شناسهٔ خبر: 30661901 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -

بزرگداشت پنج سینماگر
 در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر

 مراسم بزرگداشت پنج چهره سرشناس سینما در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود. به گزارش ستاد خبری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، ابرهیم حقیقی طراح و مدیر هنری، عزیزالله حمیدنژاد کارگردان و فیلمنامه‌نویس، خسرو خسروشاهی صدا پیشه، عباس گنجوی تدوینگر و فاطمه معتمدآریا بازیگر، ۵ سینماگری‌ هستند که در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر مراسم بزرگذاشتی برای آنان برگزار می‌شود. ابراهیم حقیقی متولد ۱۳۲۸ طراح نشانه سیمرغ جشنواره فیلم فجر است. وی هفت دوره یعنی در دوره‌های دوم، سوم، نهم، دهم، پانزدهم، بیست‌وچهارم و سی‌ام طراح پوستر جشنواره فیلم فجر بوده است. این هنرمند که سابقه طراحی بیش از ۷۰ پوستر فیلم‌های سینمایی را در کارنامه دارد، برای طراحی پوستر فیلم «تیک‌تاک» از چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار دریافت کرد. همچنین لوح زرین و دیپلم افتخار ساخت آنونس را برای فیلم «جاده‌های سرد» در ششمین دوره جشنواره به‌دست آورد. عزیزالله حمیدنژاد کارگردان ۵۹ ساله سینما، سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داروان فیلم‌های اول و دوم را از دهمین‌دوره جشنواره برای ساخت «هور در آتش» دریافت کرد. او عضو هیات داوران بخش فیلم‌های اول در دوره‌های بیست‌وچهارم و سی‌ودوم و عضو هیات داوران مسابقه سینمای ایران در دوره یازدهم و همچنین از اعضای هیات انتخاب جشنواره در دوره سی‌ام بود. خسرو خسروشاهی، دوبلور و مدیر دوبلاژ سرشناس ایرانی تاکنون سرپرست گویندگان بیش از ۸۶ فیلم سینمایی بوده است.
فاطمه معتمدآریا بازیگر سرشناس سینما و متولد ۱۳۴۰ است. وی برای فیلم‌های «اینجا بدون من»، «گیلانه»، «زندگی»، «ریحانه» و «روسری آبی» نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده بود. این بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران برای بازی در فیلم‌های «همسر» و «یک بار برای همیشه» توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را به‌دست آورد. همچنین برای فیلم‌های «مسافران» و «برهوت» موفق شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کند. عباس گنجوی تدوینگر با سابقه سینما و متولد ۱۳۲۰، در سومین دوره جشنواره فیلم فجر برای تدوین فیلم‌های «تاتوره» و «گل‌های داودی» موفق به کسب جایزه شد. او همچنین برای فیلم‌های «جایی برای زندگی»، «سرزمین خورشید»، «روسری آبی»، «کیمیا»، «جنگ نفتکش‌ها»، «دو فیلم با یک بلیت» و «جستجوگر» نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده بود.

«شام آخر» و «یک شب» در موزه سینمای ایران

چهاردهمین جلسه از ویژه برنامه «نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران» به دو فیلم سینمایی «شام آخر» ساخته فریدون جیرانی و «یک شب» به کارگردانی نیکی کریمی از تولیدات سال‌ 1380 و 1383 می‌پردازد. به گزارش هنرآنلاین، در این برنامه که پنج‌شنبه 27 دی‌ماه برگزار می‌شود، «سیدحسن حسینی» پژوهشگر سینما و مطالعات فرهنگی در نشستی با اعضای سینماتک موزه «شام آخر» را مورد بررسی قرار می‌دهد و «آنتونیا شرکا» منتقد سینما نیز از زمانه و ساختار «یک شب» سخن می‌گوید. «شام آخر» ساعت 15 و «یک شب» ساعت 17 در سالن سینمافردوس موزه سینما روی پرده می‌روند. فیلم‌های معرفی شده در ویژه برنامه «نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران» با تلاش فیلمخانه ملی ایران برای نخستین بار و ویژه این برنامه، اسکن و اصلاح رنگ شده‌اند، از این رو اعضای سینماتک موزه سینما نسخه‌های باکیفیت بالا و کم نظیری از فیلم‌‎های چهار دهه اخیر سینمای ایران را خواهند دید.

