شناسهٔ خبر: 30640434 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس شورای زکات استان قزوین:

بسیج اطلاع رسانی برای ترویج زکات راه اندازی شود

آیت الله عابدینی گفت: ائمه جمعه و جماعات، صاحبان منابر، مداحان، قاریان، اصحاب رسانه ها و فضای مجازی فرصت هایی هستند که با ارزیابی ظرفیت و توان آنها می توان بسیج اطلاع رسانی زکات راه اندازی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی کمیته امداد قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در جلسه شورای زکات استان بیان کرد: باید کاری کنیم که انگیزه و نیت الهی و عبادی در اجرای زکات تقویت شود از این رو نباید تنها به تشویق مادی به عنوان یک رویکرد انگیزشی نگاه شود.

 

رئیس شورای زکات استان قزوین ادامه داد: موضوع تشویق برای مودیان و عاملان زکات امر پسندیده ای است ولی نباید این امر موجب شود تا نیت قرب الهی در ادای زکات و ترویج فرهنگی این فریضه دینی فراموش شود.

 

وی افزود: نگاهی به آیات و روایات نشان می دهد که نیت الهی در انجام کارها و عبادات بسیار مهم و اساسی است و اگر مصادیق و روایات مربوطه برای مردم تبیین شود، اجرای فرائض دینی را با انگیزه و آگاهی بیشتری شاهد خواهیم بود.

 

آیت الله عابدینی اضافه کرد: تبلیغ و اطلاع رسانی معارف دینی در زمینه زکات را امری مهم بوده و لازم است در ابتدا همه کسانی که به عنوان مبلغ در امر تبلیغ زکات هستند با روش های تبلیغ آشناشوند تا با شناخت بیشتری در این راه گام بردارند چراکه لازم است معارف و احکام نورانی اسلام را به صورتی آسان فهم در اختیار مردم قرار دهیم.

 

وی تصریح کرد: بیان وقایع درس آموز صدر اسلام، تجربیات و شیرینی های عصر حاضر در اجرای احکام اسلامی رویکرد دیگری است که می تواند به شایستگی در میان مردم تأثیرگذار باشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزو ین با اشاره به حتمی بودن وعده الهی، عنوان کرد: آیات مختلف قرآن کریم از جمله آیه 96 سوره اعراف بر این مهم تأکید دارد حال اگر تبیین شایسته ای در این خصوص صورت گیرد، اقشار مختلف جامعه با اشتیاق بیشتری برای اجرای دستورات پروردگار مهربان اقدام می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در عمل و رفتار مردم موثر است تبیین دقت در کسب روزی حلال است، اگر مردم بدانند که ذره ای بدهی حتی به اندازه دکمه لباس در عبادت و جریان زندگی آنها موثر است، آن گاه با دقت و توجه بیشتری در اعمال اقتصادی وارد می شوند و زکات را ادای تکلیف دینی و پرداخت بدهی می دانند و در انجام آن حساسیت لازم را خواهند داشت.

 

آیت الله عابدینی توضیح داد: شاید دانستن احکام و معارف دینی این گمان را در اذهان ما متبادر سازد که نیازی به شنیدن این مسائل نداریم ولی همه ما حتی بنده هم به شنیدن دوباره این آموزه ها نیاز داریم تا با تکرار این تذکرها در انجام معارف و احکام دینی با جدیت، انگیزه و آگاهی عمل کنیم.

 

وی شناسایی ظرفیت های مختلف تبلیغی را مهم برشمرد و  اظهارکرد: ائمه جمعه و جماعات، صاحبان منابر، مداحان، قاریان، اصحاب رسانه ها و فضای مجازی فرصت هایی هستند که با ارزیابی ظرفیت و توان آنها می توان بسیج اطلاع رسانی زکات راه اندازی کرد.

 

رئیس شورای زکات استان قزوین ادامه داد: در سیمای استان برای ترویج زکات شاهد برنامه های مختلفی بوده ایم ولی به نظر می رسد که می توان از ظرفیت رسانه استانی بیش از این استفاده کرد همچنین در فضای مجازی هم می توان با فراهم آوردن مطالب مفید، به اطلاع رسانی شایسته بپردازیم.

 

وی با تقدیر از روشن بودن گزارش های درآمد و هزینه کرد زکات اعلام کرد: لازم است این گزارش ها در سطح جامعه اطلاع رسانی شود تا مودیان و سایر اقشار جامعه، خدمات و نتایج پربرکت اجرای زکات را بیش از پیش درک کنند.

 

در ادامه مدیرکل کمیته امداد استان قزوین با تشریح عملکرد 9 ماهه جمع آوری زکات گفت: زکات جمع آوری شده در 9 ماهه سال جاری با رقمی بیش از 12 میلیارد و 358 میلیون تومان از رشد 51 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.

 

«مجید مومنی» گفت: از این میزان زکات، 63 درصد برای محرومان هزینه شده که برای تأمین جهیزیه، پرداخت هزینه درمانی نیازمندان، کمک هزینه تحصیلی، کمک به احداث وتعمیر مسکن مددجویان فاقد مسکن و آزادی زندانیان غیرعمد، اختصاص یافته است.

 

وی یادآورشد: در حال حاضر در استان قزوین 842 روستا داریم که 450 روستا مشمول پرداخت زکات واجب هستند.

 

نظر شما