شناسهٔ خبر: 30656300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مشکلات اجرايي پروتکل هاي مشترک ايران وسوريه رفع مي شود

صاحب‌خبر -
مشکلات اجرايي پروتکل هاي مشترک ايران وسوريه رفع مي شود
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- نخست وزير سوريه در ديدار رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران گفت: در دولت سوريه تمام مشکلات اجرايي که بر سر راه پروتکل هاي مشترک تهران و دمشق وجود دارد را حل خواهم کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از خانه ملت، هيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران به رياست حشمت الله فلاحت پيشه رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در جريان سفر به سوريه که در پي تداوم مناسبات بين کشورمان و دمشق پس از بحران داعش انجام شد، با عماد خميس نخست وزير اين کشور ديدار و گفت وگو کرد.
نخست وزير سوريه در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از صراحت بيان رييس هيات پارلماني ايران تصريح کرد: بايد گفت که بخشي از مشکل نزد طرف ايراني است؛ در واقع تاکنون چندين مرتبه مسئولان مربوطه اي که وظيفه اجراي پروتکل ها را بر عهده دارند تغيير کرده اند و بخشي از دلايل فرصت سوزي به ايرانيان باز مي گردد.
خميس تصريح کرد: مطلع هستم که رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ايران معمولا براي حل مشکلات به خوبي وارد عرصه مي شود، بنابراين از آقاي فلاحت پيشه درخواست مي شود حتما در اين خصوص نيز جدي عمل کرده و مشکلات طرف ايراني را برطرف کند.
نخست وزير سوريه اظهار داشت: همچنين شخصا در دولت سوريه تمام مشکلاتي که وجود دارد را حل خواهم کرد.
**کمک هاي ايران به سوريه حق الناس است و بايد در مناسبات دو کشور تسويه شود
حشمت الله فلاحت پيشه رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين ديدار با اشاره به اهميت وجود هماهنگي بين سفيران ايران و سوريه براي برنامه ريزي و تسهيل فعاليت مشترک دو کشور، گفت: اظهارات مقامات سوري بيانگر عمق علائق ديرينه بين دو کشور است که امري قابل تامل محسوب مي شود.
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه وجود اشتراکات در عرصه هاي مختلف بين تهران و دمشق نشان مي دهد که اين دو کشور در آينده هم بايد بيشتر با هم ارتباط داشته باشند، اظهار داشت: مقام معظم رهبري (مدظله العالي) تاکيد دارند که روابط ايران با سوريه بايد بصورت استراتژيک پيش برود تا در آينده هم هيچ کشوري نتواند در سوريه ايجاد فتنه کند.
وي با تاکيد بر اينکه بخشي از مسائل دو کشور در حوزه اجرا بايد حل و فصل شود، ادامه داد: شهداي مدافع حرم ايراني با افتخار در راه آرمان هايشان جان فشاني کردند و اين راه ادامه خواهد داشت.
**ايران از هيچ کمکي به سوريه در شکست دشمنان دريغ نکرد
فلاحت پيشه تصريح کرد: به هر حال در ايام غربت سوريه، جمهوري اسلامي ايران از هيچ کمکي براي شکست دشمنان سوريه دريغ نکرد؛ اين کمک ها بدون آزادسازي خط اعتباري و مالي امکان پذير نبود، کمک هايي که به هر حال حق الناس است و بايد در روابط دو کشور تسويه شود.
وي گفت: خرسندم که با امضاء برخي پروتکل ها ساز وکار لازم در اين رابطه پيش بيني شده است ولي متاسفانه از فرصت سوزي و کم کاري در حوزه اجرا گلايه مند هستيم.
اين نماينده مردم در مجلس دهم با اشاره به وظيفه نظارتي مجلس شوراي اسلامي براي پيگيري پروتکل هاي موجود بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي سوريه، تصريح کرد: هم اکنون اين وظيفه قانوني به کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي قوه مقننه واگذار شده است.
