييس جمهوري را همراهي کردند و هر يک به عنوان نمايندگان هيات دولت براي افتتاح و يا کلنگ زني طرح ها به شهرهاي مختلف استان سفر کردند و در بعضي از شهرستان ها نيز شوراي اداري به رياست نمايندگان رييس جمهوري برگزار شد.
3014/2729
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما