شناسهٔ خبر: 30639926 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تحلیل بهزاد نبوی از وضعیت امروز جامعه

مردم نارضایتی دارند اما برانداز نیستند

صاحب‌خبر -



بهزاد نبوی چهره برجسته اصلاح‌طلب معتقد است هرچند مردم نارضایتی‌هایی از وضع موجود دارند، اما به سمت براندازی نمی‌روند. او در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با ایسنا و درباره اینکه چرا ملت ایران به سمت آنچه دولت امریکا انتظار داشت نرفت، گفت: اکثریت مردم با وجود نارضایتی از شرایط موجود، با اصل نظام مخالفت ندارند. به باور آنها، اصل نظام بد نیست بلکه آنچه مشکل درست کرده است، وضع موجود نظام است. اقشار پایین دست جامعه به‌خاطر وضعیت اقتصادی و معیشتی، روشنفکران به‌خاطر مسائل سیاسی ناراضی هستند. مردم نه تنها انتقاد بلکه اعترض‌های تند نسبت به نظام دارند ولی این‌ نارضایتی‌ها سبب نمی‌شود که آنها به صف براندازان نظام پیوسته و دنبال براندازی باشند. مردم به حفظ منافع و امنیت ملی و استقلال کشور می‌اندیشند و فکر می‌کنند اگر به سمت اهدافی که از طرف مخالفان انقلاب القا می‌شود حرکت کنند، ممکن است منافع ملی، امنیت و استقلال کشور به خطر بیفتد، بنابراین با وجود آنکه از شرایط موجود رضایت ندارند، حاضر نیستند به برنامه‌های ترامپ و براندازان همسو با وی تن بدهند.
 دستورالعمل‌هایی برای طرح عدم  کفایت  دولت
این فعال سیاسی ادامه داد: در خارج از کشور تنها مجاهدین خلق و سلطنت‌طلبان خواهان براندازی نظام هستند ولی عدِه و عدُه کافی در کشور ندارند که بتوانند بر حرکت‌های اجتماعی و سیاسی در داخل کشور تأثیر بگذارند. با وجود گستردگی حیطه جغرافیایی اعتراضات و درگیر شدن حدود 90 شهر در اعتراضات دی‌ماه 96، جمع شرکت‌کنندگان از 150-100 هزار نفر بیشتر نشد. اعتراضات هم عمدتاً در شهرهای خیلی کوچکی بود که معمولاً اعتراضات سیاسی از آنها شروع نمی‌شود. من معتقدم مردم عاقل‌تر از آن هستند که در مسیری حرکت کنند که آینده نامعلومی برای کشور دارد. به همین دلیل این قبیل حوادث گسترش آنچنانی پیدا نکرده و در سطح محدودی باقی می‌ماند.نبوی گفت: چنانکه همه می‌دانند همان اعتراضات محدود نیز در بدو امر با تحریکات سیاسی داخلی شروع شد. عده‌ای که مخالف دولت روحانی بودند با دستورالعمل‌هایی که برایشان صادر شده بود ابتدا در مشهد و سپس در سایر شهرها حرکت‌های ضد دولتی خود را آغاز کردند ولی خیلی زود متوجه شدند که اختیار کار از دست آنها خارج شده و حرکت براساس برنامه‌ریزی آنها پیش نمی‌رود و به ناچار حرکت خود را متوقف کردند. بنابراین همان اعتراضات اولیه هم مردمی نبود بلکه یک جریان خاص دنبال برخورد با دولت و طرح عدم کفایت دولت در مجلس بود و با این روش می‌خواست برنامه خود را شروع کند ولی یکی دو روز پس از آغاز اعتراضات مجبور شد که تغییر موضع دهد ولی تا تغییر موضع انجام شود، اعتراضات بخشنامه‌ای شهرهای کوچک را دربرگرفت. به طور خلاصه این حرکت‌ها در ابتدا توسط طیف‌هایی در درون نظام سازماندهی شد ولی بعد از یکی دو روز شکل خودجوش گرفت و در شهرهای کوچک ادامه یافت ولی به‌دلیل عدم همراهی مردم و جناح‌های سیاسی داخلی پس از پنج روز به طور کامل فروکش و ترامپ و حامیانش را ناامید کرد.
سیاست خارجی تصمیم نظام است
وی ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که در کشور ما اگر همه اعتراض به سمت دولت برود، بعضاً دادن آدرس اشتباه است. مثلاً اگر به دولت اعتراض شود که چرا در سوریه دخالت داریم، این آدرس غلط دادن است. چون حضور در سوریه ارتباطی به دولت ندارد.اگر دولت در انجام مسئولیت‌های خود کوتاهی می‌کند، مردم به دولت اعتراض کنند. اگر قوه قضائیه یا مجلس شورای اسلامی اقدام نادرستی انجام می‌دهند، به قوه قضائیه یا مجلس اعتراض کنند. اما اگر به سیاست خارجی نقد دارند، نمی‌توانند به دولت انتقاد کنند چون دولت به تنهایی در قبال سیاست خارجی مسئول نیست و سیاست خارجی، تصمیم نظام است. خوشبختانه مردم این مسائل را می‌فهمند. مثلاً متوجه هستند که چه میزان از گرانی‌ها به عملکرد دولت مربوط است، چه میزان مربوط به تحریم‌هاست و متوجه سهم عوامل داخلی که در بازار ارز و سکه اخلال ایجاد می‌کنند، نیز هستند.
نبوی درباره شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» که از سوی تعداد محدودی در دی ماه 96 مطرح شد، این سؤال را مطرح کرد که چرا تا این حد روی این شعار کار می‌کنند؟ او توضیح داد: تصور مخالفان جمهوری اسلامی این است که اصولگرایان در افکار عمومی جایگاه و پایگاه اجتماعی نیرومندی ندارند. بنابراین نوک پیکان حملات خود را سمت اصلاح‌طلبان برده‌اند که پایگاه اجتماعی گسترده‌ای در جامعه دارند. در حوادث دی‌ماه بیشتر حملات به‌سمت آقای خاتمی بود تا او دیگر «تکرار» نکند. مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند اصولگرایان برای آنها مشکلی ندارند و اگر بتوانند حمایت مردم از اصلاح‌طلبان را کاهش دهند، نظام را به پایان خط نزدیک می‌کنند. به‌همین دلیل روی این شعار خیلی مانور می‌دهند. در این زمینه اتحادی نانوشته میان آنان، تندروهای داخلی و ترامپ ایجاد شده است. ترامپ در جهت نابودی برجام تلاش می‌کند، براندازان برایش کف می‌زنند و تندروها هم می‌گویند ما از اول گفتیم برجام به ضرر کشور است. البته رئیس جمهوری و دولت مورد تأیید اصلاح‌طلبان است و آنها سهم‌هایی هم در این دولت دارند. بنابراین طبیعی است همان‌طور که از دولت نارضایتی تشدید می‌شود، اصلاح‌طلبان هم سهم خود را از این تشدید نارضایتی خواهند داشت.

نظر شما