** سازمان مديريت سوريه در تغيير کاربري زمين هاي محل سرمايه گذاري ايران تعلل دارد
فلاحت پيشه يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران و روسيه در موضوع دفاع از سوريه متحد هستند و البته متحد هم خواهند ماند اما با اين وجود در حوزه اقتصادي نيز دولت سوريه بايد فرصت هاي اقتصادي را به گونه اي در اختيار دو کشور قرار دهد که احساس اختلاف و تبعيض پيش نيايد.
وي عنوان کرد: همچنين يادآور مي شود در بخشي از قراردادهاي با ايران، قرارداد منعقد شده اما سازمان مديريت و برنامه ريزي سوريه در تغيير کاربري زمين هاي محل سرمايه گذاري تعلل به خرج مي دهد که اين نوعي فرصت سوزي است و انتظار مي رود نخست وزير سوريه اين مشکل را برطرف کند.
** طرطوس و لاذقيه خط راهبردي بين ايران، عراق و سوريه است
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: طرطوس و لاذقيه خط راهبردي بين ايران، عراق و سوريه است و اين موضوع در قراردادهاي بين اين کشورها ذکر شده است، لذا بايد براي دلگرمي دو ملت اهداف اين خط راهبري محقق شود. متاسفانه اکنون کشتي هاي ايراني براي پهلوگيري طرطوس با مانع مواجه هستند که اين مانع بايد از طرف دولت سوريه برطرف شود.
وي با اشاره به اينکه هم اکنون يک هيأت از بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در سوريه به سر مي برد و روند مذاکراتشان خوب گزارش شده است، ادامه داد: ايران و سوريه هر دو مورد تحريم هاي ظالمانه آمريکا هستند و بايد در اين راه براي مقابله به يکديگر کمک کنند.
اين نماينده مردم در مجلس دهم تصريح کرد: يادآور مي شود در موضوع بهره برداري از ميادين نفتي، زمين هاي کشاورزي و غيره که همه اينها جزء پروتکل ها و توافقات في مابين است در حوزه اجرا با مشکلاتي روبرو هستيم که بايد از سوي طرف سوري برطرف شود. به عنوان مثال برخي اراضي براي سرمايه گذاري کشاورزي مشخص شده ولي اين اراضي فاقد حق آبه هستند لذا در اين شرايط امکان سرمايه گذاري فراهم نمي شود، لذا اين مسئله بايد در هيات دولت سوريه برطرف شود.
** سرمايه گذاري ايرانيان قطعا منافع مردم سوريه را نيز رقم خواهد زد
فلاحت پيشه با اشاره به اينکه سرمايه گذاري ايرانيان قطعا منافع مردم سوريه را نيز رقم خواهد زد، گفت: در ديدار با آقاي بشار اسد، وي نسبت به لزوم غلبه بر بوروکراسي اداري بين دو کشور تاکيد کرد که در اين راستا بايد تلاش هاي زيادي شود.
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بررسي فرصت هاي روابط اقتصادي بين دو کشور در کميسيون، اظهار داشت: برادران ايراني و سوري در يک جبهه عليه تروريسم و دشمنان اسلام جنگيدند و فتنه بزرگي را از سر دنياي اسلام دور کردند.
وي گفت: بنابراين هم اکنون نيز بايد براي رفع بوروکراسي هاي موجود در ايران پيگيري لازم به عمل بيايد و مسئولان سوري نيز در دولت به رفع موانع پيشبرد روابط اقتصادي کمک کنند.
وي ادامه داد: اين آمادگي وجود دارد که هفته اي يک بار با سفير سوريه در تهران نشست بگذاريم و گام به گام در جهت رفع موانع پيش برويم.
اين نماينده مردم در مجلس دهم تصريح کرد: بنابراين ليستي از موانع بوروکراتيک دوجانبه را تهيه خواهيم کرد که بخشي از آنها در سوريه است و بايد توسط کابينه دولت سوريه حل شود و بخشي از آن هم در ايران توسط مسئولان کشورمان پيگيري و حل خواهد شد. مطمئن هستم از آنجا که روابط ما عميق و بسيار استراتژيک است همه مسائل قابل حل محسوب مي شود.
سيام*3061*1535
انتهاي پيام /*

نظر شما