شناسهٔ خبر: 30651100 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جابجايي شماري از مقامات ارشد دولت در تاجيکستان /تحليل

صاحب‌خبر -
جابجايي شماري از مقامات ارشد دولت در تاجيکستان /تحليل
خبرگزاري آريا - «امامعلي رحمان» رييس جمهوري تاجيکستان با صدور احکامي، به جابجايي چند مسووليت دردولت دوشنبه اقدام کرد.
«امامعلي رحمان» طي احکامي، سفراي تاجيکستان در قزاقستان و پاکستان و رييس ولايت «ختلان» در جنوب غربي تاجيکستان و بزرگترين ولايت اين کشور را برکنار و افراد جديدي را در اين سمت‌ها منصوب کرده است.
مهم‌ترين تغيير انجام شده در دولت تاجيکستان، برکناري «دولتشاه گل محمد زاده» رئيس ولايت ختلان و منصوب کردن وي به رياست کميته حفظ محيط زيست اين کشوراست.
بر اساس حکم رئيس جمهوري تاجيکستان، «قربان حکيم‌زاده» رئيس اداره زمين و زمين‌شناسي اين کشور از اين پس رياست ولايت ختلان را به عهده خواهد داشت.
«امامعلي رحمان» دراحکام جديد خود، صرفا" به جابجايي افراد در سمت هاي مختلف دردولت دوشنبه اقدام کرده است. کارشناسان، اين شيوه جابجايي افراد در سمت هاي مختلف در تاجيکستان را از جمله سياست دولت هايي مي دانند که، به نيروهاي جوان و متخصص در داخل امکان رشد و شکوفايي نمي دهند.
بايد گفت: برغم برخي ادعاهاي دولت دوشنبه مبني بر نوگرايي و تجدد، تاجيکستان همچنان به شيوه هاي سنتي اداره مي شود.
وي در اين احکام، صرفا" به جابجايي افراد در سمت هاي مختلف دردولت دوشنبه اقدام کرده است. کارشناسان، اين شيوه جابجايي افراد در سمت هاي مختلف در تاجيکستان را از جمله سياست دولت هايي مي دانند که، به نيروهاي جوان و متخصص در داخل امکان رشد و شکوفايي نمي دهند.
درعين حال، بايد گفت: برغم برخي ادعاهاي دولت دوشنبه مبني بر نوگرايي و تجدد، شکي نيست که تاجيکستان همچنان به شيوه هاي سنتي اداره مي شود. در شيوه سنتي اداره امور کشور، مهره هايي که از سوي شخص رئيس جمهوري منصوب مي شوند، اساسا" هيچگاه حذف نمي شوند، اما امکان جابجايي اين دسته از مقام هاي دولتي وجود دارد.
بر اساس حکم جديد رئيس جمهوري تاجيکستان، «دولتشاه گل محمدزاده» که از سال 2013 تا سال 2018 ميلادي، بيش از 5 سال رياست بزرگ‌ترين ولايت تاجيکستان را به عهده داشت، از اين پس در سمت رياست کميته محيط زيست مشغول به کار خواهد شد.
درحقيقت، تاجيکستان به صورت شخص محور اداره مي شود و شخص رئيس جمهوري زمام امور مسووليت هاي مختلف را به عهده دارد.
در منطقه آسياي مرکزي، کشوري نظير قرقيزستان در حال تجربه دموکراسي در بخش هاي مختلف ساختار دولت است. در حقيقت، دولت دوشنبه نيز مي تواند با استفاده از تجربيات دولت بيشکک، اداره امور تاجيکستان را به جوانان تاجيک واگذار کند.
ناگفته نماند، ولايت خَتلان يکي از استان‌هاي تاجيکستان با مرکزيت شهر «قُرغان‌ تپه» است. در زمان شوروي و پس از سال هاي استقلال، ولايت ختلان از جمله محروم‌ترين مناطق تاجيکستان محسوب مي شده است.
محروميت اين منطقه، ازجمله دلايل بروز خشونت زياد دراين ولايت است. وضعيت جاري موجب شده است، بخشي از ساختارهاي قدرت در تاجيکستان در اين استان متمرکز شوند.
به عنوان مثال، جناح‌هاي سياسي اين منطقه به‌ ويژه کولابي‌ها در جنگ‌هاي داخلي سال هاي 1992-1993 ميلادي، طرف پيروز در کشمکش‌ها بودند و پس از آن امور تاجيکستان بيشتر در دست اين جناح قرار داشته است. «امامعلي رحمان» رئيس جمهوري تاجيکستان نيز از جمله سياستمداران تاجيک اهل کولاب است.
جابجايي مهره ها و تغيير برخي مسووليت ها در تاجيکستان را نمي توان به معناي تغييرات اساسي در ساختار قدرت در اين کشور آسياي مرکزي قلمداد کرد. 139/118
نويسنده: محمد علي طالبي خاکياني
کليدواژه تاجيسکتان

نظر شما