شناسهٔ خبر: 30639785 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

نشریات دانشجویی/13؛

سکوت شورای صنفی در قبال تعویق مطالبات صنفی دانشجویان

موضوع سنوات یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان است که شورای صنفی دانشجویی اکثر دانشگاه‌ها را نیز به چالش کشیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، موضوع سنوات یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان است که شورای صنفی دانشجویی اکثر دانشگاه‌ها را نیز به چالش کشیده است. دانشجو بر اساس مصوبات قانونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طبق ماده 5 آئین‌نامه تمامی دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های سطح 1 و 2 دولتی، آموزش رایگان برای دانشجو در هر دوره تحصیلی صرفاً یک‌بار امکان‌پذیر است.

در ادامه تبصره ماده 5 همین آئین‌نامه دانشجوی مشمول آموزش رایگان، در صورت حذف غیرموجه درس به تشخیص دانشگاه یا به دست نیاوردن نمره قبولی در هر درس، برای انتخاب مجدد همان درس یا درس جایگزین آن، موظف به پرداخت هزینه درس مطابق تعرفه مصوب هیئت‌ امنای دانشگاه است.

با توجه به ماده 8 آئین‌نامه سقف مدت مجاز تحصیل در هر دوره محدود است و با اتمام سنوات مجاز، امکان تحصیل در آن دوره از دانشجو سلب می‌شود و طبق تبصره، ادامه تحصیل دانشجوی مشروط «در سنوات مجاز»، منوط به تأیید مراجع قانونی دانشگاه است.

نشریه دانشجویی تضاد به صاحب امتیازی شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت در شماره سوم خود مقاله‌ای با عنوان «تعویق مطالبات» در خصوص مشکلات صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

شورای صنفی حل مسئله سنوات را در هر مرحله به تعویق انداخت که در 23 آبان 97 در مرحله اول طی نامه‌ای به ریاست دانشگاه علم و صنعت به نمایندگی از دانشجویان علم و صنعت 9 مورد را درخواست کرد.

 اولین مورد از درخواست‌ها، افزایش سنوات رایگان کارشناسی به 10 ترم و افزایش مهلت دفاع دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بود که طبق درخواست‌های دانشجویان مقرر شد دانشگاه تصمیم خود را تا مدت‌ زمان دو هفته بعد از آن در سایت دانشگاه ابلاغ شود.

اما بعد از گذشت دو هفته موضع شورای صنفی در این‌ باره تغییر کرد. کاهش سنوات رایگان تحصیلی به 9 ترم و عدم لغو هزینه دروس اجباری که در نامه‌ درخواست شورای صنفی از دانشگاه  نسبت به نامه‌های قبلی چندین مورد نادیده گرفته‌ شده بود.

 مهلت دفاع دانشجویان کارشناسی ارشد و همچنین درخواست لغو کسر نمره در مقطع کارشناسی ارشد از دیگر درخواست‌های شورای صنفی دانشجویی بود.

شورای صنفی دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران در گزارشی اعلام کرد که در دیدار با هیئت‌رئیسه این دانشگاه  با افزایش مهلت دفاع دانشجویان کارشناسی ارشد و تكميل قرارداد و پرداخت اقساط اوليۀ خوابگاه جدید و از غیرقانونی بودن كسر نمرۀ پايان‌نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی موافقت شده است.

بر این اساس مقررشده بود تا با تهيۀ لیست از ایرادات سیستم آموزشی به تفکیک دانشکده در جهت تصميم‌گيری در خصوص سنوات اقدام شود که البته دبیر شورای صنفی در گروه عمومی اعلام کرد که سنوات کارشناسی به گفته رئیس دانشگاه به 9 ترم می‌رسد که این مورد هرگز در کانال شورای صنفی جهت اطلاع دانشجویان قرار نگرفت.

در برخورد با سنوات کارشناسی شورای صنفی دانشگاه به‌جای تأکید بر حق تحصیلات رایگان رویکرد دانشگاه را به سمت جل مشکلات آموزشی هدایت کرد و درباره مطالبه‌ افزایش مهلت دفاع دانشجویان کارشناسی ارشد نیز لازم به ذکر است که هنوز به دانشکده‌ها ابلاغ نشده است.

در دی‌ماه طی جلسه پرسش و پاسخ ریاست دانشگاه، با تغییر قانون سنوات کارشناسی مخالفت کرد. وی هیچ علاقه‌ای به دفاع از تغییر مهلت دفاع مقطع کارشناسی ارشد نشان نداد و معاون آموزشی دانشگاه از لغو محاسبه نمره از 17 و کسر نمره در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد و آنچه جالب بود این اتفاق به‌واسطه تأخیر در ارائه محصولات پژوهشی بود.

درنهایت در گزارشی که شورای صنفی از جلسه خود با ریاست دانشگاه داد، مقرر شد که افزایش سنوات کارشناسی و افزایش مهلت دفاع دانشجویان ارشد در جلسه بعدی هیئت‌ امنا در هفته‌ سوم بهمن بررسی شود که مطالبات دوباره تعویق شد.

انتهای پیام/4108/4107/

نظر شما