«دختر خوب» به پایان رسید

فیلم کوتاه «دختر خوب» با تهیه‌کنندگی حامد عنقا و نویسندگی و کارگردانی راحله کرمی در تهران ساخته شد.  به گزارش ایلنا، در خلاصه داستان فیلم «دختر خوب»  آمده است: دختر خوب یک فیلم کوتاه معمولی نیست. دختر خوب روایت کوتاهی از بغض‌های فروخورده و حرف‌های نگفته است. سکوت و شکستن از درون...
مبینا آزادی، شقایق فریادشیران و بهزاد خلج بازیگران این فیلم هستند و هاشم مرادی مدیر تصویربرداری، مسیح سراج مدیر صدابرداری، حجت بابایی طراح گریم،  فاطمه پاقلعه‌نژاد مجری طرح، سحر خوش‌چشمان دستیار کارگردان، ساقی بلیغ عکاس این پروژه هستند. راحله کرمی پیش از این با فیلم کوتاه «عروسک» در جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایز بسیاری کسب کرده که جایزه بهترین فیلم از نگاه منتقدان جشنواره ویتنی انگلستان، بهترین فیلم کودک جشنواره شیکاگو، بهترین فیلم کوتاه جشنواره سیما، بهترین بازیگر و بهترین کارگردانی از جشنواره شمسه، بهترین فیلم از جشنواره کار و بهترین بازیگر کودک فیلم از جشنواره کار بخشی از این جوایز هستند.

راز نگاه «مونالیزا» هم کشف شد

بسیاری معتقدند چشم‌های نقاشی «‌مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی»‌ هنگامی که در سراسر اتاق حرکت می‌کنند آنها را دنبال می‌کند. این پدیده با نام «‌اثر مونالیزا» شناخته شده است اما تحقیقات جدید چنین ادعایی را رد می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، پدیده مرموز نگاه «مونالیزا» تاکنون واقعی شناخته می‌شد، اما محققان با انجام تحقیقات و آزمون‌های مختلف، ثابت کردند این نقاشی چنین ویژگی را ندارد. این تحقیق، راز نگاه‌های دنباله‌دار «‌مونالیزا»‌ به تماشاگران حاضر در موزه «‌لوور» را کشف کرد.
بخشی از این تحقیق نشان می‌دهد «‌مونالیزا»‌ به زاویه ۱۵.۴ درجه‌ای سمت راست تماشاگران خیره می‌شود اما محققان می‌گویند برای اثبات فرضیه خیره شدن، این زاویه باید ۵ درجه می‌بود. پروفسور «گرنات هورستمن» در این زمینه بیان می‌کند:‌ «روانشناسی ادراکی در دهه ۱۹۶۰ اثبات کرد مردم خیلی خوب می‌توانند بفهمند آیا کسی به آنها نگاه می‌کند یا نه.» محققان بر این باورند «اثر مونالیزا»‌ هیچ معنایی ندارد. آن‌ها بیش از ۲۰۰۰ بار اندازه‌گیری انجام دادند تا متوجه شوند دقیقا در کدام نقطه مردم احساس می‌کنند مونالیزا به آنها نگاه می‌کند و به این نتیجه رسیدند اکثرا اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد نگاه «مونالیزا» مستقیما به خود تماشاگران نیست بلکه به سمت راست آنهاست.
پروفسور «هورستمن»‌ هم در این باره بیان‌ کرد: «‌شرکت‌کنندگان در این تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند نگاه خیره «مونالیزا»‌ به سمت راست آنهاست و میانگین زاویه نگاه ۱۵.۴ درجه است. در نتیجه «اثر مونالیزا»‌ وجود ندارد. این امر بیانگر میل قوی انسان به دیده شدن و در مرکز توجه قرار گرفتن است، یا به بیانی دیگر ارتباط برقرار کردن با دیگران علی‌رغم شناخت آنها.» این اولین بار نیست که محققان مجذوب تاثیر تابلوی «مونالیزا» شده‌اند. در سال ۲۰۱۵ محققان برتانیایی در نشریه «‌ویژن ریسرچ»‌ اعلام کردند معمای سحرآمیز لبخند «مونالیزا»‌ را حل کرده‌اند. لبخند «‌مونالیزا»‌ دارای ویژگی لحظه‌ای قابل تشخیص بودن و در لحظه‌ای بعد ناپدید شدن است. آنها اعلام کردند این پدیده خطای بصری است که در اثر تکنیک خاص محوکننده‌ی «داوینچی»‌ برای رنگ آمیزی اطراف دهان نقاشی، ‌به وجود آمده‌ است. «لئوناردو داوینچی» متولد فلورانس ایتالیا در مدت ۶۷ سال از عمر خود، صدها اثر هنری را که مشهورترین آن‌ها تابلوی «مونالیزا» یا «لبخند ژکوند» است، خلق کرد. هرچند بیشتر شهرت «داوینچی» به‌ دلیل خلق دو شاهکار نقاشی جهان، یعنی «شام آخر» و «مونالیزا» است اما او علاوه‌ بر تبحر در نقاشی در مجسمه‌سازی، طراحی و مهندسی بناهای تاریخی نیز یک استاد بود.
 

برچسب‌ها:

نظر شما