شناسهٔ خبر: 30653381 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

ماهواره‌بر «سیمرغ»؛ ابزاری برای تحکیم جایگاه ایران در فضا

ماهواره‌بر «سیمرغ» که به تازگی توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و تولید شده است موجب تحکیم جایگاه ایران در فضا می‌شود.

صاحب‌خبر -

 گروه سیاسی خبرگزاری آنا -سعید امینی، 10 سال از پرتاب اولین ماهواره کاملاً ایران می‌گذرد؛ در 14 بهمن سال 1387 بود که ماهواره «امید» به‌عنوان نخستین ماهواره‌‌ای که صفر تا 100 آن در کشورمان تولید شده، موجب شور و شوق ایرانیان شد و در تقویم رسمی کشورمان روزی تحت عنوان «روز بزرگداشت فناوری فضایی» ثبت شد.

پرتاب ماهواره «امید» به فضا حاصل زحمات تلاش‌گران عرصه‌های علم و فناوری بود که با این گام مهم جرقه تولید ماهواره‌های بعد از آن را زدند و بعد از آن ماهواره‌های طلوع، رصد، نوید، فجر و به تازگی پیام ساخته شدند.

توانایی دستیابی یک کشور به فناوری تولید ماهواره به خودی خود دستاورد مهمی تلقی می‌شود، اما از آن مهم‌تر توانایی ساخت ماهواره‌‌بری است که می‌تواند ماهواره را حمل و در مدار زمین قرار دهد.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ساخت ماهواره در طراحی و تولید ماهواره‌بر هم دارای قابلیت‌ها و به خودکفایی کامل رسیده است. هرچند در اول راه قرار داریم، اما همین که دانش آن در کشور بومی شده و در زمره کشورهای دارای دانش طراحی و تولید ماهواره‌بر قرار گرفته‌ایم، دارای ارزش و افتخار بسیاری است.

شب گذشته بود که جدیدترین ماهواره ایرانی با نام «پیام» توسط ماهواره‌بر ایرانی دیگری یعنی «سیمرغ» با موفقیت به فضا پرتاب شد و به‌طور رسمی نام این ماهواره‌بر در کنار سایر ماهواره‌برهای تولید داخل یعنی سفیر امید، سفیر رصد، سفیر نوید و سفیر فجر قرار گرفت.

«سیمرغ»، ماهواره‌بری است که می‌تواند ماهوارهایی با وزن 250 کیلوگرم را تا ارتفاع مداری 500 کیلومتر حمل کند، لذا نسبت به نسل‌های پیشین ماهواره‌برها از این حیث برای آن یک امتیاز مهم محسوب می‌شود.

سیستم پیشران این ماهواره‌بر در مرحله اول شامل چهار موتور کلاستر شده بوده و سیستم کنترلی آن نیز از چهار موتور جهت کنترل پرواز مرحله اول استفاده می‌کند. سیستم پیشران مرحله دوم این ماهواره‌بر نیز از دو موتور بهره می‌برد.

سیستم هدایت و سازه ماهواره‌بر سیمرغ از سیستم‌ هدایت کنترل خانواده محصولات سفیر است و در حوزه سازه با توجه به افزایش قطر موشک از ۱.۲۵ متر در ماهواره‌بر سفیر به ۲.۴ متر، تکنولوژی مورد استفاده در ماهواره‌بر سیمرغ کاملاً جدید بوده و برای اولین بار در کشور توسعه‌ یافته است.

همچنین در خاتمه باید به این نکته مهم تأکید کرد که تمامی اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حالی رقم می‌خورد که کشورمان تنها کمتر از ۲۰ سال مشغول مطالعه برنامه‌های فضایی است و در همین مدت زمان کم توانسته خود را وارد باشگاه کشورهای فضایی کند. ایران عضو هشتم این باشگاه، شامل هفت کشور روسیه، آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، ‌بریتانیا و هند است؛ باشگاهی که مشخصۀ اصلی اعضای آن چیزی نیست جز خودکفا بودن در ساخت ماهواره و موشک‌های ماهواره‌بر. همچنین مؤسسات مهم جهانی، ایران را جزو پنج قدرت نوظهور دنیا در فعالیت‌های فضایی دانسته‌اند که بالاترین سرعت فعالیت‌های فضایی را نیز بین پنج کشور نوظهور داشته است.

انتهای پیام/4079

برچسب‌ها:

نظر شما